Gå til innhold

Feilkoder TD5


krokansjefen

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. 

Noen som kjenner til feilkoder til nevnte motor?

Bilen fyrer ikke på 1/2 sylindere. Store utslag på injektrorer 2 og 3 målt med nanocom. I tillegg kommer da feilkoder som følger;

 

27,3 Injector 3 peak charge long

31,3 Injector 3 open circuit detected

 

Er det riktig av meg å tyde dette som kun dyse nr 3, som ikke har kontakt med hjernen, og feilavlesning for dyse 2 er følgefeil? 

 

Starter med å bytte injectorharness selvfølgelig. Forøvrig har denne motoren van acken power boks el noe sånt. Ikke koblet bort den enda, men får gjøre ett forsøk på det også. Ingen olje ved ECU i allefall. 

 

Ja, og så spør jeg selvsagt for en kompis...:rolleyes:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Problemet er funnet. Trur eg....

 

Når jeg koblet bort den derre powebox'en, så startet motoren og malte som en katt.

MEN:

Ingen reaksjon på gasspedalen!! Dvs, via Nano så ser jeg at potensiometerene (er det det det heter?) i pedalen fungerer og gir utslag. Men det går tydeligvis ECU'en hus forbi.

I tillegg gir den feilkoder på dyse 1 og 2. Injector  peak charge long. Dette uten at det merkes på motoren ved tomgang.

 

Kobler jeg det tilbake sånn som det var, mister den kontakten med dyse 3 (ref. feilkodene) men gasspedalen virker igjen.

 

Er det noen her med litt mer peil på styrings-el, som kan fortelle meg hvordan jeg kan koble vekk denne boksen og samtidig få bruke gasspedalen?

 

Trondsomakkuratnåønskerseg300tdi

 

P.S. Skal prøve å få lagt inn bilde ila kvelden.

Endret av krokansjefen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres for meg ut som vakkel/kortslutning i ledningsnettet et sted. Jeg vet ikke hvor denne boksen din er koblet inn, men tipper kanskje du får en litt annen strekk eller kurve på ledningsnettet uten boksen og at dette er grunnen til at feilen endrer seg. Prøv å flytt litt på ledningsnettet og se om du det er noen endring, og se etter skader selvfølgelig.

 

TronsomkjørerD2a og bare koser seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg et halvt poeng, Elchund, for hvor lenge var adam i paradis?

 

Powerboksen ble omhyggelig og ordentlig fjernet fra sitt tilholdssted, og huzza (!), motor fungerer og MED gassrespons!

Det fungerte bra på tur hjem fra jobb også, helt til Nanocom'en viste 86,4 grader. Da orka ikke tidligere nevnte injector å være med lenger.

 

Testet etter ca 10 minutter med motor av, ved ny oppstart så går motoren bra i 10 sekunder, før injektoren igjen nekter å lystre.

Så da er det videre til engine-harness tenker jeg. Er ikke tilfeldigvis noen i nærheten av søndre Østland som har en liggende?

Har en på vei over dammen, men den vil jo ikke komme hit på en stund, så om jeg kunne byttet med noen hadde det vært sprekt.

 

Trondsomfremdelesønskersegen300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberskiver og o-ringer er bestilt de også. Men vil man få feilkode på injektoren ved lekkasje?

Det er vel grønne dyser på denne, men det ser jeg når toppdekselet kommer av. Skal notere kodene også da, og sammenligne med hva Nanocomen mener det bør stå. Evig er jo en ting men litt lengre enn 160k km burde de vel klare?

 

Tips på utenlandsk nettside var å gjøre ren koblingen mellom injektor og harness, for deretter å legge vaselin i kontakten for å unngå kontaktproblemer. Hva tenker folket? Fornuft eller fjas?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, krokansjefen skrev:

Tips på utenlandsk nettside var å gjøre ren koblingen mellom injektor og harness, for deretter å legge vaselin i kontakten for å unngå kontaktproblemer. Hva tenker folket? Fornuft eller fjas?

 

 

Vaselin er bestandig mot vann, men ikke mot varm olje. Jeg tror man utsetter problemet litt, men man løser det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ledningsnettet inne i motoren du tenker på så byttet jeg ledningsnett under toppdekselet i fjor, preventivt. Det gamle ligger i Nyveien 3, Spydeberg hvis du har interesse av å prøve det. Hadde som nevnt ingen feil når det ble byttet ut, men det kommer ferdigoljet....

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lafterolf skrev:

Harness, tenker du da på ledningsmatte til dysene eller til ecu?

 

Tenker på den til dysene ja.. Mener bestemt det må være enten den eller selve dysen. 

 

2 timer siden, Elchund skrev:

Hvis det er ledningsnettet inne i motoren du tenker på så byttet jeg ledningsnett under toppdekselet i fjor, preventivt. Det gamle ligger i Nyveien 3, Spydeberg hvis du har interesse av å prøve det. Hadde som nevnt ingen feil når det ble byttet ut, men det kommer ferdigoljet....

 

Tron

Hadde jo vært genialt å prøve. Se om jeg rekker innom deg i kveld før jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2017 den 23.00, Elchund skrev:

Høres for meg ut som vakkel/kortslutning i ledningsnettet et sted.

 

Du må nok få det siste halve poenget også, Elchund, for etter rens av kontaktene på dysene og omhyggelig plassert vaseling på sprayboks, da fungerte det igjen!!

Håper fixen holder til spriller nytt ledningsnett er i hus. Om ikke så vet jeg jo nå hvordan jeg får tak i deg.

 

På 15.9.2017 den 9.55, JokerS30 skrev:

 

Vaselin er bestandig mot vann, men ikke mot varm olje. Jeg tror man utsetter problemet litt, men man løser det ikke.

 

Får håpe du har rett, det ser bra ut så langt i allefall. Er nok pakningene inne i ledningsnettet som har passert livslengden. Dette gir kortslutning i kontakt med oljen og hey presto - småsyk bil. 

 

Konklusjon på mitt problem: Ved feil på dyse - avlest fra feilkoder - kortslutning i ledningsnettet (injector harness)

Foreløpig fungerer vask og rens av kontaktpunkt, og innsetting med syrefri vaselin. Tenker å se hvor lenge jeg kan ha den fiksen gående, og legge den nye harnessen i bilen for bytte når bushmekk-fiksen gir seg. Vil oppdatere med km-antall.

 

Takk for hjelpen, folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg lurer, hvorfor krøller det seg med olje i koblingene på dysene på td5?

 

10 00 vis av driftstimer med div marinemotorer med omtrent samme opplegg (tilkoblinger til dyser som står i oljetemplampa atmosfære) og dette har aldri vært et problem. Hos feks caterpillar ligger tilkoblingen helt åpne i toppen uten noe problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på - elektriske tilkoblinger pleier å ha det ganske så bra i olje eller med fett..

 

er det kanskje tilstrekkelig med sot i oljen til at den blir ledende med tiden? Lurer på om jeg skal gå løs på litt olje med en isolasjonstester neste oljeskift og se hvaslags elektriske egenskaper brukt motorolje faktisk har.

 

-Camarogeddon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...