krokansjefen Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Hei godtfolk. Noen som kjenner til feilkoder til nevnte motor? Bilen fyrer ikke på 1/2 sylindere. Store utslag på injektrorer 2 og 3 målt med nanocom. I tillegg kommer da feilkoder som følger; 27,3 Injector 3 peak charge long 31,3 Injector 3 open circuit detected Er det riktig av meg å tyde dette som kun dyse nr 3, som ikke har kontakt med hjernen, og feilavlesning for dyse 2 er følgefeil? Starter med å bytte injectorharness selvfølgelig. Forøvrig har denne motoren van acken power boks el noe sånt. Ikke koblet bort den enda, men får gjøre ett forsøk på det også. Ingen olje ved ECU i allefall. Ja, og så spør jeg selvsagt for en kompis... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Hadde startet med å ta bort trimboksen, så sett om problemet endrer seg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 (endret) Hmmm.. Problemet er funnet. Trur eg.... Når jeg koblet bort den derre powebox'en, så startet motoren og malte som en katt. MEN: Ingen reaksjon på gasspedalen!! Dvs, via Nano så ser jeg at potensiometerene (er det det det heter?) i pedalen fungerer og gir utslag. Men det går tydeligvis ECU'en hus forbi. I tillegg gir den feilkoder på dyse 1 og 2. Injector peak charge long. Dette uten at det merkes på motoren ved tomgang. Kobler jeg det tilbake sånn som det var, mister den kontakten med dyse 3 (ref. feilkodene) men gasspedalen virker igjen. Er det noen her med litt mer peil på styrings-el, som kan fortelle meg hvordan jeg kan koble vekk denne boksen og samtidig få bruke gasspedalen? Trondsomakkuratnåønskerseg300tdi P.S. Skal prøve å få lagt inn bilde ila kvelden. Endret 14. september 2017 av krokansjefen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Høres for meg ut som vakkel/kortslutning i ledningsnettet et sted. Jeg vet ikke hvor denne boksen din er koblet inn, men tipper kanskje du får en litt annen strekk eller kurve på ledningsnettet uten boksen og at dette er grunnen til at feilen endrer seg. Prøv å flytt litt på ledningsnettet og se om du det er noen endring, og se etter skader selvfølgelig. TronsomkjørerD2a og bare koser seg :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 Skal gi deg et halvt poeng, Elchund, for hvor lenge var adam i paradis? Powerboksen ble omhyggelig og ordentlig fjernet fra sitt tilholdssted, og huzza (!), motor fungerer og MED gassrespons! Det fungerte bra på tur hjem fra jobb også, helt til Nanocom'en viste 86,4 grader. Da orka ikke tidligere nevnte injector å være med lenger. Testet etter ca 10 minutter med motor av, ved ny oppstart så går motoren bra i 10 sekunder, før injektoren igjen nekter å lystre. Så da er det videre til engine-harness tenker jeg. Er ikke tilfeldigvis noen i nærheten av søndre Østland som har en liggende? Har en på vei over dammen, men den vil jo ikke komme hit på en stund, så om jeg kunne byttet med noen hadde det vært sprekt. Trondsomfremdelesønskersegen300 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Bytt kobberskiver og O-ringer på dysene før du bytter ledningsnett. Ikke uvanlig om man må bytte selve dysen heller, de holder ikke evig. Skal du bytte må du ha dyse i rett farge, og den må kodes inn. Les av koden på dysen du skal bytte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 Kobberskiver og o-ringer er bestilt de også. Men vil man få feilkode på injektoren ved lekkasje? Det er vel grønne dyser på denne, men det ser jeg når toppdekselet kommer av. Skal notere kodene også da, og sammenligne med hva Nanocomen mener det bør stå. Evig er jo en ting men litt lengre enn 160k km burde de vel klare? Tips på utenlandsk nettside var å gjøre ren koblingen mellom injektor og harness, for deretter å legge vaselin i kontakten for å unngå kontaktproblemer. Hva tenker folket? Fornuft eller fjas? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 17 minutter siden, krokansjefen skrev: Tips på utenlandsk nettside var å gjøre ren koblingen mellom injektor og harness, for deretter å legge vaselin i kontakten for å unngå kontaktproblemer. Hva tenker folket? Fornuft eller fjas? Vaselin er bestandig mot vann, men ikke mot varm olje. Jeg tror man utsetter problemet litt, men man løser det ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 3 minutter siden, JokerS30 skrev: Vaselin er bestandig mot vann, men ikke mot varm olje. Jeg tror man utsetter problemet litt, men man løser det ikke. Hmmm... Utsette er jo fint om det funker til den nye harnessen er i hus... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Harness, tenker du da på ledningsmatte til dysene eller til ecu? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Hvis det er ledningsnettet inne i motoren du tenker på så byttet jeg ledningsnett under toppdekselet i fjor, preventivt. Det gamle ligger i Nyveien 3, Spydeberg hvis du har interesse av å prøve det. Hadde som nevnt ingen feil når det ble byttet ut, men det kommer ferdigoljet.... Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 5 timer siden, lafterolf skrev: Harness, tenker du da på ledningsmatte til dysene eller til ecu? Tenker på den til dysene ja.. Mener bestemt det må være enten den eller selve dysen. 2 timer siden, Elchund skrev: Hvis det er ledningsnettet inne i motoren du tenker på så byttet jeg ledningsnett under toppdekselet i fjor, preventivt. Det gamle ligger i Nyveien 3, Spydeberg hvis du har interesse av å prøve det. Hadde som nevnt ingen feil når det ble byttet ut, men det kommer ferdigoljet.... Tron Hadde jo vært genialt å prøve. Se om jeg rekker innom deg i kveld før jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Jeg er hjemme i helgen, men sikkert litt til og fra. Tlf. 97 59 27 17 Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 17. september 2017 Forfatter Del Skrevet 17. september 2017 På 14.9.2017 den 23.00, Elchund skrev: Høres for meg ut som vakkel/kortslutning i ledningsnettet et sted. Du må nok få det siste halve poenget også, Elchund, for etter rens av kontaktene på dysene og omhyggelig plassert vaseling på sprayboks, da fungerte det igjen!! Håper fixen holder til spriller nytt ledningsnett er i hus. Om ikke så vet jeg jo nå hvordan jeg får tak i deg. På 15.9.2017 den 9.55, JokerS30 skrev: Vaselin er bestandig mot vann, men ikke mot varm olje. Jeg tror man utsetter problemet litt, men man løser det ikke. Får håpe du har rett, det ser bra ut så langt i allefall. Er nok pakningene inne i ledningsnettet som har passert livslengden. Dette gir kortslutning i kontakt med oljen og hey presto - småsyk bil. Konklusjon på mitt problem: Ved feil på dyse - avlest fra feilkoder - kortslutning i ledningsnettet (injector harness) Foreløpig fungerer vask og rens av kontaktpunkt, og innsetting med syrefri vaselin. Tenker å se hvor lenge jeg kan ha den fiksen gående, og legge den nye harnessen i bilen for bytte når bushmekk-fiksen gir seg. Vil oppdatere med km-antall. Takk for hjelpen, folkens!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Fordi jeg lurer, hvorfor krøller det seg med olje i koblingene på dysene på td5? 10 00 vis av driftstimer med div marinemotorer med omtrent samme opplegg (tilkoblinger til dyser som står i oljetemplampa atmosfære) og dette har aldri vært et problem. Hos feks caterpillar ligger tilkoblingen helt åpne i toppen uten noe problemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 18. september 2017 Forfatter Del Skrevet 18. september 2017 Godt spørsmål - som jeg ikke har noe svar på. Annen grad av olje som leder strøm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Dette har jeg også lurt på - elektriske tilkoblinger pleier å ha det ganske så bra i olje eller med fett.. er det kanskje tilstrekkelig med sot i oljen til at den blir ledende med tiden? Lurer på om jeg skal gå løs på litt olje med en isolasjonstester neste oljeskift og se hvaslags elektriske egenskaper brukt motorolje faktisk har. -Camarogeddon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.