Gå til innhold

Disco 3, ZF6HP, bytte torque converter - anbefalt verksted?


jarlel

Anbefalte innlegg

17 timer siden, jarlel skrev:

Er det noen som kan anbefale et verksted på østlandet som gjør dette "skikkelig" og til en OK pris?

 

 

Kjenner ikke til verksteder på Østlandet, men når eg fikk byttet på min, tenkte eg at det er da ikke noe store forskjeller i å byte converter på en LR som på noe annet bilmerke, så eg valgte å ta det på et lokalt uavhengig bilverksted. Når dette er noe som andre dyktige "ufaglerte" hjemmefiksere kan klare å gjennomføre hjemme i garasjen, bør da en hver faglært bilmekaniker klare det samme med sine hjelpemidler. Skal du klare å få dette gjennomført til en OK pris må du vertfall styre unna alle som påroper seg å være spesialist til noe, selv om det mulig skaper bedre nattero med å sette den inn på den nærmeste LR "spesialisten" - helt til regningen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hans Chr skrev:

Fint om vi i menigheten får vite hva noe slikt koster!

 

 Dette er da ikke gjeldende på deres side av haugen, men eg fikk først pris fra et spesial verksted på automat + et LR verksted i Bergen. De skulle ha rundt 31.000+ for arbeid og converter. Eg kjøpte converter fra UK og fikk så et lokalt verksted til å stå for arbeidet. I lag med arbeid, olje og converter mener eg det kom på til sammen rundt ca kr 16.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått pris fra et verksted (spesialverksted for girkasser) i Oslo. Ikke overraskende så var prisen relativt høy....

 

Overhaling + bytte av converter: 45' + mva.

Kun bytte av converter: 27 500,- + mva.

 

Har fått to tuber med DrTranny i posten som jeg skal prøve først - mulig jeg kan lure ut noen kilometer til av girkassa... :-)

Jeg ser at converter koster mellom 5-7000,- fra UK, så "vanlig" verksted kan være et alternativ å sjekke ut - absolutt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt skremt av alle som skal bytte converter....  lockupventilen styrer lockup en i converteren... 

 

Ta en titt på ventilsystemet først!!! 

 

En ting er å lindre symptomene noe annet er det å reparere problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av automatverksted er det meg blitt fortalt at hovedårsak til vibrasjoner er glaserte lockuplameller i converter - som slipper som skaper vibrasjoner. Skadene på lamellene mente de var pga kvalitet på oljen etter alt for lange serviceintervall i kombinasjon med belastning og eventuelle skader / feil i ventilsystemet. På kassen min ble converter byttet, ventilsystem kontrollert og div lagrer og foringer i kassen kontrollert + kassen ble flushet. Har en først fått vibrasjoner trur eg ikke en slipper unna uten ny converter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ganske kraftige vibrasjoner i kassa mi sommeren -15. Hadde seriebilen på henger til landstreffet på Karmøy, og spesielt ved akselerasjon i 3. gir og lockup, ristet det ganske godt. Min 07 D3 hadde da gått ca 155K, antagelig uten at gearolja var skiftet.

 

Jeg fikk flushet kassa hos PS Servicesenter på Hamar da jeg kom hjem. De bruker BG sine produkter og maskin ved flushing. Jeg var på forhånd veldig skeptisk til at de skulle gjøre dette uten å bytte filter.

 

Flushing ble utført, og vibrasjonene ble borte umiddelbart. I tillegg ble gearskiftene silkemyke igjen, og dieselforbruket gikk ned med 5-10%.

 

Nå har bilen gått 192K og kassa er fortsatt like god!

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...