Gå til innhold

Hvem forhandler gul "gear marking compound"?


Steinar

Anbefalte innlegg

Hvem selger gul "gear marking compound" i Norge? Har gjort forsøk på å søke, men det er ikke lett når man ikke vet hva man skal søke på...

 

Setter mine ben i overhaling av differensialer, og skulle gjerne hatt noe av denne gule gugga for å sjekke diffene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har engineering blue og har brukt denne. Problemet er at den er vanskelig å se på mørkegrå bakgrunn...

 

Mente jeg hadde satt opp diffene rett, men opplever noe uling når jeg testet de. Diffene må derfor av igjen for nærmere inspeksjon, og da tenkte jeg det var bedre med den gule typen da det er mye lettere å se avtrykket. Har jo aldri satt mine ben i en differensial før, så man er jo litt spent på om man gjør det riktig :huh:

 

Det finnes helt sikkert mye man med litt oppfinnsomhet kan bruke, men jag klarte å finne det jeg letet etter:

 

Sarpsborg motorverksted har dette, heter Gear Marking Compound, Backlash pasta, merkepasta

 

GMC1.jpg

 

Da er det bare å ta av diffene igjen og starte på nytt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Steinar skrev:

JMente jeg hadde satt opp diffene rett, men opplever noe uling når jeg testet de. Diffene må derfor av igjen for nærmere inspeksjon, og da tenkte jeg det var bedre med den gule typen da det er mye lettere å se avtrykket. Har jo aldri satt mine ben i en differensial før, så man er jo litt spent på om man gjør det riktig :huh:

 

Da er det bare å ta av diffene igjen og starte på nytt...

 

 

Er ikke alltid at du greier å justere bort uling i en brukt diff. Drevene sliter seg gradvis til etterhvert som backlashen blir større og å begynne på nytt da så uler det fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin har drivverk fra RRC, men større hjul endrer utvekslingen mye. Det er ikke mulig å endre utvekslingen i B/W kassa, så da blir det endring i diffene. Ashcroft selger  ring and pinion sett med mange forskjellige utvekslinger, her er det bare å velge det man mener passer best...

 

Det enkleste er selvfølgelig å holde ting originalt. Om jeg hadde gjort denne jobben om igjen, hadde det sannsynligvis blitt en LR230 kasse der utvalget av utvekslinger er relativt stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg byttet kronhjul og pinjong i diffene mine lagde jeg et verktøy for å stille pinjonghøyden inn på nytt. Det var noen hundredeler i forskjell på dem. Det var merket på de forskjellige settene hva differansen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/17/2017 den 1.06, Klusenhusen skrev:

Kunstner oljemaling finnes i mange farger og kan benyttes. 

Brukte det når vi bygde nye gir på fabrikken.

 

Ja, var inne på tanken - fungerer helt sikkert utmerket.

Fikk tak i merkepasta som nevnt i innlegg over, men neste gang blir det nok heller en kunstnerisk tilnærming :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...