LandyNoob Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Var på vei hjem i går da jeg plutselig hører en lav slurre-lyd. Jeg forsøkte å teste litt med gasspådrag og bremsing for å høre om den endret seg etter hastighet og/eller turtall. Rakk såvidt å konkludere med at lyden økte i frekvens når hastigheten gjorde det før det plutselig kom en høy lyd, vinelyd, låst høyre bakhjul og full stopp. Heldigvis hadde jeg ikke så stor fart og heldigvis var det en busslomme rett med meg så jeg fikk bilen akkurat ut av veien. Fikk ringt bergningsbil, trodde det var caliperen som hadde slått seg vrang (og det kunne jeg være enig i), slo litt på caliperen, kjørte litt frem, slo litt til, rygget, slo litt til, så løsnet det og hjulet sveiv rundt igjen. Kjørte opp på bergingsbilen og ble fraktet til et sted der bruttern har løftebukk. Bruttern tok bilder og lo masse da jeg kom med defenderen på falck-bilen, men det er vel det vi har søsken til. Defender opp på bukk, av med hjul. Men skiva ser helt fin ut, ikke et eneste merke. Tester bremsen og den slipper skiva lett. Kjenner at høyre bakhjul er tyngre å dra rundt enn venstre bakhjul. Mistenker at diffen kan være synderen. Demonterer for å ta ut stikkakselen. Den er fin, ikke noe spon der. MEN mye spon før 52mm mutteren som er før (tror jeg) hjullageret. Vi har våre mistanker om at hjullageret har tatt kvelden. I dag får vi tak i 52 mm pipe og jeg skal sjekke ut om det er noen hjullagere på lager i nærheten. Noen tanker om det er noe annet det kan være? Eller ting vi bør sjekke når vi først er der? Og har noen en oversikt over delenummer til hjullagere bak? 2003-modell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Det er hjullagerer som sitter bak den 52mm mutteren ja, så det kan høres ut som om lageret er synderen. Selve lageret skal ha delenummer STC4382, ta en titt på denne tegningen: https://www.landroverworkshop.com/diagrams/axles-suspension/rear-axle/hubs-driveshafts-from-(v)-la930456_52628#21 Obs - jeg har ikke chassinummer etc på din bil - verifiser delen før du bestiller -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Se ikke bort fra at du vil trenge stubaksel også. Vurder å bytte hjullager på resten også, eller ta opp og smør, for de har rullet like langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandyNoob Skrevet 11. september 2017 Forfatter Del Skrevet 11. september 2017 Takk for svar Det blir nok prioritet å gå over akslingene om ikke altfor lenge, se på de andre lagerne, kanskje åpne opp diffene. @lafterolf Den akslingen så helt fin ut når vi så på den i går, men jeg skal ta en nøyere kikk på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Det er ikke akslingen du trakk ut, det er akseltappen som navet sitter på og som hjullagrene ruller på. Låste hjullager vil herpe stubakslingen slik at den må byttes. En sånn: http://www.island-4x4.co.uk/stub-axle-rear-1994-1998-britpart-da3198-p-7513.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandyNoob Skrevet 13. september 2017 Forfatter Del Skrevet 13. september 2017 Da ruller defenderen fint igjen og jeg har lært noe nytt. Som dere kan se, det var absolutt et hjullager som hadde tatt kvelden, det var totalt most. Stubbakslingen var fin og hel, bare litt brent olje på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Bra det bare var lageret da enkle deler å bytte. Og det lageret så ut som det hadde gjort jobben sin og litt til ja.. Flaks med uskadet stubbaksling -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandyNoob Skrevet 13. september 2017 Forfatter Del Skrevet 13. september 2017 28 minutter siden, Camarogeddon skrev: Bra det bare var lageret da enkle deler å bytte. Og det lageret så ut som det hadde gjort jobben sin og litt til ja.. Flaks med uskadet stubbaksling -Camarogeddon Jeg har hatt en del flaks med denne hendelsen. Kun lageret som røyk, hadde relativ lav fart, var en busslomme som jeg akkurat rakk å komme inn i før det var helt stopp og jeg hadde kommet såpass langt at falcken kjørte meg til lageret til bruttern. Hadde det skjedd 3-4 km tidligere hadde jeg vært i en annen "redningsbilsone". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandyNoob Skrevet 13. september 2017 Forfatter Del Skrevet 13. september 2017 Og takk for hjelp folkens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.