Gå til innhold

Motor tom for olje


Baklengs

Anbefalte innlegg

På vei hjem fra søndagsmiddag i dag begynte oljelampa på min 07 puma og lyse. Fikk svingt av etter ca 1 1/2 min og akkurat i det jeg stopper kommer en lett tikkelyd fra motor. Legger meg under og der drypper det livlig fra oljefilteret. Peiler olje og der er det skåle tomt. Hva er riktig fremgangsmåte for å få liv i bilen igjen? Har tauet den hjem så står trygt i oppkjørselen nå. Bytte filter, fylle opp olje og starte eller er det andre forhåndsregler en bør ta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kø, lå i venstre felt og allerede amper nok stemning i trafikkbildet til at en britisk kassebil med nødblink kunne vært det som sendte enkelte hjemreisende hytteeiere over kanten. Men det hjelper ikke være etterpåklok, og etter 11 år med defender er det ikke første gang jeg har opplevd at oljelampen har hatt hikke og ropt ulv ulv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kjedelig da. Men du stoppet selv motoren, riktig? Jeg ville hatt på ny olje og nytt filter. Starte og sjekke at den er tett og vis den høres grei ut og går pent så kan du ha hatt flaks . Da er det bare å kjøre og følge med litt i starten på lyder og røyk osv. Kom åmed oppdatering på hvordan det går. Lykke til 

Endret av kimhas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt går som oftest bra. Jeg ville tatt ut pluggen, fyllt en 2-3 liter olje på og nøye studert hva som kommer ut. Ser du ikke metall, monter nytt filter, fyll olje og start. Ser og høres alt normalt ut? Fint, kjør en tur. Alt fremdeles OK? Topp; kjør noen dager, bytt olje og filter igjen og lev lykkelig.

 

Andre mener garantert noe annet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke motoren og er ikke noe mekaniker så svarer bare litt generelt hva jeg ville gjort så får du ta det med en klype salt..

 

hvor mye skrur du selv? Vet ikke hvor det blir kritisk først på denne motoren, men det er vel ofte på veiv/råder. Om det er grei tilkomst hadde jeg kanskje tatt av bunnpanna og et rådelager+veiv lager bare for å se. Eventuelt også kammene om de er utsatt på denne motoren. 

 

Om det er småskader på noen av disse stedene så kan man gjerne ordne det med å bytte lager til småpenger fremfor å overhale hele motoren etter at de har feilet og ført med seg spon rundt overalt. Lagerskålene til noen hundrelapper får gjerne skade lenge før veiva får det som koster mye mer. 

 

Om du ikke kan skru selv så hadde jeg kanskje gjort som de to over sier sier det er godt mulig det har gått bra, men det blir garantert dyrere av å strekke strikken DERSOM noe har feilet.

 

Tikkingen var sikkert fra hydrauliske ventilløftere som ikke hadde oljetrykk. Det har sikkert ikke skadet noe i seg selv for å være litt positiv her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme skjedde med min 2013 mod,. i vår og km-stand ca. 85000 km. ,men det var etter 7000 km var unnagjort og kald-start morgenen etter hjemkomst på gårdsplassen.

Oppdaga dette i tide ,dro av filterkoppen og filteret, fant en o-ring som var litt for trang og litt for stor diameter på gummi,smekka det i hop ,og tett.

Men, Deffen har jo garanti ,så PS Servicesenter på Hamar sendte problemet til LR i Sollihull,og da kom der en helt smokk ny oljekjøler m spinn-on filter til verkstedet.

Dette var ikke første som var bytta, og den innvendige diameteren på `huset` der o-ringen skal tette var for stor. Men også tilfeller av `sprekk` i koppen som holder filteret. I gjengepartiet !

Det , kombinert med uorginale filter og o-ringer , hvor o-ringen har mindre `over-all `mål enn de orginale LR , da blei det problemer.  

Så nå kjører jeg blid og fornøyd rundt med en oppgradert oljekjøler med større kjøling ,og spinn-on filter .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune, du traff spikern på hodet. Var o-ringen til oljekjøleren som var kommet seg ut av posisjon på en eller annen måte. Er 5000 km siden bytte som jeg gjorde selv. Fant ingen sprekk eller andre unormalheter i koppen så satte på ny ring, nytt filter, flushet gjennom motoren med 2 liter olje uten antydning til spon eller andre rester av noe slag, ny plugg, fylte opp, krysset fingre og tær og startet. Hun maler som en katt! FOR en lettelse. Har kjørt en liten tur nå og merker ingen forskjell fra tidligere så ser ut som jeg slapp med skrekken denne gang. Skal innrømme at det ikke har vært den beste natten jeg kan erindre :rolleyes: Lessons learned får være å gi faen i medtraffikanter og stoppe umiddelbart neste gang. Takk for alle brutalt ærlige, men også oppmuntrende tips og råd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Baklengs skrev:

 Lessons learned får være å gi faen i medtraffikanter og stoppe umiddelbart neste gang. Takk for alle brutalt ærlige, men også oppmuntrende tips og råd! 

 

Det er godt oppsummert. Oljelys er superkritisk. Uansett trafikkbilde, vri av tenningen og clutch ut. Trill til full stopp  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...