Gå til innhold

Fjerne EGR ventil på D3.


josda

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på forumet og nylig blitt eier av en 2006 mod discovery. Foreløpig godt fornøyd med bilen :-) Jeg vurderer er å fjerne EGR ventiler og blende hele greien, men lurer da på om jeg får problemer med software på motoren, eller får motorlys som indikerer feil. Bilen har gått ca 120000 km. Ser det er mye blendeplugger tilsalgs på ebay. Er det lurt å gjøre dette eller kan det bli følgefeil og større problemer i ettertid av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar, men spiller det noen rolle om jeg fjerner EGR ventilene helt og kobler fra el kobling? vil det da komme feilmelding? 

Siden du skriver at jeg ikke trenger å skru ut EGR ventilene, fjernes dei elektronisk via diagnoseutstyr da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har prøvd å lese meg opp på D3 og EGR blending, men er selv fortsatt veldig usikker. Selv har jeg 2 stk EGR ventiler som ble byttet i april i år. Men kunne godt tenkt meg å få blendet de av med et kitt likt som i PDFen som  palerik linker til.

 

Sakens kjerne, min D3 har ikke DPF, er registrert i 29.12.06 - har VIN: 7A424927 - ergo i LR`s perspektiv å rekne som en 07 mod. Kan jeg blende EGR med et kitt som i den linkede PDFen, eller vil jeg da få MIL lys i panelet?

 

I tilfellet, hvilke alternativer har jeg til blending?

 

Beklager trådkuppingen - og grattis med en D3 med frisk pust, som forhåpentlighvis holder seg unne kolsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, totveit skrev:

Har prøvd å lese meg opp på D3 og EGR blending, men er selv fortsatt veldig usikker. Selv har jeg 2 stk EGR ventiler som ble byttet i april i år. Men kunne godt tenkt meg å få blendet de av med et kitt likt som i PDFen som  palerik linker til.

 

Sakens kjerne, min D3 har ikke DPF, er registrert i 29.12.06 - har VIN: 7A424927 - ergo i LR`s perspektiv å rekne som en 07 mod. Kan jeg blende EGR med et kitt som i den linkede PDFen, eller vil jeg da få MIL lys i panelet?

 

I tilfellet, hvilke alternativer har jeg til blending?

 

Beklager trådkuppingen - og grattis med en D3 med frisk pust, som forhåpentlighvis holder seg unne kolsen!

 

Du kan fint montere blendelokk uten å få varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med om bilen har DPF eller ikke. Det er software som styrer EGR ventilene fra ramme nr 7A (07 model).

Fjernes eller blendes de så klarer bilen (ECU) å oppfatte dette og gir feilmelding og går i limp modus.

Det er mulig å fjerne EGR på 07+ modeller men da må du få en software patch samtidig for å fjerne de fra ECU.

 

Gammel tråd, men...

http://www.disco3.co.uk/forum/topic56277.html

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/10/2017 den 18.28, Jan Oskar skrev:

Æ har et sett blende kitt liggende, som monteres på flensen. Man tar bare bort pakninga også montere man dette. 

IMG_20170910_182733.png

Selger du ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Slik jeg har blitt fortalt av Bell i England kjøres egr i full resirkulering for å oppnå høy nok temperatur til å regenerere partikkelfilteret.  Derav sier de at deres software for å blende egr på 7a og oppover kun kan gjøres på biler uten partikkelfilter. 

Mulig jeg har misforstått noe, men jeg har dårlig erfaringer fra tidligere med Saab når det gjelder egr blending og partikkelfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, totveit skrev:

Nå kan jeg ha misforstått noe, men jeg trudde opprinnelsen for å i det hele tatt ha egr systemet var å redusere forbrennibgstemperatur - som da reduserte produksjon av NOX under forbrenning.

Du har nok forstått det rett og slettes ikke misforstått

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...