Gå til innhold

Høsttreff og Nattsafari


Brage

Anbefalte innlegg

Hei Dere.

 

Er det slik blitt at Høsttreffet og Nattsafari er blitt flyttet for mye mot sommeren? hvor treff / tur aktiviteten er nokså høy kombinert med fellesferie/ sommerferie tid og at det er grunnen til at oppmøtet er sterkt redusert.

Kanskje er det bedre med høsttreff på høsten og også Natt safari i høst mørket. De spennede landrover treffene er nå nokså mager utover høsten, mens kanskje for tett rundt sommer månedene.

Sitter med ett inntrykk av at det med å presse alle treffene inn i ferie månedene totalt sett gir dårligere oppmøte på alle disse treffene.

 

Noen kommentarer til det?

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høsttreffet I elvedalen har vært godt besøkt siste årene. 

 

Uansett når en arrangerer vil det kollidere med andre aktiviteter og borrelås på sofaen.. 

 

Det finnes en masse treff hele året og det er også mange spennende lr treff igjen i høst. 

 

F.eks helgeturer  som blir arrangert i slutten av september som også vil inkludere kjøring på fjell og mye sosialt. 

 

Uansett vil en ikke kunne få med alle, men at noen treff har fast plass i kalenderen gjør det enkelt å booke de inn i kalenderen tidlig på året. 

 

Møt opp på de treffene dere har mulighet til så vil nivået på arrangerte treff fortsette å eksistere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for nattsafarien, siden Numedal er arrangøravdeling her:

 

I fjor var nattsafarien satt opp første helg i juli, litt uvisst av hvilken grunn (satt opp av forrige styre).

Vi som ble valgt inn i styret for 2016 vurderte en stund å flytte eller avlyse dette treffet, men kom til at et treff som var annonsert, burde avholdes på den annonserte datoen.

Det kom ca 10 biler.

 

I år bestemte vi oss for å flytte den tilbake til samme helg den hadde hatt de siste årene før '16 ; Siste helgen i august.

Argumentet for denne helgen er at det er seint nok til at det blir mørkt ikke altfor seint, men samtidig er temperaturen levelig for de fleste...

Men det kommer kun et fåtall biler.

 

Enda lenger tilbake, kræsjet gjerne nattsafarien med forumtreffet. Denne kræsjen var såvidt jeg vet grunnen til at nattsafarien ble flyttet fra andre helg i juni,  til siste helg i august.

 

 

Siden jeg ble med i klubb og avd styre i 2016, har jeg vært vitne til laber deltakelse på alle arrangementer vi har hatt i kalenderen.

Seriebileiere svikter Seriebiltreffet, Nattsafarien samler få deltakere, Vår- og høstsjekker hos Sandmo har plass til flere. Og årets Landstreff -arrangert nært den medlemstetteste delen av Norge- trekker kun såvidt over 100 biler. Smått deprimerende.

Kjøretreffene våre på Lampeland samler rundt 10 biler -og det er jeg fornøyd med!

 

Forumteffet -som i utgangspunktet ikke har noe med NLRK å gjøre- hadde også et overraskende lavt deltakerantall i år. Ble det 20 biler?

 

 

Jeg lurer i likhet med deg Brage, på hva som skjer!??

Og lurer på hva medlemmene og alle de andre entusiastene egentlig vil ha....

 

Man hører ting som at

-klubben er "treg og gammeldags"

-kontingenten er (for) høy og vi (medlemmene) får for lite igjen for den

-skillet mellom klubb og andre "uoffisielle" fora (LRF, Facebook, o.l.) eksisterer knapt nok

-det er for mange kanaler med informasjon

-det var meldt for dårlig vær, så jeg droppet å planlegge treffdeltakelse

-vanskelig å få med kone og barn

-seriebiler er ikke klare til å dra på treff 1. mai

-St. hanstreffene vi hadde før, var populære

-det er for dyrt (om treffavgift på 150,-)

 

 

På meg virker det som om NLRK har en vei å gå fremover, med å finne ut av om klubben er det den ønsker å være for medlemmene sine...?

 

 

 

Endret av ole jacob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, ole jacob skrev:

Man hører ting som at

-klubben er "treg og gammeldags"

-kontingenten er (for) høy og vi (medlemmene) får for lite igjen for den

-skillet mellom klubb og andre "uoffisielle" fora (LRF, Facebook, o.l.) eksisterer knapt nok

-det er for mange kanaler med informasjon

-det var meldt for dårlig vær, så jeg droppet å planlegge treffdeltakelse

-vanskelig å få med kone og barn

-seriebiler er ikke klare til å dra på treff 1. mai

-St. hanstreffene vi hadde før, var populære

-det er for dyrt (om treffavgift på 150,-)

 

 

På meg virker det som om NLRK har en vei å gå fremover, med å finne ut av om klubben er det den ønsker å være for medlemmene sine...?

 

 

For noen år siden var vel treff mangelvare, spesielt kjøretreff. Dette har hatt en voldsom oppsving siste årene, ikke minst gigantreffene 4x4 Norway arrangerer. I tillegg er de mange som kjører Overlanding i Sverige, Rudskogen er ny arena for kjøring, og mye bra skjer i Oslo-regionen. Helt uoffisielle kaffetreff på en kølsvart parkeringsplass har fått mange til å stille, og litt mer organiserte treff, hos Strømmen bil eller tilsvarende, har gitt tendenser til parkeringskaos. :)

 

Jeg syns kanskje det virker som om lavterskeltilbudene er i vinden, " stikk innom om du har tid, 1 eller 3 timer " mens store, målrettede arangemener som tar " en hel dag " eller " en hel helg " sliter litt mer i motbakke. Men jeg vet ikke. For egen del prøver jeg balansere, noen perioder er jeg veldig aktiv og prøver få med meg mye rart, andre perioder må jobb, barn, familie eller andre aktiviteter gå foran...

Det viktigste er jo at man har det gøy, på det man er med på, ikke å være med på mest mulig. For meg er kjøringa vikigst, og da priorierer jeg det øverst, og enkle kaffetreff er enkle å få vært med på, så da blir det noen sånne også.....

 

Ingen i klubben skal føle SKYLD i noe som helst, interessen varierer, og det er sånn man må leve med.  Se bare 4WD, mye styr har vært sagt om manglende stoff og dårlig oppslutning. Nå føler jeg langt på veg dette har snudd litt igjen, og Erik har varslet oss et blad som blir så tykt at permene kommer til å stå rett ut. For noen få mnd siden, ble ikke bladet gitt ut pga stoffmangel... 

Ingen grunn  til hvile på noen laurbær, men helsvart er det ikke....

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner nok litt " trykk" fra arrangørene ifm treff. I 2014 tråden på Nattsafari så var Lene/Fjelljenta innom rundt 40 ganger i tråden for å gi informasjon og inspirasjon. Nå for tiden er det veldig lite inspirasjon fra styret/arrangør. Og som Brage sa i en annen tråd så valgte han og ikke stille opp da det var så lite interesse i tråden. En aktiv avdeling som sprer om seg med egne prosjekter, hvem er vi og hva gjør vi er også fint. Tror ikke det er noen i styret og stell i min region som formidler allverdens av LR relatert i og hva som bedrives i deres garasjer og på turer. 

Ellers for eget vedkommende enig i at kommer mye på samme tid rundt sommeren. Spre det litt utover. September og oktober er det litt mer åpning for mange. 

Skulle nok også ønske at forumet ble benyttet mer av styre og stell til info om hva som skjer i klubben. Nå har alle avdelingen sine egne Facebook sider, det kommer noen drypp her og der, og ja O.J, jeg er en av dem som synes det blir for mye for mange plasser. Synes Forumet er helt ypperlig info kanal. Der kan jeg gå tilbake og kose meg med treffbilder og tekniske tips og triks! I dag må altså styre og arrangører melde info i 4wd, avdelingens FB, NLRKs FB, klubbens sider og på Forumet. Skjønner at det ikke er greit å holde trykket oppe over alt. Enkelte av FB sidene er vel også kun forbeholdt medlemmer i NLRK? Hvordan spre det glade budskap da til potensielle nye medlemmer!?

Ikke lett å tenke seg at man skal komme tilbake til "de gode gamle dagene", men det var enkelte ting som funket veldig bra da og kanskje man kan tenke seg å holde på med det til de nye mulighetene faktisk gir fordeler! 

Det ble vel gjort en medlemsundersøkelse på hva medlemmene vil ha i NLRK regi for et par år siden og da var vel stemningen flere lavterskel greenlaning turer eks. Der hvor man kan kjøre alle de fine bilene uten fare for riper og skrammer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode påenger telindnor, men styret er heller ikke overmennesker, og det er mange oppgaver de skal dekke. De jobber frivillig, og får stort sett kjeft. Det er nå sånn det har blitt. Enten er aktiviteten for liten, pengebruken for stor, styringen for lite detaljert, eller for overdetaljert, og det meste er stort sett galt hele tida ! :)

 

Å være ambassadør selv, er jo noe ALLE kan gjøre. Vet jeg om et treff i Elvedalen, koster det med få kalorier å grave fram noen bilder, poste i tråden at " nå er det treff, kom kom " og sende PM til alle jeg kjenner som driver med kjøring  på FB og spørre om de har tenkt ta turen.  Det blir litt passivt å skylde på andre syns jeg, det er mange som kan gjøre mer selv.

Det er jo ikke akkurat sånn at styret har ansvaret for alt, så alle andre kan komme til ferdig dekket bord.

 

Som Jope bruker si, det er jo morro når det kommer mange, fint, da prøver jeg spørre alle jeg kan, og minne de på at treffene blir arrangert. Det er ikke så mye, men om alle gjør det, er det brått 25 biler som kommer, ikke 4...

 

Selv om jeg ikke kan være med hver gang selv, for det har jeg dessverre for mange jern i ilden til å rekke !

 

Skillet mellom klubben og forumet er nå der av en grunn, og det får vi forholde oss til, enten vi liker det eller ikke. Eventuelt får man kuppe årsmøtet, si si sin  mening, få med seg støttespillere og få NLRK til å KJØPE hele forumet, det er fullt mulig i en demokratisk bilklubb ! :)

 

Jeg er helt enig i at det er mange kanaler å forholde seg til, men samtidig tar det ca 10 sekunder å kryssposte, så det går jo an gjøre det også. Ikke ideelt, men det beste vi har idag.

Jeg ønsker meg DEFINTIVT ikke tilbake til " gode gamle dager " den gangen LR-treff var noe som foregikk i storbyen Oslo, som det tok fler timer å kjøre til. Idag kan man fint arrangere LR-treff hjemme i garasjen, og invitere noen, fler eller veldig mange, man har både kanaler ( FB, Chat, epost, telefon, Sms, forumet ) til å gjennomføre det og nok folk i stort sett alle sitt nærmiljø for å få det til. 

Husk, det skjer ikke noe før man begynner !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at LRforum har mistet noe av det engasjementet og interessen det hadde tidligere.  Annonseringer av klubbrelaterte arrangementer på et forum som ikke "eies" av klubben er ikke nødvendigvis en vinner og treffer kun de som vanker her inne jevnlig.

 

Jeg har vært her på LRforum  i rimelig mange år nå og har sett (eller følt) at interessen og engasjementet er fallende.  Jeg ser det gjennom antall innloggede, antall innlegg, osv.  Jeg hadde håpet at NLRK brukte egne kanaler bedre - f.eks NLRK´s side på fjæsboken og nlrk.no. Terminlisten på nlrk.no finnes ikke mer og det vrient å få oversikt

 

Det er også mulig via medlemssystemet til klubben å gjøre masseutsendelser via sms til medlemmene men her må vi være forsiktige for å unngå negative tilbakemeldinger.

 

Når alt dette er sagt så må dere ikke oppfatte at jeg kritiserer LRforum som sådan - er flittig bruker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sven skrev:

Terminlisten på nlrk.no finnes ikke mer og det vrient å få oversikt

 

 

Finnes ikke ? Trenger du briller ?
Den ligger da kronologisk på V side av skjermen på åpningssiden på NLRK.no

Der er det jo så mange arrangementer som er utannonsert, at jeg blir helt sliten av å lese gjennom alt. Ikke minst ta stilling til alt jeg har lyst delta på....

 

Tenker du på en printet terminliste på flate, døde trær, så har jeg nå sett den også, i hvert eneste nummer av 4wd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ole jacob skrev:

Og lurer på hva medlemmene og alle de andre entusiastene egentlig vil ha....

 

Jeg ønsker mer av det som står under her fra - telidnor.

 

2 timer siden, telindnor skrev:

Det ble vel gjort en medlemsundersøkelse på hva medlemmene vil ha i NLRK regi for et par år siden og da var vel stemningen flere lavterskel greenlaning turer eks. Der hvor man kan kjøre alle de fine bilene uten fare for riper og skrammer. 

 

Jeg i tråd av min Landrover interesse synes ikke det virker spesielt tiltrekkende å kjøre på ett felt ilag med biler som omtrent er bygget kun for offroad med 40+ size hjul, fullstendig smadret karosseri, og eier som ikke bryr seg ett sekund om bilen smadres ytterligere bare for å komme over den værste stubben  / steinen osv som du gjerne ser på treffene referert til under her. 

Personlig klarer ikke se sjarmen i en smadret rusten svart matt hilux med altfor store hjul som såvidt henger ihop. Selv om jeg godt skjønner at det kan være morro. 

 

14 timer siden, JokerS30 skrev:

 

ikke minst gigantreffene 4x4 Norway arrangerer.

 

Det synes jeg også og registrere. men det må vi som brukere bare fikse på selv;).

8 minutter siden, Sven skrev:

Jeg har vært her på LRforum  i rimelig mange år nå og har sett (eller følt) at interessen og engasjementet er fallende.  Jeg ser det gjennom antall innloggede, antall innlegg, osv.  

 

Personlig tror jeg det som fenger er mini ekspedisjoner gjennom i middels krevende terreng i spektakulære omgivelser, med etterfølgende fellesgrill og tullprat med drikke rundt kveldsbål... tileks.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Brage skrev:

 

Jeg i tråd av min Landrover interesse synes ikke det virker spesielt tiltrekkende å kjøre på ett felt ilag med biler som omtrent er bygget kun for offroad med 40+ size hjul, fullstendig smadret karosseri, og eier som ikke bryr seg ett sekund om bilen smadres ytterligere bare for å komme over den værste stubben  / steinen osv som du gjerne ser på treffene referert til under her. 

Personlig klarer ikke se sjarmen i en smadret rusten svart matt hilux med altfor store hjul som såvidt henger ihop. Selv om jeg godt skjønner at det kan være morro. 

 

 

Det synes jeg også og registrere. men det må vi som brukere bare fikse på selv;).

 

Personlig tror jeg det som fenger er mini ekspedisjoner gjennom i middels krevende terreng i spektakulære omgivelser, med etterfølgende fellesgrill og tullprat med drikke rundt kveldsbål... tileks.

 

Mvh Brage

 

Men i alle dager ? Det er da ingen av LR-treffene som arrangeres sånne steder ? Halvparten av området i elvedalen, kan da omtrent forseres med en Opel Ascona B, om føreren virkelig kan å kjøre ? Eller er det Rena du snakker om ? Jeg var der for første gang i fjor,  og med unntak av et dekk, kjørte jeg da helt fint med en helt standard D2.
Beklager Brage, men her retter du skytset i feil retning. På de siste treffene jeg har vært f.eks i Elvedalen, så kjører folk blide rundt med AT-Toyotaer og Jeeper til 600 000kr eller mer, jeg tror de gutta er ENDA mindre interessert i riper og skader enn det du er... ( og ja, jeg hater også skader på bilen min. har faktisk aldri skadet noe skikkelig i skogen, har bøyd et styrestag en gang jeg blei litt ivrig, men ingenting alvorlig... )
 

Ang mini-ekspedisjoner: inviter da vel. Jeg har mer enn en gang tatt ruta fra Lunner på Hadeland og over til Gardermoen, kjempefine grusveger og masse villmark. Rundt Brandbu har jeg kjørt fler ganger, ekstremt mye flotte veier man kan tøffe avgarde på, enten 1 eller 5 eller 9 biler.

Vår helt egne Nattsafari i det området, går fint det. Kan fint legges en tirsdagskveld, det er bekmørkt klokka 21, så det går fint. Så tar vi med ved, grillpølser og kaffekjel, og vips så er man igang ! Jeg har bodd i campingvogna på rasteplassen langs RV16 mellom Nannestad og Roa, kjempefint sted å se på stjernene, en kald, klar høstkveld. Bål fikk vi til også, slengte bare en vedsekk baki bilen. 

Det skal ikke så mye til, men man må gidde å fjerne sofalimet fra buksa om det skal skje noe ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at Nattsafarien til Fjelljenta hadde veldig mye av det jeg refererte til og dermed også var en av de mest besøkte/ veldig populære utfluktene.

Forumtreffet med en liten utflukt oppover fjellsiden med en god kolonne av Landrovere resulterte også i en fin kveld hvor alle satt med ett stort smil rundt kveldbålet.

 

 

Jeg drar på Landrover treff for å møte Landrovere og LR eiere primært. 4X4 offroad treffene er ikke av slik karakter.

Selvfølgelig er det helt OK med en og annen bil av annet merke, men ikke overvekten.

Så ja Landrover treff med landrovere med en liten utflukt som setter bil og fører på en liten prøvelse og rettferdiggjør 4 hjuls systemet er det jeg setter pris på;).

Tror det er det mange ønsker:)

Mvh Brage.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, JokerS30 skrev:

 

Finnes ikke ? Trenger du briller ?
Den ligger da kronologisk på V side av skjermen på åpningssiden på NLRK.no

Der er det jo så mange arrangementer som er utannonsert, at jeg blir helt sliten av å lese gjennom alt. Ikke minst ta stilling til alt jeg har lyst delta på....

 

Tenker du på en printet terminliste på flate, døde trær, så har jeg nå sett den også, i hvert eneste nummer av 4wd...

Ja, jeg bruker briller til å lese. I mobilversjonen til NLRK.no er jeg visst ikke vant til å skrolle så langt at jeg kom til oversikten  over arrangementer. Ved å klikke på menyen øverst til høyre nevnes ikke arrangementer.

 

Dørstokkmila er lang for mange og spesielt nye medlemmer. Når jeg for første gang deltok på et arrangement med en standard Defender fikk jeg oppleve hvor åpent og inkluderende miljøet her. Det er dette bildet vi bør kommunisere til nye - vi har sett nok av bilder av biler med gjørme opp til speilet og bør derfor få mer frem de vanlige bilene og det sosiale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sven skrev:

Det er dette bildet vi bør kommunisere til nye - vi har sett nok av bilder av biler med gjørme opp til speilet og bør derfor få mer frem de vanlige bilene og det sosiale

Helt enig, men da må jo folk gidde å komme på treff !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sven skrev:

Og kanskje de som vet de skal dra kan skrive her  på forumet eller en fjæsbok a la "noen andre som skal kjøre fra xx? Vi møtes på Esso-stasjonen i Nittedal og kjører sammen derfra" Da blir mila litt kortere

 

Nettopp det er superviktig, for det skaper liv i tråden, og er det langt til treffstedet er det jo hyggelig å vite at man kan kjøre på rekke med noen likesinnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høsttreffet I elvedalen hadde greenlaningstur på skikkelige skogsveier, med en stigning i terrenget og vel fremme fikk vi oppleve historie på nært hold fra krigens dager. Både sosialt, kjøring i slik terreng du beskriver og en fin avslutning på en helg som kvelden dagen før samlet over 40 stykk til langbord, bålkos og live musikk... 

 

Ja, for å oppleve det må en være der..!!

 

Ellers enig med Espen at det er ikke så mye om skal til for å arrangere noe. Men første bud for at noe skal skje er at noen må gjøre noe, og da annet enn og klage over alt som ikke passer på dato og aktivitet. Ja, da kan  en arrangere og tilpasse treff/ aktivitet etter eget ønske. 

 

Til info Brage så er området i Elvedalen tilgjengelig ca. 360 dager i året hvis en planlegger. Det kan  brukes som grillplass, kjøre område, swap meet, overnatting ifm tur kjøring osv. 

 

Det er bare å komme med forslag så skal vi stille området til disposisjon for deg til den aktiviteten Du ønsker. Så herved er stafettpinnen kastet for at flere også kan arrangere aktiviteter. 

 

Det du etterspør også om kjøring i flott natur med grilling ved bålet etterpå er akkurat det som arrangeres helgen 22.9, som er reklamert for i 4wd. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumtreffet 2017...

Jeg ser Ole Jacob nevne at det bare var vel 20 biler på treffet i år.  Det var noen faktorer som bidro til dette.

  • Ingen av de som driver LRF var der av diverse årsaker.  Steinar fikk bilproblem i siste liten, Frode var vel opptatt med noe og jeg selv var der men noen hadde surret med hyttereservasjonene så jeg reiste igjen.  Jeg var ikke utstyrt for overnatting utendørs og så lite sosial at jeg ikke deler hytte...
  • Siden jeg trakk meg ut av aktiv LRF drift ble det heller ikke laget noen bannerannonse for treffet og dermed ingen jevnlig påminnelse.
  • Gaute som i praksis er kjøresjef ble opptatt med annet denne helgen og jeg tror noen hoppet av som følge av dette.
  • Det var varslet dårlig vær og da er det nok flere som heller vil sitter varmt og tørt hjemme.

Forumtreffet kommer nok sterkere tilbake.  Kanskje det er på sin plass å gjøre litt forarbeide før fremtidige treff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, jope skrev:

Det du etterspør også om kjøring i flott natur med grilling ved bålet etterpå er akkurat det som arrangeres helgen 22.9, som er reklamert for i 4wd. 

 

Høst treffet i Elvedalen inneholder alt som ønsket ja, men jeg kom ikke fra Jobb siden det er i en periode med ferieavvikling, ergo vanskelig å få fri.

Høst treffet er jo en favorittene hos meg, alltid bra.

Nå er det slik at jeg kunne nok også vært mer aktiv, men det blir til at man sorterer frem de  treffene som virker å inneholde mest av det man ønsker.

Betraktningene i trådstart var på ingen måte ment som kritikk, mer ett åpent spørsmål om avertering / datoer  er optimal. 

Det er jo legitimt å spørre hva som skjedde med Nattsafarien? jeg skjønner jo at det er vel mye forlangt den enorme gjestfriheten som ble vist når vi fikk være på en privatgård i flere dager, ikke lett å etterfølge det opplegget - men aka Fjelljenta skal ha for den meget gode averteringen som jeg tror også var utslagsgivende for oppmøtet.

 

Jope, jeg finner ikke hvilket treff du referer til i sitatet over ? Prøvde å lete gjennom NLRK også...mystisk.

Så skal det sies at jeg er medlem av NLRK, men jeg henter kun info fra forumet siden jeg føler det er en mer levende informasjonskilde. 

 

Til sist ønsker jeg å understreke at jeg verdsetter veldig den innsatsen som blir gjort fra de forskjellige arrangørene, så ingen kritikk, jeg kun reflekterer litt åpent;) 

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...