Gå til innhold

Range Rover Sport TDV8 -10 modell med dunkel lyd i forstilling


E-Hammer

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har en liten stund oppdaget en dunkel dunke lyd en eller annen plass i forstillingen på bil. Har etter litt forskning funnet ut at jeg kan framprovosere lyden med å svinge slangt fram og tilbake når jeg kjører. Kommer liksom ørlite etter jeg har svingt litt til en side. Så svinger jeg slakt til andre siden, så kommer lyden engang til. (i fart) På meg virker det som slakke en eller annen plass. styrestag?
Bilen var inn til salgskontroll før jeg kjøpte den i mai, ingen kommentar på noe i forstilling eller oppheng fram (skiftet no stabstag greier bak), hadde den inn på 7-års kontroll nå nettopp. Heller inne kommentar. Noen forslag til hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk opp foran, sett bukker under, ta av frontplaten. Fyr opp og få noen til å ratte litt mens du holder en hånd på sammenføyningspunkter. Hvis du ikke kjenner slakk da (bilen er lettere i luften), bruk brytejern og godt med kraft på alle kuler, stag, sammenføyninger etc.

 

Evt. om du får plass når bilen står på bakken, drei ratt og kjenn da.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, LANDreas skrev:

Jekk opp foran, sett bukker under, ta av frontplaten. Fyr opp og få noen til å ratte litt mens du holder en hånd på sammenføyningspunkter. Hvis du ikke kjenner slakk da (bilen er lettere i luften), bruk brytejern og godt med kraft på alle kuler, stag, sammenføyninger etc.

 

Evt. om du får plass når bilen står på bakken, drei ratt og kjenn da.

Takk for tips, får ta en kveld og sjekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass fingrene, så ikke du klemmer deg noe sted. Be gjerne assistenten ta fullt utslag fra side til side først, mens du ser hvordan ting beveger seg, FØR du stikker fingrene oppi der. ;)

 

Litt kjapp ratting fra side til side kan avsløre en hel del slark når man holder fingre på stag. Pass også på å sjekke styresnekka. Husker ikke hvor den sitter, men akkurat den er kanskje enklest å se/høre/føle ovenifra.

 

Lykke til! Håper du finner feilen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 8.9.2017 den 17.02, LANDreas skrev:

Pass fingrene, så ikke du klemmer deg noe sted. Be gjerne assistenten ta fullt utslag fra side til side først, mens du ser hvordan ting beveger seg, FØR du stikker fingrene oppi der. ;)

 

Litt kjapp ratting fra side til side kan avsløre en hel del slark når man holder fingre på stag. Pass også på å sjekke styresnekka. Husker ikke hvor den sitter, men akkurat den er kanskje enklest å se/høre/føle ovenifra.

 

Lykke til! Håper du finner feilen.

 

:)

Tilbrakte store dele av søndagen i, under og ved bilen. Monterte sidebars og en del annet småtteri. Når jeg hevet bilen opp så jeg litt på foringer rundt øvre bærebru, og de var jo mer eller mindre ikke til stede på venstre side (hvor jeg føler lyden er fra). Dette forklarer vel også følelsen av "kast i bremseskivene" også så vidt jeg har skjønt. Må innrømme at jeg begynner å lure fælt på merkeverkstedet som hadde en salgstest på bilen før jeg kjøpte den. Fikk ikke med seg helt utslitte bakbremser og skiver, ser også ut til at en bærebru er "glemt". Hva koster det å bytte noe slikt mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort noen tusenlapper, men kan byttes selv. Jeg ville tatt en prat med verkstedet som "friskmeldte" bilen. Dette er for dårlig, særlig av et merkeverksted. Spe på litt, og si at du ville prutet ned prisen så-så mye i forhold til feilene de ikke har avdekket. I verste fall ville du droppet kjøpet. Prøv å forhandle fram gratis arbeid, eller redusert timepris.

 

Ingen tvil om at det kan gi følelsen av kast i skiver også. Det hørtes ikke bra ut, rett og slett, hvis de er så og si borte. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26. september 2017 den 12.52, LANDreas skrev:

Det blir fort noen tusenlapper, men kan byttes selv. Jeg ville tatt en prat med verkstedet som "friskmeldte" bilen. Dette er for dårlig, særlig av et merkeverksted. Spe på litt, og si at du ville prutet ned prisen så-så mye i forhold til feilene de ikke har avdekket. I verste fall ville du droppet kjøpet. Prøv å forhandle fram gratis arbeid, eller redusert timepris.

 

Ingen tvil om at det kan gi følelsen av kast i skiver også. Det hørtes ikke bra ut, rett og slett, hvis de er så og si borte. :(

Vet ikke helt om jeg tar sjansen på å begynne med slik mekking på egen hånd. Så får vel sponse et verksted i stede. Jeg er litt usikker på om jeg bør ringe vedkommende jeg kjøpte bilen av, eller om jeg skal ta direkte kontakt med verkstedet. Dessverre så ligger det verkstedet svært langt unna der jeg bor, så å kjøre dit for å få reparert noe.. tja, mye av vinningen går nok opp i spinningen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da var det noe stabstag som var problemet, og no slitte bremseskiver forårsaket kast i hjulene ved bremsing. heldigvis ikke så ille som først fryktet.

hvor mye styr er det å få byttet indre stabstag og foringer fram for en som aldri har gjort no slikt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...