Gå til innhold

03 TD5 starter tregt


tnj

Anbefalte innlegg

Filer i lang tid før motor fyrer.

Alle lamper i dash normale.

Ingen feilmeldinger på diagnoseverktøy.

Dieselfilter byttet og luftet...

Går helt normalt når den endelig starter, men stoppet da fruen luftet den i helgen.  Lot seg starte igjen.

What to do???

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om kmstand...

Regner med at du hører forskjell på svakt batteri kontra et friskt ett.

Neste gang du skal starte ville jeg kjørt luftesyklus på den først.

Starter den lett etterpå holder jeg en knapp på lekkasje i en dysetetting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lurt å begynne med å sjekke motstanden der... 

Prøvde å starte nå nettopp, litt kaldere vær, død, finner frem multimeteret og gyver løs.

Tror til og med jeg har reserveplugger i bakstolpen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tnj skrev:

Går helt normalt når den endelig starter, men stoppet da fruen luftet den i helgen.  Lot seg starte igjen.

Dårlige glødeplugger gir ikke slike symtomer. Enig med Gaute, dysetettinger og i alle fall viss de ikke er skiftet noen gang. Også enig med Rolf, TD5 trenger ikke gløding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har alltid startet umiddelbart.

Dieselpumpen høres ut som den har gjort hele tiden.

Note to self:  Bakre stolpe er skikkelig teit å oppbevare glødeplugger i, de stikker av fra eskene sine og sniker seg frem under dekselet.  har gravd frem to med list og lempe...

Er dysetettinger kobber, tro???  Da lar de seg jo gløde opp.

Passer skikkelig dårlig med oppussing og flytting om dagen, har liksom ikke akkurat tid og overskudd til å starte i en ende og bytte alt...

Takker for tips så langt, spesielt Gaute og Lafte!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysetettinger som har stått 260 K er ikke noe å bruke opp. Du vil nok oppdage at de er rimelig frynsete . Koster 2-300 kr og skiftes på et par timer selv for førstegangsskifteren. Ta med o ringer, kabelmatte og toppdekselpakning også. Regnes vel egentlig til normalt vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt akkurat og kikket på discovery2.co.uk og kjente etter om jeg får tatt det selv eller om jeg må ringe Christian på Lier Traktor.

Får ringe Erik W-S i morgen og høre om han har inne og se om kroppen våkner litt til igjen.  Så det var noen gummiringer som skal på der og, ja...

Oppe i all oppussingen, har D2 bare fått det mest nødvendige, olje, luftfilter og litt til, stakkar.  Men jeg har lovet den garasje til neste år! :)

Takk skal du ha, Corpus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt sikker på at dieselpumpen er ok og gjør sitt (tostegs pumpe), så holder jeg også en knapp på dysetetninger. Det er uansett verdt å gjøre når bilen har gått såpass. Relativt enkelt, og ikke minst billig. Pumpa er dyrere, så lurt å ta tetninger og o-ringer først.

 

Normalt starter den lettere etter to-tre lufteprosedyrer, ved dårlige dysetetninger. Tenning på, fem raske tramp på gasspedalen helt i bånn, prosedyren starter og oransje lampe i dæsjen lyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har som Lafte nevnte startet bare jeg har sett på tenningslåsen.

Så ble den litt tregere og jeg byttet dieselfilter.

Hjalp en kort stund, så ble den bare vanskeligere og vanskeligere å få start på.

Lufting har jeg kjørt, men ikke flere gjentatte.

Sitter og prøver EW-S nå og ser om jeg får fanget bitene, tar da pakninger, o-ringer, toppdekselpakning og injector harness.

I mellomtiden har jeg hatt ute ECU, renset kontakter, fant ikke kontaktrens, men rødsprit gjør nytta, bare litt mer manuelt arbeid.

Det drypper fra taket i "garasjen" min som det vel gjør over resten av Østlandet og jeg må posjonere litt energi, så hører med Christian H om han har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg scooter i sommer som heldigvis tok meg i regnværet dit jeg pusser opp.

Der hadde jeg sist lagt laderen og den er nå tilkoblet, en sånn helt grei vedlikeholdslader fra Jula, Ctek eller no' som de kjørte kampanje på for noen år siden, som kan stå tilkoblet.

Krysser fingrene og kjører et par-tre lufteprosedyrer, batteriet er heldigvis i god stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, når jeg hadde samme syken på min D2 i sommer falt den fort tilbake til gamle tregstartende synder selv etter flere lufteprosedyrer.

Er det dysetetningene holder den ikke på trykket når bilen står rolig.

På min startet det med at den var tregstartet når den hadde stått noen timer eller over natten og kuliminerte med at den så vidt harket igang når den hadde pitstop ved dieselpumpa.

 

JE

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ingen sjanser! :)

Den blir stående på vedlikeholdslading til i morgen, da den skal startes og flyttes uten opphold til tørt sted.

Den var LITT treg, så fikk den stå i garasje på terminalen på Gardermoen en uke og det er den ikke vant til, så da vi endelig var gjenforent var den mildt sagt kranglete.  Mulig den i mellomtiden har vært på facebook og sett at jeg leide Jeep i Hellas og ville ta igjen for utroskapen...

Nå fikk jeg heldigvis delene fra Erik i går, etter en scootertur på et kvarter fikk jeg selvsagt plunder med fremdrift på den lille røde italieneren, med full stopp fem minutter unna.

Ringer Erik W-S og spør om han tilfeldigvis har en drammenser innom som skal i retur og kan ta med for meg, det har han ikke, men begynner å ringe rundt etter noen som kan hjelpe. 

Kjempeflaks:  Det stopper en hyggelig unggutt i menneskebil og lurer på om jeg trenger hjelp og vi tar turen inn til Lierskogen og henter deler og tilbake igjen til havaristen, som jeg i mellomtiden har fått haik til i varebilen til en kompis som er i Oslo "hver" dag, og etter en halvtimes forsinkelse totalt er jeg altså hjemme igjen med mine og annen LandRoverist sine deler.

I kveld skal jeg sette meg inn i D2, klappe den pent på dashbordet og be om tilgivelse for mitt lille sidesprang med amerikansk motorindustri, så krysser vi fingrene for at to-tre lufteprosedyrer er det som skal til i morgen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye kobberpakninger og o-ringer, nytt harness samt justering før ny toppdekselpakning kom på plass.

1 lufting, så kjinner jammen meg TD5-en i gang som om ingenting var hendt... :)

Takk igjen for gode råd

Hilsen Terjesomslangsegrettnedpåsofaenmedbikkjaogenkaldølblidogfornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting er tenning på, fem-seks kjappe pump på gasspedal, så kommer gul motorlampe på øverst til venstre.

Da ordner den alt selv, fire-fem minutter, så lukker lampa igjen.

To sånne lufteprosedyrer før jeg startet på lørdag, ca femten sekunder på starter før den tente.

Link til dysettettingsjobben under, ta med harness til rundt en firehundrelapp, mekaniker jeg brukte tok på silikon på plugg for å tette godt.

Justering etter bytte som beskrevet er viktig, jeg hadde flere løftere som var dårlig justert.

http://www.discovery2.co.uk/Injector Seals.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...