Gå til innhold

Dobbeltkryss mellomaksel


Fomlefingern

Anbefalte innlegg

For en stund siden fikk jeg en hylle/gnisselyd i drivverket. Trodde det var vifteremma som skrek men det viste seg å være mellomaksel foran. Det er dobbeltkryss på den og i mellom de kryssa på "cardan"(?) så er det et lager/kule? Som tydlighvis er synderen. Det er ikke noe smøre nippet til den heller!

Jeg har hatt av Aksel og gått over kryssa og det er ikke noe slærk eller motstand i de så de virker som er bra. 

Noen som har noen erfaringer med dette? Jeg har borret å lagd en smøre punkt på den så jeg har presset inn fett bak kula. Det fungerte bra men den er bare tilgjengelig når jeg skrue av Aksel eller slepper ned front Aksel for å få nok vinkel på leddet. 

Monterte mellomaksel igjen men virker ikke som det var noe suksess!! 

Den kula/lagere er det noe som skal stå i noe spes posisjon?

sett på et par bilder fra repsett til dico td5 mellomaksel og der er det et lager/kule som føler med... syns ikke det ligner på mitt, men jeg har som sagt ikke demontert saken å sett den løs

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder hadde nok hjulpet. Defender er ikke levert originalt med dobbeltleddet mellomaksel så vidt jeg vet. Så får noen voksne korrigere meg om jeg tar feil.

Ett kjapt søk på nettet viser en ball som holdes på plass av en låsering. Mulig den må demonteres og fettes opp, alt. så er den kass og må byttes? Da bør tilverker ha rep.set i allefall. 

Gi det litt tid, så får du nok hjelp av en av guruene her inne.

Endret av krokansjefen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liggende en slik fremre mellomaksel med doble kryss demontert på verkstedsbenken etter at senteret slik som du beskriver ikke hadde vært smurt og derfor ble slitt ut. Når jeg plukket det hele fra hverandre og fikk gjort helt rent så oppdaget jeg at sentert KAN smøres - ikke gjennom en nippel men gjennom en liten kuleventil!  Dette senteret inneholder både rullelager, en fjær og en pakning (+?) .  Skal snart sette det hele sammen igjen - 100% nøyaktighet og renslighet - og rekkefølgen på hva som gjøres når er også kritisk.  Ikke standard på Defender - men anbefalt hvis bilen er hevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, lafterolf skrev:

Du har nok en dobbeltleddet mellomaksling, ettermontert.

 

Har du demontert kan du bore fra baksiden på skrå og montere smørenippel.

 

Har du fått pipelyd hjelper ikke smøring, slitasjen er for stor og du må bytte senterlageret.

Jeg har borret og satt i smørenipper fra baksiden og det fungerer bra å komme til den når Aksel er demontert men ikke når den sitter på bilden. Uansett så har jeg fått presset inn litt fett. Men når jeg monterte aksel så hadde jeg brått slærk i dobbeltkrysset. Derfor jeg lurte på om det senterlageret skal stå i en spes posisjon? Tenkte kanskje det har vridd seg når jeg har hatt den av og det ikke har vært belastning. Men har den det så er den vel kanskje veldig slitt og ikke kan holde posisjonen sin????:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Atle G skrev:

Har liggende en slik fremre mellomaksel med doble kryss demontert på verkstedsbenken etter at senteret slik som du beskriver ikke hadde vært smurt og derfor ble slitt ut. Når jeg plukket det hele fra hverandre og fikk gjort helt rent så oppdaget jeg at sentert KAN smøres - ikke gjennom en nippel men gjennom en liten kuleventil!  Dette senteret inneholder både rullelager, en fjær og en pakning (+?) .  Skal snart sette det hele sammen igjen - 100% nøyaktighet og renslighet - og rekkefølgen på hva som gjøres når er også kritisk.  Ikke standard på Defender - men anbefalt hvis bilen er hevet.

Kan jeg spørre hvor du har kjøpt ditt repsett? Har funnet et til td5 disco men litt usikker på om den passer på Defender. Jeg skal se om jeg ser den kuleventilen når jeg demonterer den. Klarte ikke å se noe når jeg hadde den ute sist! Men at jeg ser godt skal jeg ikke påstå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer den storeskuffelsen.... 

 

jeg kan jo la bildene snakke for seg!! 

Jeg fant forresten den kuleventilen Atle. Gjemt bort under litt rust!! 

Snakka med gubben og han hadde selvfølgelig presse som var til slike smørepunkt. (Kjekt å ha generasjonen) Veldig vanlig på dørhengsler på eldere biler!!

 

IMG_8577.JPG

IMG_8579.JPG

IMG_8580.JPG

IMG_8581.JPG

IMG_8582.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Atle G skrev:

Ser den - tipper at eneste løsning er en komplett ny aksling...

Skjermbilde.PNG

Jeg har snakket med

en som har lyst til å sveise den opp for å dreie den til riktig dim. Men jeg gjorde kort prosess og bestilte ny fra brittparts. 2400kr levert på døra syns jeg var en hyggelig pris på en komplett aksel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glidehammer med krok inn gjennom kula, et par dunk og hele lageret er ute. Ny aksel til 2.400,- hørtes veldig riktig ut i din situasjon.

 

Søker du på "double cardan" og "Jeep" på den store veva får du mange treff på gode instruksjoner/tips/knep til overhaling av slike ledd. Jeg har D2 og overhalte min i fjor, har gjort det før på Jeep ZJ. Det er en grisejobb og veldig glad jeg har presse til å ta inn/ut kryssene. Sentreringslageret er egentlig det enkleste ved jobben.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett på dine bilder så måtte jeg sjekke mitt prosjekt ... og &%#¤#"?§ - jaggu så var "tappen" like slitt som det du oppdaget. Så da blir det å bestille en ny Terrafirma dobbel kardang...  deler for overhaling legges til lager - og nå skal jeg begynne å smørre dette senter lageret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitasjen kommer vel av at lageret går tregt eller låser seg.

Av samme grunn som vi ofte bytter stubaksel.

 

For noen år siden var jeg borti noen kryss med nippel i en av koppene.

God løsning på smøring av kryss på trange plasser,men hekter seg vel fast i busk og annet snusk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 5.9.2017 den 23.25, Atle G skrev:

Etter å ha sett på dine bilder så måtte jeg sjekke mitt prosjekt ... og &%#¤#"?§ - jaggu så var "tappen" like slitt som det du oppdaget. Så da blir det å bestille en ny Terrafirma dobbel kardang...  deler for overhaling legges til lager - og nå skal jeg begynne å smørre dette senter lageret....

Så kjedelig!! Skulle gjerne kjøpt en fra terrafirma selv, men lommeboka var litt mager for øyeblikket :huh: tror den som jeg pensjonerte nå er fra terra. Synd at et lite lager skulle ødelegge den. Men for legge den på kjekt å ha hylla og se om det kan bli et framtidig prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2017 den 6.34, lafterolf skrev:

Men om du smører der vil du ikke kunne presse fettet inn der slitasjen nå er? 

 

Ja har det blitt tørt på nållageret så skal det vel litt til for at det skal komme fett inn til det igjen. Det blir litt hulrom på hver side at kula som vil samle opp litt fett, men det er vel viktig å få riklig med fett i senter når den monteres!?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...