Gå til innhold

D4 TDV6 3.0 -10 Fullt DPF og lite motorkraft


Hans Disco2

Anbefalte innlegg

Har hatt litt trøbbel med ein temperatursensor i eksosrøret som har ført til at eg har kjørt ei stund på "restricted performance" og sota ned partikkelfilteret(DPF)... Fikk skifta sensor i dag og tok meg en tur for å ta en aktiv regenerering av partikkelfilteret med Hawkeyen. Då eg kjørte avgårde var bilen nokså dau, og det var som om den fortsatt var i "restricted performance", så eg stoppa og sletta feilkodane som låg inne. "P2463 DPF - Soot Accumulation" lot seg ikkje slette, og eg kjørte vidare med lite futt. Då eg starta aktiv regenerering av DPF så viste den "0 gram soot" og avslutta regenereringa før den var begynnt...? Feilkoden lot seg fortsatt ikkje slette og eg prøvde på nytt med samme resultat. La så ut på tur over fjellet for å blåse reint på vanlig måte og testa på nytt på andre sida. Same shit der, så eg blåste tilbake og prøvde igjen. Feilkoden lar seg ikkje slette og bilen går som et dass... 

Så eg sitter her med nokre spm:

- Kan fullt DPF gjere at bilen går dårlig? Eller er det softwaren som held igjen?

- Kvifor får eg ikkje kjørt aktiv regenerering med Hawkeye?

- Må eg kjøpe nytt DPF, eller kan eg bytte den med et rakrør e.l.? Korleis vil softwaren reagere om der står rakrør?

- Er det andre måtar å få rensa DPF på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med originaltester får en ikke regenerert hvis filteret er fullt, siden du ikke får regenerert med Hawkeye er det veldig mulig dette er en sperre som ligger i motorstyring og ikke i testeren.

Dersom du fjerner DPF fysisk vil du få feilmelding, da spesifikt på trykkforskjellen før/etter filter. Dette kan fjernes med omprogramering, de fleste som leverer tuning til disse bilene har software for å fjerne EGR/DPF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, CGLR4 skrev:

Med originaltester får en ikke regenerert hvis filteret er fullt, siden du ikke får regenerert med Hawkeye er det veldig mulig dette er en sperre som ligger i motorstyring og ikke i testeren.

Dersom du fjerner DPF fysisk vil du få feilmelding, da spesifikt på trykkforskjellen før/etter filter. Dette kan fjernes med omprogramering, de fleste som leverer tuning til disse bilene har software for å fjerne EGR/DPF.

 

Kjenner du til nokon som driv med tuning av LR på nordvestlandet? Held til i Stryn, og har lurt på å ta ein remap for å hente ut litt ekstra, s ådersom ein kunne kombinert det med å fjerne DPF så vil eg heller bruke pengar på det enn å fikse DPF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sv-espe skrev:

Jeg har pleid og helle på noe guffelure fra Liquid Molly på tanken. Du får også kjøpt noe hos Mekonomen som jeg har brukt. Da har DPF forsvunnet kjapt, hos meg. Bank i bordet. Snart et par år siden sist nå. 

 

Fungerar guffeluren når det er heilt tett også? Ser at Liqui Moly har noko verkstedguffe til DPF som blir sprøyta rett inn i DPF med spesialverktøy tilkobla luftkompressor, men det er vel kanskje vanskelig å få tak i for oss vanlege dødelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har no testa lokal guffelure på tanken utan merkbart resultat foreløpig. to komponentar der den eine skulle auke eksostemperatur, og den andre sørge for at soten løsna ved lavare temperatur. Neste skritt er å spyle guffelure direkte inn i partikkelfilteret for å rense det, men eg har ikkje fått pris med verkstedet på det endå... fryktar at det kostar meir enn om eg kjøper eit kit på ebay og gjer det sjølv... men er litt gira på å få dette på stell igjen for det er litt drit med tett DPF...

 

Skal på roadtrip i helga og innom Ålesund, Molde og Åndalsnes, så dersom der er nokre som har gode tips på desse plassane så er eg open for innspel:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...