Gå til innhold

D2 - dingdingding og andre ting.


vanilla_ninja

Anbefalte innlegg

På onsdag skulle dama ut og kjøre, men bilen viste blinkende M og S i dashbordet. Kjapp googling sa at lav spenning på batteriet kunne være synderen, i tillegg til et par andre ting. Batteriet hadde faktisk litt dårlig spenning, og det er gammelt og slitent uansett, så jeg tok sjansen på å kjøpe et nytt 105Ah-batteri på Biltema i dag. Etter installasjon prøvde jeg å starte, og bilen så ut til å oppføre seg bra en stund. Den kjørte og girte og lysene holdt seg borte. 

En stund, altså.

Etter å ha rullet 100m stoppet jeg utenfor huset, og da hørtes "ding ding ding" flere ganger, samtidig som frontlysene dimmet litt. Dette ga seg imidlertid, og jeg kjørte en runde i nabolaget for å sjekke at alt funket som det skulle.

Alt så bra ut helt til jeg stoppet utenfor garasjen. Da startet dingingen igjen, bilstereoen slo seg av og på igjen, og ABS- og TC-lysene lyste et sekund eller to før de forsvant igjen. Helt til slutt, mens bilen sto og gikk på tomgang, syntes jeg at jeg hørte et eller flere dunk under bilen et sted.

Helt, helt til slutt, syntes jeg å kjenne at noe luktet brent, men det kan også være Webastoen jeg kjente. Det er akkurat kaldt nok i dag til at den kicker inn til å begynne med.

 

Det slår meg at dingingen er varselet som kommer på når bilen heves eller senkes på luftfjæringa. Den ene belgen er nettopp byttet, og jeg så samtidig at gummien som fester høydesensorene til ramma er morken og holder på å falle av. Jeg kan imidlertid ikke forstå at ABS og TC skal lyse opp av den grunn.

 

Er det noen som har noen anelse om hva som kan være galt?

Bør jeg avstå fra å kjøre Trondheim-Værnes i morgen tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt symptom, som gjør meg urolig: jeg kjørte til Værnes, og da jeg kom fram la jeg hånda på mansjetten til håndbrekket og kjente at den var veldig varm. Samtidig hørte jeg et dunk og syntes til og med jeg kjente noe som slo under bilen. 

 

Kan det være mellomaksel? Girkasse?

Er bilen klar for skrothaugen etter en måned i mitt eie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du får elektriske feil, selv med nytt batteri, ville jeg begynt å mistenke dynamo trøbbel. Min ga seg med røyksignaler at nå dør jeg. Men først ville jeg ha sjekket batteri skoene. De kan være vanskelig å få til å sitte etter mange års bruk. 

At girkassetunellen blir varm ved kjøring, er normalt. Men dunkelyder er ikke kjekt og bør sjekkes ut. Kan kanskje komme fra dynamo det også siden du hører det med bilen i ro.

 

loh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunkingen kom som enkeltslag med noen sekunders mellomrom, ikke i noen fast takt. 

Jeg har en i930 i bilen og skal sjekke om den finner noe i kveld.

Jeg har sett under bilen, men ser ikke noe spesielt. Ikke at jeg vet hva jeg skal se etter, da. 

 

Bare fortsett med tips, altså. Jeg suger til meg informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du trenger å gå over litt diverse, litt rar kombinasjon av symptomer her :)

 

Noen tanker...

 

Nytt batteri er sikkert ikke dumt, men ville sjekket dynamo også. Ser den gammel ut så er det kanskje verdt å bytte den før den ødelegger det nye batteriet ditt. Da vet du at lading ikke er noe problem.

 

Klunking kan være drivakslinger. Har du senter-sperre så demonter den foran, skru på sperren og kjør uten. Den bakre har bare ett kryss og er enklere å sjekke, og evt bytte kryss på selv. (Hvis den foran går så kan du risikere at den slår hull i girkasse/fordelingskasse)

 

Batteripolene er nevnt, men sjekk at de sitter godt. Det er mulig å file opp mellomrommet på klemmen slik at de strammer mer. 

 

Skrur du litt selv så er både dynamo og akslingene enkle å bytte/sjekke selv. :) Ligger en del info under wiki-artikler og masse på youtube :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sperre, så det funker ikke. Har tenkt på å ettermontere, men det spørs om ikke dette må løses først. 

Minuspolen er faktisk mulig å vri på selv når den er strammet, så jeg får file litt og teste igjen. 

 Jeg vet ikke om det er noen i området som kan bli med og kikke. Foreløpig har jeg møtt flere utenbys enn i nabolaget. 

Om noen i nærheten av trondheim vil bli med og kikke er de hjertelig velkomne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis har ikke front-akslingen fått nye kryss eller senterlager da ikke mange bytter dem preventivt. Har du tenkt å ha Disco'n en stund så er det også en ting som kan være verdt å få gjort. Generelt er det ikke mye galt med D2 men det er en del mindre ting som følger med en bil som snart er 13-14 år gammel :) 

 

Å ettermonter sentersperre (har du sjekket transfer-kassa eller bare sett på spaken?) er nok ikke verdt det da traction controllen er relativt bra og det ikke er store forskjellen mellom bilene med og uten... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sperre får IKKE TC feil til å forsvinne. 

Jobb med problemet, ikke alt mulig annet rart. Ikke fordi jeg bryr meg, men fordi jeg vet at gryende entusiaster som roter seg for langt ut på viddene før de kommer ut av startblokka, aldri blir lenge i miljøet... og det er jo trist !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge du ikke har identifisert probleme, blir det meningsløst å spekulere i hva som kunne vært gjort hvis.....


HVIS bilen hadde virka som den skulle, behøvde du ikke tenkt på dette i det hele tatt...:)

 

Det må da være noen som kan glane litt sammen med deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest kabelskoene ordentlig først.

 

Slik du beskrev lysene som blinket så høres det ut som lading/dårlig kobling. Med motor i gang skal vel lading ligge på 14.1-14.5 V, har du voltmeter kan du sjekke det enkelt.

 

Kryssene sjekker du ved å legge deg under bilen og vri og røske litt på akslingene. Lang skrutrekker kan være nyttig.

 

Sjekk det først og se hva du finner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bilen går igjen.

I dag var jeg innom verkstedet til NLRK her i Trondheim og fikk hjelp av @Erik Iversen til å se på bilen. Han fant en jordingsfeil som vi utbedret, og deretter virket alt som normalt.

Vi fant ikke noen umiddelbar kilde til dunkelydene, men det så ikke ut til å være noen umiddelbar krise i fôringer eller akslinger.

En av kaliprene bak hadde hengt seg opp, så vi fikk også løsnet denne og byttet klosser og skive samtidig.

 

En diagnose viste for øvrig at det er registrert feil i shuttle valve og at girkassen melder feil posisjon, kanskje på grunn av XYZ. Det blir fiksa i løpet av vinteren.

 

Alt i alt er jeg fornøyd med dagen, og bilen er enda nærmere å kunne brukes som eneste kjøretøy i husstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M og S er tilbake og blinker, og motorkraft, spesielt fra stillestående, er seriøst svekket.

Problemet forsvinner forbigående om jeg kobler fra batteriet i noen sekunder, men kommer tilbake igjen etter en tur eller to.

Webastoen står også og surrer i lang tid etter at motoren er stoppet, noe den ikke gjør når blinkingen ikke er der. Jeg har sjekket dette i forskjellige temperaturer, så det er ikke et utslag av at termostaten kobler inn og den gjør seg ferdig med en syklus.

Jeg har ikke lest av noen andre feil enn det jeg og Erik gjorde sist søndag.

Er det noen som har flere forslag til hva som kan være galt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med blinkende M+S er girkasse i "Limp-home" modus. Da har du egentlig bare 3dje-gir, men den slurer seg igang. Du har forsåvidt revers og neutral/park også, men ...

De at Webasto går ved blinking av M+S får meg til å tenke på at det kan være flere jordingsproblemer.

 

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto suser en del når du stopper bilen. Vifta som går når den kjøler seg ned. Jeg ville tatt strømmen til webastoen og fikset m og s problemene først. Du kan ta tilhenger sikringen i boksen i motorrommet. Det er strøm til webasto.

for å restarte webasto gjør du følgende.

- start motor.

- innen 30 sekunder tar du ut sikring til tilhengerkontakten 

- vent i et minutt og sett sikring inn igjen. 

Ferdig.

 

ang m og s, ville jeg gjort følgende.

- legg deg under bilen. Følg ledningen fra xyz bryteren, på girkassene høyre side. Følg den til toppen av girkassen, hvor den går gjennom en ring. Der blir ledningen liggende og gnisse mot ringen og du får kontakt med jord. Prøv først å flytte litt på ledningen og se om det hjelper. Ikke uvanlig at dette skjer og kan være ekstra ille når det regner og vann bidrar til krypstrøm. 

- får du m og s, er det ofte nok å skru av motor, låse, vente og låse opp bilen noen ganger, så forsvinner feilkoden. Du trenger ikke ta strømmen.

- rens godt Ecu kontakten, den røde.

 

ang tc så er det en billig men knotete fiks, så lenge det er shuttle valve. Ligger beskrivelse på wiki tror jeg. Jeg gjorde den fixen hvor en legger opp ny jording inne modulatoren og ingen feil på mange år.

 

håper det ordner seg

 

leif ove

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...