Gå til innhold

P38 diesel automatgiroljekjøler - vifte som går hele tiden


SindreB

Anbefalte innlegg

Har 2000 RR P38 diesel. Vifte på kjøler til automatgirolje går hele tiden. Den starter opp når tenning skrus på.

Har kjøpt ny sensor ESR4330 (Auto Gearbox Oil Cooler Temp Switch ) uten at det fikk vifta til å stilne.

Logger 0 Ohm motstand mellom kontakt, og ingen endring om den varmes opp.  Bestillte enda en, men har samme problem med den.

Undres over om jeg har jeg fått to stk defekte sensorer?

Noen som vet riktig motstand eller kan test på egen bil?

Sensoren har rød kontakt bak venstre frontlys. 

Sensoren for gearbox overheat melding med blå kontakt er i orden.

 

Mvh Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være 2 stk switcher / sensorer tilkoblet til den viften, den ene heter ESR4330, den andre vet jeg ikke. Men du er ikke alene i verden med det problemet.

Meg forstått så må du finne den andre, for det er den som styrer innslaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne info i rave, når jeg fikk lasta ned versjon med alt i  en fil (5199 sider)

"A gearbox oil temperature switch is fitted adjacent to the warning light switch on the oil cooler. This switch monitors the gearbox oil temperature. When the gearbox oil temperature reaches 95C ± 3C the switch provides the ground for the oil cooler relay located in the engine compartment fusebox."

Så de to sensorene jeg har fått er defekt.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke fått feil switch og fått varsellys switchen? Den leder vel når den kald og skal bryte når den blir for varm? Hvertfall når en plugger den ut så gir den varmevarsel og det blir jo det samme som at den bryter.. er lite info og finne både om vifta og kursen dens, hvertfall som jeg har klart å finne:) har aldri hørt eller sett min gå så burde kanskje kikket litt på den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I new.lrcat.com er det oppgitt to ESR4330, før og etter (V)XA410482 -

Antar jeg har feil type til min bil. Har testa å varme den til 100grader, uten endring i motstand.

Så det tyder på at den kan være switch til varselmelding. Men på bilen er det forskjellige koblingsplugger på de to sensorene, 

og varselmelding fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D2 har en funksjon som gjør at a/c-viften går konstant om det er registrert for overoppheting. Etter at jeg byttet ledningsnett på min, glemte jeg å koble til tempsensor, og dermed trodde ECU at motor var overopphetet en gang. Da gikk viften konstant til jeg hadde vært inne og nullstilt med nanocom. Vet ikke om det er samme funksjon på P38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det Tobba skrev er nok helt korrekt: ESR4330 = switchen til varsellyset ved høy temp. og NSC101060 = switch som starter vifta ved temp. 95C 

For min del endte dette med bytte av innmaten på original sensor med temperatur switch fra ebay. Bilde vedlagt.

 

 

 

temp switch.png

IMG_9425.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...