Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Må ta med begge type felger til dekksjappa. Tror jeg denne gangen skal kjøpe dekk i den butikken hvor de skal legge om, ikke ta sjangsen på å bestille over nett og så blir alt bare ball.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten sidekommentar, jeg er glad jeg ikke sjekket alt dette før jeg kjøpte bilen, da hadde jeg nok ikke kjøpt og det hadde vært dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nokian suv5 med pigg til min og hans bil. Vi er fornøyde begge to enda han er av den gamle skolen som mente at vinterdekk skulle være smale ;)

Jeg har mine på original alufelg, men da må jeg bruke spacere. Ellers subber det hele tia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge kjøretøyforskriften §13-1 pkt. 3.4 er det vel ikke tillatt å seipe. Sitat: "... I dekk for kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg er det ikke i noe tilfelle tillatt å skjære noen form for nytt mønster."

 

For øvrig fremstår det for meg som idioti og stå i dekkbutikken og ha valget mellom to dekktyper til vinterdekk, og velge det dårligste...

Og minst like idiotisk er det å velge et dekk etter kriteriet "ser tøft ut"...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vinterdekk er jeg kun opptatt av sikkerhet men samtidig så liker jeg ikke å rulle rundt med pigg på tørre veier i det sentrale Østlandsområdet. Derfor dette søket etter piggfritt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, smedenDY skrev:

Jeg har mine på original alufelg, men da må jeg bruke spacere. Ellers subber det hele tia.

 

Godt poeng. originale felger har vel innpress på +33, så vær litt obs på innpresset på de wolf-felgene dine. er de tilsvarende paddocks sine, så er de +20.

Dekket vil vel bule litt mer også montert på smalere felg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Stig skrev:

Ifølge kjøretøyforskriften §13-1 pkt. 3.4 er det vel ikke tillatt å seipe. Sitat: "... I dekk for kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg er det ikke i noe tilfelle tillatt å skjære noen form for nytt mønster."

 

For øvrig fremstår det for meg som idioti og stå i dekkbutikken og ha valget mellom to dekktyper til vinterdekk, og velge det dårligste...

Og minst like idiotisk er det å velge et dekk etter kriteriet "ser tøft ut"...

 

 

 

 

Skjæring er å skjære nytt mønster, dvs brede spor som gjør at nytt dekkmønster lages. Til dette benyttes egne elektriske kniver. Personbildekk er ikke laget for å kunne skjæres fordi skjæring gjøres i dekkets bunn.

 

Seiping er kutting i dekkets knaster slik at det får lamelleffekt.

 

Jeg har spurt meg for hos SVV på Steinkjer fordi jeg var usikker.

Forøvrig er jeg helt enig med Stig, hvorfor bruke sommerdekk, seipe og pigge når det finnes dekk utviklet for vinter, med gummiblanding og mønster som er laget til vinterbruk. 

Og ikke blir det dyrere heller, tvert om.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stig skrev:

Og minst like idiotisk er det å velge et dekk etter kriteriet "ser tøft ut"...

 

Helt enig,  men det er det vel ingen som gjør det når det gjelder dekk og hjul, er det vell...

 

Det enkleste er å følge vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt 275/70-16 piggfritt. Tok med begge felgtypene til butikken. Han var litt usikker på hvilke felger som krevde spacere men avtalt at jeg møter opp med begge sett hjul på mandag og så ser vi hva som blir best. Han mente også at for smal felg belaster sideveggene på dekket mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, lafterolf skrev:

Seiping er kutting i dekkets knaster slik at det får lamelleffekt.

 

Jeg har spurt meg for hos SVV på Steinkjer fordi jeg var usikker.

 

Det du sier er at seiping av knastene ikke er definert som skjæring av nytt mønster og er derfor lov i følge SVV på steinkjer. Det er bra, var litt usikker på dette jeg også.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2017 den 19.01, Matta skrev:

Hva er ulempene ved å gå ned i rulleomkrets?

 

Jeg kjører med 265/70x16 både på sommer og vinterdekk på min Defender 90 og ser ingen ulemper - har hatt denne dimensjon i 6 år nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har besluttet at jeg vil sette disse dekkene på originalfelgene. Da må jeg ha spacere.  dekkleverandør kunne ikke skaffe.

Vil disse gjøre jobben?

 

http://www.paddockspares.com/pm753-30mm-aluiminium-wheel-spacers-set-of-4.html

 

 

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Er sånne jeg bruker.

Vær obs på at dekka stikker såpas mye ut at jeg fikk påpakk på EU kontroll. Så har du EU om vinteren må du vise med en annen dekk/felg kombinasjon.

Setter du dekka på wolffelgene tror jeg du skal være innafor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har EU på sommeren, så da er det bare å bestille spacere :P

 

Jeg setter dem på originalfelgene. De gamle vinterdekkene var bare å kaste, og wolf-felgene er til salgs under "bildeler selges".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Helt stille i denn tråden selv om det er vinterføre ute ;-)

Jeg kommer med en sidespørsmål, hvor kjøper dere dekk? Noe anbefalinger? Jeg er veldig fornøyd med Dekkteam på Kløfta men de selger ikke Nokian.
Er Vianor tingen (knapp over 10k for en sett 265/75-16)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...