Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

7 timer siden, S1 sonim skrev:

jeg har kjørt 2 vintersesonger og 1 sommer med duratrack uten mere seiping eller pigger, beste jeg har prøvd noen gang på snø,

de skall på for 3 vintersesong nå 

 

Positiv lesning, er rimelig sikker på at jeg kommer til å gå for disse med pigger.

265x75R16 vil nok bli meget riktig på min RRp38 som vinter sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv uten pigg først. Har en venn som har kjørt på det (seipede Duratrac) i et par år. Mange turer på islagte valdresveier og bratte fjellveier. Han savner ikke pigg på sin Cherokee. Barske dekk og. Kler de fleste 4x4.

_272794629.jpg

_1460819606.jpg

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har tyngden å si? Kjørte Tesla model S 4x4 med piggfritt på våte isveier. Fungerte brillefint. Kanskje for 5% av kjøringen pigg fungerer bedre. På bar asfalt som er vanligst i Akershus vinterstid, gir pigger lengre bremselengde.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Peik skrev:

Hva har tyngden å si?

bar asfalt som er vanligst i Akershus vinterstid, gir pigger lengre bremselengde.

14 minutter siden, Peik skrev:

Mange turer på islagte valdresveier og bratte fjellveier. 

 

 

I rest my case !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som tror at AT eller snøkristal symbol har noe a si for vinterdekk så vær så god kjørpå...

Men den viktigste faktoren er rett og slett gummi blanding i dekkene. For dekk som ikke er

vinterdekk (AT/ MT med snøkristall) så kan du bare seipe og pigge så mye du vill.

For å prøve dette ut ta 2 hjulingen fatt i vinterstid, ikke alle setter vekk MC bare fordi det blir

kaldere en 15 grader. Her bruker jeg MC så mye som mulig og har vinterdekk til den. De ser

helt lik ut som de jeg kjører på om sommeren, men GUMMIBLANDING er heeelt forskjellig med

tanke på temperatur, og det merkes. Bruker jeg de om sommeren varer de overhode ikke lenge.

Bruker jeg 'sommer' dekkene på vinteren så får jeg har flere sett med reine truser med meg og

rumpe musklene får en skikkelig trening.Mens omvendt så er det bare å kjøre som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Leter etter vinterdekk nå i dim 235/85/16. Ønsker piggfritt. Ikke lett å finne. Kun DekkOnline. Hva er folkets erfaringer med Nokian Hakkapelitta LT2?

Og er "Piggdekk uten pigger" det samme som "Piggfrie dekk"?

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både LT2 fra Nokian, og piggdekk fra Nexen.

 

Ikke imponert over Nokian. Stiv gummi og seiping som bare er noen få mm dyp. Bra første året, men mister raskt sine gode egenskaper. Dårlig dreneringsevne.

 

Nexen ser ut som en blåkopi av Nokian, men har dypere seiping og mykere gummi. Langt bedre feste på Nexen synes jeg.

 

Begge mine dekk er kjøpt nesten samtidig.

 

Har også ett sett BF mt km2 som jeg har pigget og seipet selv med Fein multikutter. Seipte helt ned og veldig tett. 

I sørpeføret drenerer det svært godt, og slår Nokian på alt untatt kramsnø, for da er det som å ha bil skodd med akebrett.

 

Vintrene forandrer seg, før var det mer stabilt med snø og kalde dager. Nå er vintrene ofte milde med mye slaps og dreneringsevne har større betydning, iverfall her oppe.

 

Skulle man gå for seipa sommerdekk/terrengdekk ville jeg brukt Toyo mt, de har veldig myk gummi.

 

Mine beste vinterdekk jeg har brukt er utvilsom Bridgestone Blizzak Dmz3. 

Desverre er modellen gått ut av produksjon, jeg kjøpte oppfølgeren Dmz1, og det var helt ubrukelig, nærmest livsfarlig. Tok de av etter to måneder og gav dem bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rent piggfritt så finner jeg kun Kumho PorTran CW51(Dekkonline): ikke overbevist om at dette er rette dekk til Defender.

Nokia Hakka kommer både med og uten pigger.

 

Krokansjef og Lafterolf : kjørte dere med eller uten pigg på LT2?

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men piggfrittdekk type friksjonsdekk i defenderdim er jo umulig å oppdrive.

Ser jo nå at de dekkene jeg har hatt på Disco1 og Defender før har vært piggdekk uten pigg.

 

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV kommer i den dimensjonen

 

Litt mindre en std dim

  235/85-R16 275/70-R16 Endringer Avvik 80 km/t
Omkrets
247.15 cm
241.6 cm -5.55 cm (-2.25%) -1.84
Diameter
78.67 cm 76.9 cm -1.77 cm
Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte på pigg, og var veldig fornøyd med det. Skeptisk til piggdekk uten pigg som sagt, men ikke prøvd det.

Ulempen med å gå ned er vel høyere turtall og lavere bil. Men tror ikke det vil utgjøre mye med den endringen du skisserer.

 

Utfordring er jo å velge dekk etter forhold du kjører mest på. I Oslo vil nok brede piggfrie fungere greit, men de vil nok flyte mer på slaps enn originaldimensjon.

Under oppvekst på trøndelagskysten, ble det brede piggdekk på grunn av mye hålkeføre. Vel den vinteren de ble kjøpt, har det vel aldri snødd så mye, og kjelkefølelsen var ett faktum.

 

Input for å kjøre sikkert på vinterføre sitter jo mellom seteputen og brombrom-pedalen, men det er jo greit å ha nok trua på hjulutrustningen til at marginene er på din side skulle noe uplanlagt skje. 

 

Er du helt imot å øke dimensjon, har jeg trua på at LT2 u pigg er relativt mye bedre en "sjangding" m+s.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ihvertfall såpass stor andel av vinterens kilometre på bare veier at piggdekk føles helt feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Matta skrev:

Jeg kjører ihvertfall såpass stor andel av vinterens kilometre på bare veier at piggdekk føles helt feil.

 

 

Amen til det. De få gangene det er så grisete føre at det ikke er forsvarlig å kjøre - så gjør jeg ikke det. Ta får det heller bli fridag eller hjemmekontor.

Og når jeg ved enda sjeldnere anledning reiser til fjells, så er det enten vanlig vinterføre - og da synes jeg ikke forskjellen blir så veldig stor, eller så får man bare ta det litt ekstra rolig. Å kjøre på dekk som har kortere bremselengde noen få dager i løpet av sesongen, men har lengre bremselengde resten av tiden blir veldig feil for meg i alle fall. :)

 

Men - dette gjelder mitt bruk. Hadde jeg bodd på en fjellgård med skikkelig vinter hvert år så hadde jeg nok valgt anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne med erfaringer på 

Bridgestone Blizzak DM V2
Nokian Hakkapeliitta R2 SUV 275/70RR16

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom en dekkbutikk idag. De sa at standard defenderfelg ikke passer på 275/70/16

Wolffelgene jeg har er vel 6,5" og 275/70/16 krever 7,5"

Hva er bredden på originale Alu felger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...