Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenker så smått å anskaffe vinterens gummi. Noen som har erfaring med seipa a/t-dekk? Enkelte virker stor-fornøyd, andre ikke. Hva sier folket, er seiping et greit alternativ til vanlige piggfrie dekk, eller er det piggdekk som duger? 

 

Kom med synspunkt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hvor du ferdes har alt å si.

Er ikke i tvil i det hele tatt om at nokian hakkapellittia 8 m pigg  er det absolutt beste vinterdekket du kan få, men om de er nødvendig for ditt bruk er en helt annen sak.

Personlig ønsker jeg meg typ Goodyear Wrangler Duratrac m pigg eller kanskje Cooper discoverer STT pro m seip og pigg. Sikkert langt ifra like bra som nokian hakka,  men gir meg uansett mer av det jeg ønsker.

 

Seipa AT dekk er -  ikke  - ett godt alternativ til piggfrie vinterdekk, er nok som natt og dag når det gjelder feste. Dog kan du nok fint komme deg gjennom ett par vintersesonger på de også hvis du har nogenlunde kjørevett.

AT dekk, seipa med pigg vil nok være ett mye bedre alternativ, men fremdeles gjelder at du er klar over hva du er skodd med.

Alle overnevnte er jo lovlig, piggene kan være dyre om du bor i en storby og kanskje mindre nødvendig om du bor nettopp der, selvfølgelig avhengig av ditt bruksmønster.

 

Alltid en diskusjon dette temaet, like morro hver sesong:D

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtt bruk dreier seg om 60% saltet vei, resten på lokale grusveier med varierende standard. Dette blir min første vinter med D3, så liten erfaring med såpass tung bil.

Kan Duratrac pigges (og kanskje seipes)? Hvis det er mulig er det et spennende alternativ, da mitt kjørevett er ganske sunt, men en bråstopp kan alltids komme og da er det greit med feste.

Når et gjelder vinterdekk, er det vel en sammenheng mellom egenskaper og pris, men unntak finnes her også.

 

Flere som vil dele erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duratrac er jo originalt ferdig seipet med ferdige pigghull fra fabrikk, ergo er de meget lett å konvertere til brukende piggdekk for norske forhold. Tror det er ett av de beste alternativene i - den - klassen.

 

 image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Brage skrev:

Duratrac er jo originalt ferdig seipet med ferdige pigghull fra fabrikk, ergo er de meget lett å konvertere til brukende piggdekk for norske forhold. Tror det er ett av de beste alternativene i - den - klassen.

 

 image.jpeg

 

Ai-Ai, dette må sjekkes :)

Siden det er seipet originalt, antar jeg at dette er et M+S-dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, hallvard skrev:

 

Ai-Ai, dette må sjekkes :)

Siden det er seipet originalt, antar jeg at dette er et M+S-dekk?

 

Ja selvfølgelig.

Det er faktisk snøkrystall merket også noe som skal vitne om ennå bedre vinter egenskaper.

Goodyear Wrangler er jo ett av de typiske Lr dekkene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lafterolf skrev:

Sommerdekk vil aldri erstatte vinterdekk. 

 

Det er krystall klart, og ikke uventet kommentert.

Men på spørsmål om du kan bruke AT eller Mudd dekk med M+S og eller snøkrystall merket som vinterdekk når de i tillegg er utstyrt med pigg, så ja selvfølgelig kan du det.

Faktisk fint også uten pigg.

Jeg har beviselig kjørt over 80 000km med de nå kasserte General Grabber AT2 dekkene flere sommer og vinter sesonger /  alle føretyper Oslo, røldal, hemsedal, trysil, stryneflellet, gol, hurdal med mer. - on road og offroad - og det uten pigg, uten å treffe noe som helst eller skli av veien  - SÅ det er jo FINT MULIG Laftis.  

Og det må jo kunne regnes som en erfaring.

Sist vinter kjørte jeg litt på Nokian hakkapellitia 8 m pigg og resten på Cooper Discoverer STT uten seip og uten pigg. Gikk faktisk fint det også. Fjellene mellom øst og vest er nokså hardt vinterføre i Nordisk målestokk 

 

M+S eller snøkrystall  Q merkede dekk er fullt lovlig på vinterføre også i Norge på alle Land rovere 

Goodyear wrangler skriver utmerkede egenskaper på snøføre, selvfølgelig etter amerikansk målestokk 

men bilen vet jo ikke om den er i Alaska  eller i Trondheim

 

Ja Nordiske dekk er bedre og Hakkapellitia 8 m pigg er nok, som skrevet, blandt de aller beste, men kanskje man ikke vil ha akkurat slike dekk - de er også svindyre ( jeg har jo ett sett så jeg vet )

Derfor er det lov å gi anbefalinger innenfor AT MT dekk segmentene med M+S merke som jo faktisk utrolig mange velger å kjøre på om vinteren....også her til lands.

Kjører man som en tulling, nytter det ikke med Nokian hakkapellitia 8 heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to biler med seipa MT-dekk selv, så vet utmerket godt at det er mulig å bruke året rundt, uten at jeg helt skjønner poenget. Ja, de er merket med snøkrystall, som igjen ikke betyr noe siden det ikke settes noe krav til merkingen. Det er opp til dekkprodusentene bruke merket som de selv vil, så snøkrystallmerket har ingen ting med dekkets egnethet på vinterføre.

 

Man kjører 2,5 tonn rung bil, som koster flere hundre tusen kroner, har full kasko, vil jo ikke tape om uhellet er ute, for så å kjøpe sommerdekk for å bruke som vinterdekk?

 

Hvorfor gå for det nest beste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg har to biler med seipa MT-dekk selv

Hvorfor gå for det nest beste? 

 

Ser du har 2 biler med seipa MT dekk( original seipet fra dekk fabrikanten da antar jeg  ) Nysgjerrig på hvilke

 

7 timer siden, gautes skrev:

Tommel opp her også!!

 

Hvilke dekk bruker disse to erfarne herrene på sine Landrovere om vinteren? Dere må nå nesten fortelle det siden Dere er så meget bastant på at nest best ikke er noe alternativ;) 

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dekkfabrikk seiper MT-dekk meg bekjent.

Jeg har seipemaskin selv, men når jeg skyter pigg seiper jeg med Fein multikutter. Da får jeg skjært ytterste knasterad nærme piggene og ikke bare midterste knasterad. Har seipa helt ned.

 

Og de fungerer bra. Men på enkelte fører er det som å kjøre på plastdekk, særlig når kramsnøen daler ned i store kaker, eller når det har vært frost lenge med vind, for da blir snøveiene fryktelig harde. 

Fordelen er dreneringsevnet på sørpeføre, der blir de bedre, men det alene synes jeg ikke veier opp for manglende feste på andre dager.

 

 

Et annet poeng med gode vinterdekk er at man sparer bremseklosser, for en moderne discovery med antispinn og antiskrens vil jobbe mye ekstra, som igjen gir slitasje på bremser.

 

Første året med seipa terrenghjul går bra, andre vinteren møter man vinteren med dekk som har slitasje og vesentlig hardere gummi. Det går helt sikkert bra det også, for sjåføren må tilpasse fart etter føret og dekkgrep. Men hvor trivelig kan det være å kjøre millionbil med grep på alle fire når man ikke kan holde farten til småbiler med ordentlige vinterdekk? 

 

Men mener du selv at ett sett dekk, året rundt, er fullt på høyde med sommer og vinterdekk så kan du helt klart mene det på samme måten som vi har annen oppfatning. 

 

Jeg har noen biler på gårdsplassen, alle med forskjellige vinterdekk, så jeg tror selv jeg har følt forskjellen.

 

En annen ting er hvor man kjører. Trådstarter bor i Trøndelag, og selv om det saltes mellom Trondheim og Ørkedalen er det likevel sideveier som ikke saltes, og trøndelag har kuppert landskap. Jeg har selv erfart 2,5tonn bil skli, og det er ikke artig. Jeg traff fjellveggen og bilen ble totalvrak. Dengang på glatte nye vinterdekk som jeg trodde var bedre, tre kilometer etter at de ble montert. Med gode dekk ville bilen stått på gårdsplassen enda.

 

Her oppe ville jeg sterkt, om man ikke kjøper dedikerte vinterdekk, å pigge i tillegg til seiping om man vil bruke dette som vinterdekk. Men da ser jeg ikke poenget, for da kan man like godt kjøpe vinterdekk. Men poenget var å bare kjøre på ett sett hjul året rundt, og da er pigger utelukket.

 

 

 

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører piggfritt,Bridgestone,Continental,Nokian og Cooper og legger på kjetting om det trengs.

Selvfølgelig kan man kjøre med midtsommersdekk med mønster tegnet på med tusj på vinteren.

Men å risikere liv og lemmer,sertifikat og en bil man aldri får erstattet fullt ut ved uhell pga dårlig egnet fottøy skjønner jeg ikke helt.

Dekkvalg blir vi bare aldri ferdig med å diskutere.:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, lafterolf skrev:

Men mener du selv at ett sett dekk, året rundt, er fullt på høyde med sommer og vinterdekk så kan du helt klart mene det på samme måten som vi har annen oppfatning. 

 

 

Her oppe ville jeg sterkt, om man ikke kjøper dedikerte vinterdekk, å pigge i tillegg til seiping om man vil bruke dette som vinterdekk. Men da ser jeg ikke poenget, for da kan man like godt kjøpe vinterdekk. Men poenget var å bare kjøre på ett sett hjul året rundt, og da er pigger utelukket.

 

Ser jo at vi mener det samme, når du ikke er så bastant i texten.. 

 

 

På 30.8.2017 den 2.27, Brage skrev:

 - Hvor du ferdes har alt å si.

 - Er ikke i tvil i det hele tatt om at nokian hakkapellittia 8 m pigg  er det absolutt beste vinterdekket du kan få

 

 - Seipa AT dekk er -  ikke  - ett godt alternativ til piggfrie vinterdekk, er nok som natt og dag når det gjelder feste. Dog kan du nok fint komme deg gjennom ett par  vintersesonger på de også hvis du har nogenlunde kjørevett.

 

 - AT dekk, seipa med pigg vil nok være ett mye bedre alternativ, men fremdeles gjelder at du er klar over hva du er skodd med.

 

 

Hvis du leser posten min engang til, så ser du jo at vi faktisk sier akkurat det samme.

Har ikke nevnt at det er godt alternativ å bruke noen dekk året rundt, Tvert imot, men det er lovlig.

Jeg anbefaler pigg på disse bilene på vinteren.  Men Jeg som Du, gjør ikke alltid selv det som er best - vel vitende om at det er dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det ikke være mulig å få til litt, bare bittelitt, opphisset diskusjon da Brage!?:lol:

 

Men skulle jeg valgt mellom At og MT, med seiping, tett og dypt, ville jeg valgt MT pga dreneringsevnen på sørpeføre, om jeg måtte velge altså....og ikke kunne velge vinterdekk:rolleyes:

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gautes skrev:

Jeg kjører piggfritt,Bridgestone,Continental,Nokian og Cooper og legger på kjetting om det trengs.

Selvfølgelig kan man kjøre med midtsommersdekk med mønster tegnet på med tusj på vinteren.

Men å risikere liv og lemmer,sertifikat og en bil man aldri får erstattet fullt ut ved uhell pga dårlig egnet fottøy skjønner jeg ikke helt.

Dekkvalg blir vi bare aldri ferdig med å diskutere.:rolleyes:

 

Gaute, her blir du litt usaklig.

Vi snakker om M+S  merkede Q dekk,  AT eller MT og da helst med pigg er anbefalingen.

Så lovligheten er 100% innafor. Det spiller ingen rolle om du står med  M+S merkede AT dekk  eller nokian hakka 8 når uhellet først er ute.

Fordi begge er per definisjon lovlige, så du kan ikke avskrives av den grunn alene

Annet er jo at når uhellet er der , så er det en eller flere av de tidligere nevnte faktorene med avstand / avpasning etter føret osv som er overskredet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig morsomt å lese at Cooper er "gode vinterdekk", mens ethvert dekk med AT eller MT mønster er ubrukelig.

 

Har hatt Cooper i fler varianter, på flere forskjellige biler, og siste settet ble faktisk tatt av og kastet, selv om jeg er en gnien jævel og dekka var nesten helt nye.

Maken til ubrukelig dritt har iaf JEG aldri vær borti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, lafterolf skrev:

 Det er opp til dekkprodusentene bruke merket som de selv vil, så snøkrystallmerket har ingen ting med dekkets egnethet på vinterføre.

 

Tilbake til Goodyear Wrangler Duratrac. Det er ikke positivt at det blir fort hardt, men det er likevel ett av de få eksisterende dekkene med tilnærmet MT mønster som er lovlig dvs original seipet fra fabrikk med ferdige pigg hull. Det har til eks like dype knaster som det kjente mud dekket  BF goodrich Mud Terrain T/A km2

 

Snøkrystall kommentaren til Laftis over her er ikke riktig.

 

 - Snøkrystall symbolet er testet etter amerikansk dekkstandard til en gripeevne på over 110 mot normen 100 for tester utført på hardpakket snø. Kun dekk som oppnår dette resultatet kan bruke symbolet. Se sitat under.

 

Med det i tankene har jeg en oppfatning av at Goodyear Wrangler Duratrac med pigg, burde være ett godt vinter alternativ utav utvalget av lovlig seipede dekk med aggresivt ( AT / MT ) mønster.

Ikke mange av denne typen dekk har snøkrystall symbol. 

 

Sitat: 

In 1999, The U.S. Tire Manufacturers Association (USTMA) and the Rubber Association of Canada (RAC) agreed on a performance based standard to identify passenger and light truck tires that attain a traction index equal to, or greater than 110 (compared to a reference tire which is rated 100) during the specified American Society for Testing and Materials traction tests on packed snow. The standard helps ensure drivers can easily identify tires that provide a higher level of snow traction, and tires meeting that standard are branded with the three-peak mountain snowflake (3PMSF) symbol.

Severe Winter LogoA three-peak mountain snowflake (3PMSF) symbol branded on the tire's sidewall identifies tires that meet the required performance in snow testing.

Note: A Highway Safety Code regulation passed September 17, 2008 for Quebec, Canada, stipulates that: "Between 15 December to 15 March, the owner of a taxi or passenger vehicle registered in Quebec may not put the vehicle into operation unless it is equipped with tires specifically designed for winter driving, in compliance with the standards prescribed by government regulation. The prohibition also applies to any person renting out passenger vehicles not equipped with that type of tires."

Starting December 15, 2014, the Highway Safety Code regulation specifies only tires bearing the three-peak mountain snowflake symbol will be considered acceptable winter/snow tires in Quebec.

"A three-peak mountain snowflake symbol branded on the tire's sidewall identifies tires that meet the required performance in snow testing."  

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goodyear Wrangler Duratrac med ekstra seiping fungerer bra. Har en venn som har kjørt det flere vintere på en Jeep Cherokee og er veldig fornøyd. Har selv BFGoodrich AT KO2 på Defenderen som også fungerer bra vinterstid, uten ekstra seiping. Men selvfølgelig, vinterdekk er best. Gode erfaringer med piggfrie fra Nokian Hakapelitta og Bridgestone Blizzak på snø og is under alle temperaturforhold, men de fungerer ikke i løssnø.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode opplysninger og erfaringer her. Som nevnt har jeg selv ingen erfaring med annet en "vanlige" vinterdekk så jeg skal ikke begi meg ut på den smale sti og si hverken det ene eller det andre.Men, dreneringsevnen er nok tilsynelatende god på at grovmønstret dekk når saltsørpa måles i tosifferet antall centimeter, men på holkeføre som det er mye av i mitt område må det pigger til, og da er vel et dedikert piggdekk det beste. Selv om det har helt sikkert har godt bra med fornuftig kjøring på seipa terrengdekk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste går bra med forsiktig kjøring. Det er når noe uforutsett og panikk aktig skjer at vi trenger noe som stopper kjærra. Vi har fire flater på ca 10x10 cm som fester 2,5 tonn bil mot is, snø eller våt asfalt. Og noen ganger skjer jo ting. Plutselig har vi det travelt, noen andre er uheldig og vi må stoppe, elgen kommer hoppende ut i veien, og slik kan en fortsette. 

 

Kjøp dedikerte vinterdekk og de beste du har råd til og likevel kjør forsiktig.

 

god vinter

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...