Gå til innhold

Gåen ECU / Engine control unit, Discovery 3


ChristianT

Anbefalte innlegg

Hvor komplisert er det å skifte ECU på en discovery 3? Er det mye programmering, eller er det mer eller mindre "plug and play"?

Min Discovery 3 ville plutselig ikke svive på mer enn 3 sylindre, og da var det strake veien til Motorpool med Viking..

Etter ca 2 ukers ventetid og dårlig med tilbakemeldinger kom konklusjonen (veldig varierende serviceinnstilling der).

De mener det er ECU`en som er gåen. For å skifte denne skal de ha 19.000kr + 6500kr i feilsøking for å finne feilen. Altså 25.500,- totalt.

Holdt på å sette kaffen i halsen når han ga meg prisen, så tenkte jeg skulle undersøke litt andre steder.. Noen som har erfaringer? Går det an å reparere ECU? Kjøpe brukt? 

Har jo også et problem da jeg ikke får kjørt bilen noen vei, så den er foreløpig strandet på motorpool...

 

Christian. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er en som hugger en d 3 inne på face boka .

Oppe på Sortland .verdt å prøve brukt først .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ecu er programmert til den enkelte bil, andre ikke. De fleste ecu er bare en metallboks med kontakt og er plug and play.

Ser de er på ebay fra 500kr og oppover. Hvis den må programmeres kan du få iidtool gutta til å lage et spesialprogram til deg og laste det inn selv. Høres kanskje plundrete ut, men er meget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tjaaa. Jeg ville vel har brukt hmmm 15min på å skifte motor styringa.

1. Opp med panser

2. Ta av batteri deksel

3.koble fra batteri kablene

4. Bruk 8mm skralle og løsne batteri bøyla

5. Fjern batteriet.

6. Vipp ut et svart plast deksel og koble fra 3 konnektorer.

7. Løsne og ta vekk transferkasse ecu. 

8. Løsne 3 konnektorer på motor styinga og ta den ut.

 

Ny ecu må programeres, den tregnger riktig software og vin, hvis den ikke er bestilt ferdig programert til vin nummeret på bilen.

 

Motsatt rekkefølge ved remontering.

 

Det er slik jeg har gjort det med min d3 2005 mod

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...