Gå til innhold

TDV8 - defekt turboer


RRDreamer

Anbefalte innlegg

Under kjøring med min 2006 TDV8 mistet jeg plutselig motorkraft. Jeg tok bilen med til et autorisert Land Rover verksted, som leste ut feilkoder. Nå er konklusjonen deres at begge turboene må skiftes ut. Dette er en ny affære. Er det noen som har erfaring med å få byttet turboer i Range Rover på et spesialisert turbo-verksted? Tips mottas med takk. Selv stusser jeg på at hele turboen må skiftes ut, og at det ikke er mulig med en reparasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det et fullt mulig å overtale turbo. Jeg vet ikke hva prisforskjellen på ny og nyoverhalt er, men vil vel tippe at den ikke er så stor. Ofte er det jo slik at større komponenter som turbo, dynamo etc leveres inn i pant mot en ny del. Da er den nyoverhalte i praksis som en ny.

 

Uansett;  jeg drømmer litt om TDV8 og har lest meg opp noe. Ikke så uvanlig at turboen tar kvelden på disse motorene. De bør byttes i par, begge to samtidig sier de som har peiling. Det et ganske mye skrujobb og de sitter visstnok veldig kinkig til. Man må av med en hel del komponenter for å komme til. På fullfatrr forumet er det en del bra kompetanse på L322 TDV8. TDV8 er jo billig i UK så en del som bedriver hjemmemekk.

 

Mvh Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er en L322. Byttet begge turboene og fikk det utført hos Strømmen Bil. Det ble en dyr affære, men nå går bilen som en kule igjen. Desverre kom bilen tilbake fra service uten fungerende infotainment og ryggekamera. Det skal alltid være noen mindre utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, utfordringer med disse også ja... 

Har akkurat kjøpt meg en RRS med TDV8. Har ikke sett den enda. Håper det roer seg såpass både hjemme og på jobben at jeg kan komme meg sørover mot neste helg og hente den. 130 mil tur /retur. Men det skal bli moro å se hva jeg har kjøpt meg denne gangen. Har aldri sittet i en sport en gang, men det blir vel bra regner jeg med... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min 5. RR, men den første med diesel. TDV8 er helt overlengen alle 3,9 og 4,6 V8 bensin jeg har hatt tidligere. Samtidig også den første jeg har hatt dyre utfordringer med. Opplever den allikevel som en super bil, men det koster å drifte en bil med nypris god over 1 mill. Bare gled deg til å hente din L320 @IAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, IAS skrev:

Ja, gleder meg stort. Skrudde mye på P38'n og enda mere på L322'n. Håper denne er bedre. 

Noen meninger om jeg bør oppgradere Nanocomen eller IIDToolen? Jeg har begge deler. 

Jøss, jeg trodde p38 var desidert den mest upålitelige Range Rover'en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, P38 er nok mest upålitelig. Var vel bare ekstra uheldig med min L322. Byttet alt i forstillingen (det meste 2 ganger) det meste på luftfjæringen, klimaanlegg, sentrallås, radio, glødeplugger, termostat, osv osv .Automatkassa skulle være nyoverhalt, men den røk den også. Mye mer, men jeg kommer ikke på alt i farta. Men når jeg tenker meg om, var jeg nok igjennom alt det på P38'n også, +mye mere, men man glemmer jo så fort 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboér ryker oftere på Tdv8 i RRS en i en stor RR. Det er mest på grunn av at på RRS er det veldig mye trangere,

og dermed mye varmere under kjøring og når bilen har stoppet. Hvis du skrur motoren av så snart du har stoppet

så bidrar dette til å drepe turboer. La motoren gå på tomgang etter parkering in litt tid før motoren skrus av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...