Siggen Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Hei alle sammen, Har lest en del i det siste om fjerning av EGR systemet og katalysatoren, men har ikke blitt helt klok enda. Jeg har ikke behov for noen racerbil, heller ikke at den høres ut som en. Da hadde jeg valgt en annen bil. Det jeg ønsker er at hele motoren skal få jobbe best mulig, uten at den den har disse restriksjonene som er pålagt å forholde seg til. Men jeg har noen spørsmål, som kanskje noen kloke hoder kan svare på. - Hvis jeg fjerne de to nevnte, vil da bilen gå igjennom PKK? Eller er det slik at man er pålagt med katalysator. Fjerner man da eventuelt bare innmaten? - Vil bilen få en helt annen lyd? Jeg kan leve godt det med, men vi er to i husstanden som bruker bilen... Har som sagt ikke noe behov for turboplystring og en barsk brumming. - Hva er fordeler og ulemper? Hvis jeg fjerner dette, er det kun fordeler? Jeg er generelt en skeptiker hehe. Hvis noe høres for godt ut til å være sant, er det som regel det eller? Så er dette egentlig noe å lure på? Eller er det bare å sette i gang med jobben. Bilen det er snakk har forresten snart rundet 150 000 km - Def 110 Td5 fra 06 //Siggen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Bilen vil gå litt bedre. Avgass messig så er dt ingen problem på PPK, men får du en pedant som vett at din bil er levert fra fabrikk med CAT så kan han påpeke det. Det blir litt annen lyd, mest litt mer plystring fra turbo på tomgang, ikke mer. Fordeler er at bilen går bedre. Fjern EGR og CAT. Gjørde det på min Td5 2004 Disco og ingen problemer etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Kjør på Du vil få litt mere plystring bare, merker ikke forskjell i kupeen bare når du står utafor. Brumminga kommer først når du fjerner den store potta i midten. Får merkbart mer krefter på lavt turtall. Begge våre biler har gått gjennom EU flere ganger uten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S1 sonim Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 gjør hva du vill med cat men fjern EGR ventilen før du får motorhavari.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Får man motorhavari hvis man ikke fjerner EGR? Defenderen her har 335.000km bak seg, og har fremdeles EG-ventilen. Ikke ser innsug ut som et dass heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Kjører man dagens dieselmotorer slik man kjørte fortidens diesler gror de igjen. Gi full gass og få opp turtallet under belastning og varm motor av og til så holder systemene seg rene. Du kan ikke få for høyt turtall med mindre noen har plukket på pumpeinnstillinger eller ECU. Dette gjelder kun friske motorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Blir vel som en kompis sa; hadde ikke bilen tålt å bli dratt opp til rødmerkinga på 4500, da hadde rødmerkinga stått på 4000 eller 3200 eller hva som nå var " maksturtall " Problemet er at mange moderne dieseler "gjør jobben sin " stille og pent på 1700rpm eller deromkring, så der tilbringer de hele livet, og soter og kokser og koser seg... Plattan i mattan avogtil, så hadde mye problemer vært spart. Og ikke minst hvor deilig det er å høre en motor som får lov utfolde seg litt skikkelig ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S1 sonim Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 På 3.9.2017 den 11.56, lafterolf skrev: Får man motorhavari hvis man ikke fjerner EGR? Defenderen her har 335.000km bak seg, og har fremdeles EG-ventilen. Ikke ser innsug ut som et dass heller. har vert borti 2 motorer som har kveldet, en td5 og en transitt, på forden så hadde oljedamepenn og eksosen blandet seg i innsigmanifolien og "grodde igjen" som Gaute sier og slagg på innsiden løsnet og lagde riper i sylinder veggen og knakk en dyse spiss, hvis jeg ble fortalt riktig så var det samme som kjede på td5'n ripe i sylinder nr3 og turbohavari på eksosideen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Og hadde TD5-motoren fått riktig stell med ny olje når den skulle ha det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S1 sonim Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 (endret) 48 minutter siden, lafterolf skrev: Og hadde TD5-motoren fått riktig stell med ny olje når den skulle ha det? det vet jeg ikke, ikke min bil, bare resirkulert deler av motoren den røde jeg hadde gikk fint til 330000 med egr, da grodde manifold igjen og egr ble blendet og manifold renset , bilen ble solgt på 360000 og går nå i Trøndelag en plass Endret 6. september 2017 av S1 sonim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.