Gå til innhold

D3 06 Hitachi compressor


oeberggren

Anbefalte innlegg

Den er grei. Bare et par uker siden vi kjørte forbi der. Besøkte en geocache ved fotoboksene man passerer når man kommer nordfra.

 

Husker ikke alt jeg har i delehyllen, men jeg har en nesten komplett kompressor der, så jeg er ganske så sikker på at jeg har biten du trenger. Ser du har kappet slangen. Skal se om jeg har litt ekstra slange og slankekobling også om du ikke har. Kan bli veldig veldig knapt med slange om du skal forsøke å koble på med den resterende slangestumpen. Dvs - slange har jeg. Litt usikker på koblingen.

 

Er i Oslo nå, men svipper hjemom i morgen kveld. Skal nok få det i posten i morgen eller torsdag, avhengig av om vi kan hente den andre bilen i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooog i dag strakk jobben såpass ut at jeg ikke rakk butikken, men jeg rakk garasjen - og joda, har både delen og slange, men ikke skjøtestykke i riktig størrelse. Også mulig at slangen er litt i tynneste laget, men jeg slenger hele bøtteballetten ned i en konvolutt i morgen, også kan du se hva du kan bruke. :)

 

Beklager forsinkelsen.

WP_20170824_20_30_21_Pro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var delene på plass og kompressor montert. Kompressoren starter, byger opp trykk, hever bilen, så går den varm. Får melding om at bilen vil heve når systemet har kjølt seg ned. Mulig den går varm siden den må fylle hele systemet med luft!?! eller kan det være luftslangen ut av den delen du sendte som er problemet. Den har en liten knekk på seg som gjør at innvendig diameter blir mindre. Kan det være så enkelt? Ikke vet jeg hvilken slange som fører luft hvor. Eller er det rett og slett innkjøring som er greia, siden glideringen på stempelet er byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkjøring skal ikke være noe problem.

 

Hvor lenge går kompressoren - og blir den ferdig med å bygge opp trykk? Min slet så vidt jeg ikke med å få opp trykket i systemet etter overhaling, den måtte (og må fortsatt) gå noe lengre enn hva den gjorde da den var ny, men har ikke opplevd at den har blitt varm enda.

 

Og jeg regner med at du har byttet tørkemiddel på kompressoren når du var i gang?

 

Det du eventuelt kan prøve er å sette bilen i "Access Mode", og la bilen bygge opp trykk uten å heve den. La så kompressoren kjøle seg ned før du kjører den opp i normal modus, og la den bygge opp trykket på nytt.

 

Knekk på slangen kan muligens gjøre at ting går litt tyngre, men akkurat den biten der fungerte vel så vidt jeg husker greit på min bil (har kappet og skjøtet samtlige slanger på min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgrader software, så slipper kompressoren jobbe så lenge på slutten av fyllingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk retta slangen, ble bedre. Men går fortsatt varm. Kjenner på sylinderen at det er høy temp. Byttet tørkemiddel og når jeg først var i gang. Mulig ting burde vært kalibrert. Får se om det blir NardoBil en tur å få oppgradert software og kalibrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2017 den 20.49, trondshj skrev:

Og jeg regner med at du har byttet tørkemiddel på kompressoren når du var i gang?

Kan eg spørre om hvor dette tørkemiddelet befinner seg på bilen? Jeg demonterte luftfjøren veldig raskt på min tidligere D3, så eg fikk aldri bygget meg opp noen negative erfaringer med luft systemet. Nå må eg vel prøve å holde min D4 "airborne" en stund til, og da bør vel dette mediumet skiftes på neste service. Er det den runde plastboksen over bakakslingen? Skiftes hele boksen eller bare innholdet?

 

EDIT: Svarer meg sjøl på denne, Youtube har svaret på det meste :-)

 

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det AMK eller hitatchi-kompressor du har?

Hitachien er ansett å være svakere, men om det er tilfellet eller om det bare er

- AMK -softwaren er bedre
- AMK kom seinere (etter 2010 engang) og har ikke rukket å bli like gamle

- Det er kanskje ikke like mange AMK-kompressorer i omløp

vites ikke....

 

Iallfall kjekt å vite når du kommer med en AMK-video i en hitatchi-tråd. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt denne av nysgjerrighet. Har D4 som i følge systemet sier jeg har Hitatchi kompressor ( har ikke skrudd opp for å se). Har ingen problemer med systemet, men tenker å ta tørka som preventivt vedlikehold før ting kludrer seg til.
Er det lurt/anbefalt og oppdatere softwaren til AMK også på denne? Ser det ligger i IIDtool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det softwaren til AMK gjør er at den stopper kompressoren litt tidligere, slik at kompressoren slipper å jobbe helsa av seg for å bygge oppe det bitte lille ekstra trykket. Flere mener at man med fordel kan bruke den samme softwaren på Hitachi. 

 

Har ikke forsøkt selv, men er tilbøyelig til å tro at det kan være lurt å oppgradere.

 

Å ta tørka preventivt er lurt. Ser at du har en 2011-modell, og om tørka ikke har blitt tatt tidligere, så vil jeg tro at den er overmoden for utskiftning nå. Husker ikke helt hvordan tørka er festet i hodet nå, men om det er mulig å ta ut tørka uten å ta ut hele kompressoren, så hadde jeg gjort det. Se også om du kan få tak i et forsterket lokk til tørka når du først er i gang. Standardlokkene har en lei tendens til å sprekke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...