Gå til innhold

Tråd for tips og erfaringer med 12v utstyr


KennethA

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en tråd om generelt 12v utstyr. Ønsker tips om hvor man skal kjøpe, hva man skal man kjøpe, priser osv.

 

Jeg har akkurat lagd splittladesystem i bilen min, og til slutt endte jeg opp med en haug av utstyr som ikke ble brukt som bare var søppel.

Tok en handlerunde på ebay og det viste seg at nesten alt av det som var billig var ubrukelig.

 

Utifra hva jeg kan finne på nettet er det innen batterisystemer Redarc som er det råeste. https://www.redarc.com.au/

Ihvertfall innen batteristyring. Men 12k for en BMS30 syns jeg var mye. https://www.redarc.com.au/themanager30

Finnes det andre leverandører av slike totalsystemer?

Av målere (instrumenter) kjøpte jeg en dobbel sak på ebay. Kostet vel en hundrelapp, men de viser ikke riktig. Ikke engang likt når jeg kobler på samme kretsen.

Bruker et voltmeter fra Biltema, så stoler ikke 100% på det heller men...

Biltema har bare analog, og den lokale båtsjappa har enkle til 600,- Det må da finnes en mellomting.

 

I mitt bygg har jeg nå:

70A AGM batteri fra biltema til start, Hovedstrømbryter fra Biltema, 35mm2 kabel fra Bilextra, Splittblokk fra Torshow, Sikringsholder fra Biltema, Sikringer fra Bilextra, Volt styrende rele fra Biltema, Noe ebay kina-greier som usb kontakt og lignende, 150A blysyrebatteri til forbruk (kjøpt her på forumet), 150w 230V omformer fra Bilextra

Ett sammensurium av merker og deler, totalprisen blei ikke så ille, og nå fungerer det utmerket. Har en Carwise vifte kjøleboks som kan stå på 48 timer i strekk. Men skulle hatt noe overvåkning.

 

Kom gjerne med tips om delepushere som har grei kvalitet til greie priser.

 

large.20170718_132446.jpgs-l1600.jpgs-l1600.jpg

 

Endret av KennethA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe konkret tips om delepusher, da jeg også kjøper mye av greiene mine hos Biltema ;) . Men et lite tips jeg kan komme med er å vurdere å bytte ut startbatteriet også med et vanlig bly/syrebatteri. Så lenge batteriene lades fra den samme laderen (laderegulatoren i dynamoen) så bør de fortrinnsvis være av samme teknologi. Hvis ikke vil du mest sannsynlig ende opp med at et av de egentlig aldri blir ladet helt. Utfordringen ligger i at forskjellig batteriteknologi krever litt forskjellig ladespenning.

Jeg hadde et tilsvarende oppsett i hippiebussen min, med ett 'vanlig' batteri til start og et optima yellow top til forbruk. Disse var skilt med et skillerele fra Biltema. Utfordringen var at forbruksbatteriet aldri egentlig ble ladet så veldig bra (kanskje det var gåent, hvem vet). Jeg byttet ihvertfall ut begge batteriene med to helt like Biltema-batterier, og nå kan jeg plutselig bruke både Webasto og la kjøleboksen stå på i lang tid. 

På en tidligere bil jeg hadde så hadde jeg to bly/sytebatterier av vesentlig forskjellig størrelse, men det syntes å gå greit. 

 

edit: Defa har også endel spesialiserte ladere  (tidligere Ladac i Drammen)

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Handlar mykje hos biltema eg og, men eindel styrer eg glatt unna. Litt for glad i ebay, men der må ein absolutt vete kva ein ser etter ja. Bestemte meg igår for å bygge elektrisk ventilstyring på traktorsprøyta, da det kosta 6000kr ferdig. Satsar på eg kjem på rundt 1500kr totalt med mitt bygg. Tok igjen det elektriske på ein County eg handla for 2-3år sidan, bygde opp med nye sikringsboksar fra biltema. I fjor handla eg meg ei gravemaskin fira 79 som eg tok igjen ALT det elektriske på. Er ikkje so mykje samanlikna med nytt, men eg bygde opp igjen instrumentpanelet sjøl, monterte nye lys, elektriske kjølevifter for vatn og hydraulikkolje. Biltema har mykje fint når det kjem til 12v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...