Gå til innhold

Dørhengsler aluminium eller rustfritt


Anbefalte innlegg

Hei

Må bytte dørhengsler på Defender TD5 130 2004 mod. Har byttet en gang tidligere og benyttet rimeligste sort hengsler. Disse syntes jeg var elendige allerede da de var nye.

Er det noen som har erfaring med hengslene i aluminium fra johncraddock :

https://www.johncraddockltd.co.uk/land-rover-parts/da1131-aluminium-replacement-door-hinges-for-series-and-defenderwith-stainless-steel-hinge-pins-4-hinges-per-set-and-44-natural-finish-comes-complete.html

eller rustfritt stål fra Croytec:
http://www.croytec.co.uk/all-products/products/door-hinges/#prettyPhoto[postimages]/4

 

Synes alu virker risikabelt men det finnes vel forskjellige legeringer ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på, for siden det er selve hengselbolten som slites skjønner jeg ikke poenget med aluminium eller rustfritt, for problemet er ikke at hengselen ruster bort, det er bolt i stål som slites. Så lenge det ikke monteres myk foring mot bolten må vel slitasjen fortsatt være der?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp fra EU land slipper man å betale senderlandets moms, ettersom man skal betale norsk moms når varen kommer til Norge. Noen som vet hvordan det er med Sveits? Trekker rough-parts sveitsisk mva fra den prisen?

 

(jeg skal bestille sand ladder brackets.. de har noen kjempefine https://www.rough-parts.com/online-shop/expedition/sandbleche/montage-kit-sandblech-4er.html)

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, gautes skrev:

Hovedgrunnen til slakk i dørhengsler er mangel på smøring.

Uansett om man kjøper hengsel til 10 eller 1000 spenn stykk må de smøres jevnlig for å vare lenge.

Türscharniere gefräst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Installerte slike hengsler for over 4 år siden - har knapt tenkt på de siden den gang.  Hadde en utfordring med at en av pinnene skrudde seg ut da vi kjørte på vaskebrett gjennom Turkmenistan ...  (kanskje jeg hadde montert hengselen opp-ned..) - ikke noe problem siden da.  Skulle sikkert ha demontert / rengjort og smurt opp - får sette det på listen.  Men altså svært fornøyd med hengslene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2017 den 20.31, gautes skrev:

Hovedgrunnen til slakk i dørhengsler er mangel på smøring.

Uansett om man kjøper hengsel til 10 eller 1000 spenn stykk må de smøres jevnlig for å vare lenge.

 

Ikke helt eni der. Jeg har http://optimillraceproducts.com/product_info.php?cPath=23&products_id=35 og dem er selvsmørende. Var med et skriv der det står at jeg skal kun nyte/bruke hengslene og ikke forsøk å stapp inn noe form for smøring for å beholde garantien (The hinges also feature self lubricating Graphite bushes to reduce friction and prevent wear) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2017 den 17.05, gautes skrev:

Og grafitten varer evig?;)

Men sikkert bedre enn usmurte hengsler.

Vel Gaute.. Grafitten varer evig? Grafitt er et grunnstoff så det har vært på jordkloden fra starten av og vil fortsette etter vår tid. Det bløte blir brukt i fanzye dørhengsler og millioner av skoleelever verden rundt i form av blyant.. det harde i form av diamant. Diamonds are forever!  Viktigste er at det holder seg på plass inne i tetningene og gjør jobben sin. 15 års garanti på dette, så jeg får lagre denne tråden og gi deg tilbakemelding i 2032!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rattatta74 skrev:

15 års garanti på dette, så jeg får lagre denne tråden og gi deg tilbakemelding i 2032!

:D:D

Men de med smørenippel var litt tøffe egentlig,  gøy å ta litt service på bilen også med fett pressen. Mindre søl enn med olje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...