Gå til innhold

TD5 motor alder


yngveh

Anbefalte innlegg

Står her og ser på ein 15P motor som eg har kjøpt. Eg kjøpte motoren av eit norsk firma, som igjen kjøper av ein LR forhandler i UK. Kjøpet blei gjort under den forutsetninga at motoren ikkje var overhalt, noe den åpenbart er fordi det står ein AMC topp på den. :) 

 

Så no starter debatten om prisreduksjon evnt annulering av kjøpet.

Den er solgt med kmstand 75000 men det er sjølvsagt litt vanskelig å påvise feil uten meir konkret bevis. Syns ny topp før 75 virker tidlig og stusser derfor på dette. Betalte ein ganske solid sum for herligheten, så eg gir meg ikkje så lett.

 

Motornummer er 15P82245A.

Fins det noen mulighet for å dekode det nummeret og finne ut alderen på motoren/blokka?

Kanskje det også går an å spore opp noe historikk dersom motornummer og VIN/chassisnummer heng sammen i eit eller anna register?

 

Takk for hjelp! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si noe om alder, men jeg er ikke overrasket over kmstand på 75000.

 

Da jeg kjøpte min disco hadde den mikrosprekker i toppen og 135000 på telleren, og den hadde nok kjørt en stund med sprekkene allerede (og jeg kjørte et år til, før jeg skjønte hva symptomene viste til...).

Dette er riktignok en 10P, men såvidt jeg har forstått så har ikke 15P nevneverdig tykkere gods i toppen. I hvertfall ikke i forhold til den spanske toppen. Jeg så noen bilder på denne tiden, og det var synlig forskjell på godset i den spanske toppen i forhold til Land Rover sine topper.

 

Andreas

Endret av Superted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart - eg er godt fornøyd med at det kom ein "bonus" AMC topp med på dealen, men blei plutselig litt usikker på om kilometerstanden eg har blitt forespeila, faktisk stemmer. Motoren er heilt åpenbart kjørt med denne toppen så det er ikkje overhalt heilt nylig.

 

Har nokon prøvd å kontakte LR for å sjekke om dei har eit register over motornummer? Dei må vel kunne spore tilbake dette mtp reklamasjonssaker etc...?

 

Endret av yngveh
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er omtrent klin umulig å bevise det ønsker prøvet. Her må du bare stole på informasjonen du får / eller ikke. Motoren er jo per def. ikke overhalt selv om det er skiftet topp på den, om det hjelper noe.

 ( Selv om noen faktisk klarer å hevde at de har overhalt en motor når det er skiftet topp pakninger og kam til eks. )

Reel km stand uten å vite opphavet til motoren blir da bare å velge å tro på det de sier, noe prisen også bør avspeile. Motoren med så lav km stand er jo nødt til å komme fra en kollisjons skadet / kondemnert bil.

Kan ikke selger av motoren fortelle deg noe om historikken til den. De gutta i UK må jo nesten ha god kjennskap til hvor den kom fra, det er jo ikke slik at den plutselig bare lå på dørterskelen deres i en kurv med lapp på - please take care of this baby for me, I cant handle this ......

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står AMC i støpen toppen, men det er ikke så lett å se med alt av deksler på plass... jeg prøvde akkurat på min, og jeg klarer ikke å se noe merke som helst med støydekselet på plass.

 

Tar du av støydekselet, så kan du se det, se bilde under. Merket er rett under festet for peilepinna, på innsugssiden.

DSC_0908.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finn AMC logoen under inntaksmanifoilen også, ca halvvegs. Godset ser litt ulikt ut frå originaltopp, i alle fall på denne toppen, litt blankare, lysare og glattare enn godset på den gamle motoren sin originaltopp i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Brage skrev:

Tror det er omtrent klin umulig å bevise det ønsker prøvet. Her må du bare stole på informasjonen du får / eller ikke. Motoren er jo per def. ikke overhalt selv om det er skiftet topp på den, om det hjelper noe.

 ( Selv om noen faktisk klarer å hevde at de har overhalt en motor når det er skiftet topp pakninger og kam til eks. )

Reel km stand uten å vite opphavet til motoren blir da bare å velge å tro på det de sier, noe prisen også bør avspeile. Motoren med så lav km stand er jo nødt til å komme fra en kollisjons skadet / kondemnert bil.

Kan ikke selger av motoren fortelle deg noe om historikken til den. De gutta i UK må jo nesten ha god kjennskap til hvor den kom fra, det er jo ikke slik at den plutselig bare lå på dørterskelen deres i en kurv med lapp på - please take care of this baby for me, I cant handle this ......

 

Mvh Brage  

Nei, klart litt vanskelig å bevise noko som helst her. Dersom det ikkje er "uhørt" at ein td5 får ny topp så tidlig i livet, så må eg nesten ta det for god fisk at kmstand stemmer.

 

Historien eg har fått servert er at den kom ut av ein bil i UK som blei påkjørt bakfrå, noe som virkar logisk alt tatt i betraktning. Har ingen grunn til å mistenke at det ikkje stemmer p.t.

 

Prøver å få min leverandør til å få meir info ut av sin leverandør i UK for å få historien riktig, dei har kanskje VIN også som ville latt meg spore opp den infoen eg er ute etter. Går seint og virker vanskelig å få engelskmennene på banen.

Endret av yngveh
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasiten vil du nok få når du tester motoren, det kan jo være mange grunner til å skifte topp, så fortvil ikke - spesielt når det sies at den toppen du har fått er en vesentlig forbedring.

At de i det hele tatt har tatt seg bryet med å ta ut motoren tilsier jo at den ikke er helt håpløs;).

 

Blir spennende å høre hva du finner ut..

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at motoren er blitt brukt med rent vann som kjølevæske. 

Uten at jeg vet, så kan bilen ha hatt lekkasje og vann har blitt etterfyllt. Over tid blir det bare vann. Da ruster det.

 

Gjetter på at dette forklarer hvorfor den har spansktopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2017 den 12.40, lafterolf skrev:

Ser ut til at motoren er blitt brukt med rent vann som kjølevæske. 

Uten at jeg vet, så kan bilen ha hatt lekkasje og vann har blitt etterfyllt. Over tid blir det bare vann. Da ruster det.

 

Gjetter på at dette forklarer hvorfor den har spansktopp.

 

Det kan virke sannsynlig ja. Spørsmålet er kor mykje det forringer verdien på motoren. Eg er igang med ei lita "pruteliste", var eindel plukk som ikkje stemte overeins med "prospektet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...