Gå til innhold

P38 4.6 trenger ny blokk


cortinaman

Anbefalte innlegg

Hei

 

Gjelder 2000 modell (produsert 1999) Range Rover 4.6 HSE.

 

Er det noen som har liggende en god blokk eller short motor med oppgraderte foringer (krage, top hat etc.)?

Eller kan vet om en norsk leverandør som ikke tar skjorta?


Har problemer med overtrykk i kjølesystem, gjentagende overoppheting, koking osv. Kjølesystemet står fortsatt under trykk selv om bilen har stått over natta og slangene er steinharde. Forrige eier trodde mente det var venstre toppakning siden høyre var byttet for et år eller to siden, men dette hjalp kun en liten stund.

 

Eg var dessverre ikke fullt oppdatert på problematikken med løse foringer og/eller sprukken blokk, så eg regnet derfor med at det var vridde eller sprukne topper og har kjøpt nye topper (gasflowed) og kamaksling (Kent 180 Torque) fra Turner. Hadde planlagt å bytte topper og kam og være oppe å gå igjen forholdsvis kjapt, men i mellomtiden har eg også lest meg opp på problemet med blokk og foring. Når eg tok av toppene og konstatert at begge er vridde/krumme, men eg ser også at noen av foringene har sunket litt ned med så mye som 0,25mm. Dette er midtsylinderene, så det er ingen passasje til kjølekanal under toppakning. Eg ser derfor ikke at det kan holde å kun skifte topper, dermed trenger eg ny blokk.

 

Har sett på alternativer fra Turner, V8Developments og ACR, men ikke vært i direkte kontakt. Alle skriver på nettsiden sin at de skal ha den gamle blokken i retur, men det er blitt vanskelig for privatpersoner å sende gods ut av landet. DHL, UPS og tilsvarende krever at du går gjennom en shippingagent, hadde store problemer med å returnere en girkasse for noen år siden. Og selv om månefasen er gunstig og det lar seg løse vil kostnadene drive opp totalpris på ny blokk.

 

Forutsatt at noen av de vil levere uten å få blokk i retur, er det noen som har erfaring med blokk fra de tre overnevnte eller har andre gode tips? Men helst håper eg som nevnt innledningsvis å få tak i noe lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring, men det er ikke noen billig løsning.

Ingen må ha en blokk i retur, du betaler bare ett beløp som dekker den panten, sånn ca 5000kr.

Tror topphat shortblokken min fra UK kostet meg opp mot 50 tusen kr når den stod på trappen hjemme inklusive moms frakt og pant, med noe oppgradert kompresjonsnivå / stempler og dynamisk balansert ( clubman spec )veiv.

 

Har vell en tråd om dette inne her ett sted..

 

Idag ville jeg vell tatt en oppgradert longblokk for 70K++

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Brage skrev:

 

Idag ville jeg vell tatt en oppgradert longblokk for 70K++

 

 

Litt avsporing, men... Det kjipe er at man får ikke over 50 for selv en bra p38 lenger så man kan spørre seg om det er verdt å legge 70 bare i en motor. Sikkert andre ting også på lista og da begynner det å dra på seg såpass at man kan vurdere å bytte p38 i stede for å ordne vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nok få gjort mye motorarbeid lokalt også for 50000...

 

Har sjekket litt omkring og f.eks. Sarpsborg motorverksted oppgir 600 for bytte per foring. Forstår det slik at fresing for krave kommer i tillegg, med omtrent samme pris. Så må foringene muligens bores etter montering, det vet jeg ikke. Boring av en V8 koster kr 4500.

Har ingen kjennskap til dette firmaet, har kun funnet det etter søk på nettet med tanke på en motoroverhaling til min RRC. Finnes helt sikkert mange andre firma som gjør slike jobber.

 

Det er fristende med en ny motor, men det blir fort veldig dyrt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, minim skrev:

 

Litt avsporing, men... Det kjipe er at man får ikke over 50 for selv en bra p38 lenger så man kan spørre seg om det er verdt å legge 70 bare i en motor. Sikkert andre ting også på lista og da begynner det å dra på seg såpass at man kan vurdere å bytte p38 i stede for å ordne vil jeg tro.

Det er sant, men de fleste p38 4,6 som er tilsalgs, har den samme V8 med potensielle løse foringer og topp pakningsproblem.

Derfor sier jeg som jeg gjør, ny god motor er dyr i forhold til prisen på de RRp38 som averteres på Finn. Det er bare ikke så mange bra RRp38 4,6 der ute å velge i. Det er en grunn til at de selges for bare 50-100K, de er ofte gitt opp...av X antall eiere. I tillegg er de så dyre i drift uten Lpg at de nesten ikke kan brukes som bruksbil.

Med RRp38 i daglig drift i 10 år så kjenner jeg til omtrent alt av problematikk, og driftskostnader på denne. Det skal litt innsats til å ha en bra RRp38 som hverdagsbil.

 

Investere i ny motor må da bli en helhetsvurdering opp mot tilstand på resten av bilen. Uten motor er den ihvertfall ikke mye verdt, det er nå helt sikkert;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort dyrt ja.

 

Siden eg allerede har kjøpt topper er ikke longblokk aktuelt.

 

Hadde selvsagt vært stas med 4.8 hi torque shortblokk fra ACR eller 5.0 shortblokk fra V8D, men så var det dette med pris. Avhengig av frakt vil en shortblock fra Turner komme i underkant av 50k ferdig importert, men eg vil forsøke å holde kostnadene nede og heller flytte over veiv og stempler til en tom blokk. Med lager og diverse småplukk kommer en slik på ca. 26k på døra.

 

Å sette inn nye foringer lokalt kunne vært aktuelt om blokka var ok, men eg regner med den har sprukket. Noen som vet om en donorblokk i bra stand til en rimelig pris?

 

Takk for tipset om Sarpsborg motorverksted. Eg leser pristabellen deres slik at innsetting av ny foring koster 570 pr. sylinder og fresing for krage 610, men det står ikke om selve foringa er inkludert. Disse koster £45 pr stk hos Turner, det er foringer med O-ring nede.

 

Bilen er i generelt bra stand så eg vil ta vare på den. Målt tre ganger på langkjøring med flere fjelloverganger bruker den konsekvent 1,1 pr. mil med full oppakning, det er først på by- og småkjøring at forbruket blir ubehagelig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brage skrev:

...

Ingen må ha en blokk i retur, du betaler bare ett beløp som dekker den panten, sånn ca 5000kr.

...

 

Det har du nok stort sett rett i, men Turner har ulik beskrivelse av dette på shortblokk og råblokk. Under beskrivelsen av råblokk skriver de: "NOTE - Offline order only. Available service exchange only. We can arrange delivery/collection for UK & Europe. Please enquire -"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer nokså mye pæng ved å velge 4.6 fra V8D over 5.0L .

Og med en tung RR er det nok ikke tophastighet man er ut etter. Så med ny 'high torque'

cam og bedre topper hadde du nok uansett kommet ut bedre en standard motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ønsker, billig eller pålitelig, eller på en annen måte.

Lundin eller Technip?

Den ene fikk bygget platform i Norge og har pumpet olje i over et år, den andre får platform bygget

i S. Korea og den ligger fortsatt der i deler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qcnr: eg forstår deg slik at du fraråder å flytte over veiv og stempler til en råblokk med krageforinger (uavhengig av om den er importert eller maskinert lokalt) og heller anbefaler shortblock med tilsvarende krageforinger?

 

Eg ser poenget, det er jo mindre sjangs for å kuke det til. I tillegg er det forskjell i arbeidsmengde.

 

Så om en tenker shortblock, anbefalt leveranfør?

Endret av cortinaman
Staving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg hadde gjort. Tid er tid og pæng er pæng. Spørs er hva du ønsker å prioritere.

Med en short block er det mer pæng og mindre tid. Og som du sier mer er nytt, ferdig montert av

folk som vett hva de gjor(?) osv.

Med nye topper, ny kam og løftere, nye bolter, pakninger, og diverse smått vil jeg tror det går fortere

å får bilen på veien med en motor som varer enda flere 100k km...

Men det finnes, i utgangspunkt, billigere alternativer (på papir...) og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min shortblokk fra V8tuner uk. De var veldig hyggelig.

Husk det er ikke alle som har RRp38 blokk, men de alle har mange RRC blokker. Toppene kjøpte jeg fra V8 developsment UK.

I tillegg må du passe på at du får rett kompresjonsnivå når du handler, Thor spec eller høyere.

Som Q sier, du bør ikke finne på å kjøpe bare skallet uten veiv, da blir det mye bits and pieces å handle i ettertid og mye dyrt arbeide  å få utført.

 

Jeg gjorde som deg, kjøpte topper først, løste ikke problemet, så blokk etterpå.

Hadde jeg hatt hele fasiten med engang så hadde jeg som sagt kjøpt long blokk med engang. Det er noe med at de er proff montert..

 

Løftere, pinneskruer, pakninger, rockere og dill og dall øker fort prisen hver for seg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en Turner TOP HAT short motor som jeg antagelig ikke trenger. Den har veiv,stempler, standard kam og

register. Alt er nytt. Registeret er riktignok Gems, men det er bare å bytte det store

tannhjulet til Thor. Vil ha 35000 Kr. ellers er  salg uaktuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, superpedro skrev:

Hei.

Har en Turner TOP HAT short motor...

...

. Vil ha 35000 Kr. ellers er  salg uaktuellt.

 

Interessant, men gi meg litt tid til å undersøke alternativer først. Hvor i landet bor du? Evt. send PM hvis du ikke vil legge ut info på åpent forum.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎08‎.‎2017 den 12.56, cortinaman skrev:

Det blir fort dyrt ja.

 

Siden eg allerede har kjøpt topper er ikke longblokk aktuelt.

 

Hadde selvsagt vært stas med 4.8 hi torque shortblokk fra ACR eller 5.0 shortblokk fra V8D, men så var det dette med pris. Avhengig av frakt vil en shortblock fra Turner komme i underkant av 50k ferdig importert, men eg vil forsøke å holde kostnadene nede og heller flytte over veiv og stempler til en tom blokk. Med lager og diverse småplukk kommer en slik på ca. 26k på døra.

 

Å sette inn nye foringer lokalt kunne vært aktuelt om blokka var ok, men eg regner med den har sprukket. Noen som vet om en donorblokk i bra stand til en rimelig pris?

 

Takk for tipset om Sarpsborg motorverksted. Eg leser pristabellen deres slik at innsetting av ny foring koster 570 pr. sylinder og fresing for krage 610, men det står ikke om selve foringa er inkludert. Disse koster £45 pr stk hos Turner, det er foringer med O-ring nede.

 

Bilen er i generelt bra stand så eg vil ta vare på den. Målt tre ganger på langkjøring med flere fjelloverganger bruker den konsekvent 1,1 pr. mil med full oppakning, det er først på by- og småkjøring at forbruket blir ubehagelig.

 

 

Står at foring ikke er innklusiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...