Gå til innhold

Newbie med 1974 Exmil Serie 3 trenger all den hjelp han kan få...


oterpoter

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig ervervet en 1974 Land Rover Serie 3 Exmil som trenger litt oppfrisk!
Jeg er helt ny hva gjelder Land Rovere, og mekking av bil generelt, men jeg har en nevø som skal hjelpe meg, da han er en god del mer bilkyndig enn meg!
I første omgang trenger bilen nye blad fjærer, dempere, bremser, dekk og felg, samt en del annet småsnask som pakninger, slanger med mer.

Eksteriørmessig er det også litt å ta tak i, men primært skal bilen bli i kjørbar stand, slik at den blir godkjent!

Vi oppdaget selvsagt rust på outriggers, så disse må byttes samtidig som blad fjærer mm. 
Jeg har et svare strev med å finne riktige blad fjærer tilhørende bilen jeg kjøpte, da det kan se ut som at det ikke er originalt det som står på i dag. Paddoc mener det står 1-Ton fjærer på, men ut fra chassis nummer er det ikke en 1-Ton versjon.

- Bør jeg gå for de originale blad fjærene, eller fortsette med 1-Ton versjon. Det som står på nå er 9bak og 11 frem, og innfesting har 3 huller og ikke 2..

- hvor får jeg tak i felger og dekk som passer til denne bilen? 5x6,5 har jeg forstått er 5x165.1, en dimensjon som ikke er alt for vanlig.

Jeg har et ønske om litt fete dekk, og liker i grunnen Silverstone MT-117 Sport sine 285/75 R16, men vet ikke om dette lar seg gjøre. Jeg har lest på forumet her at 255/85 passer fint på 109 exmil. 

- hvor lønner det seg å handle deler? Paddock har til nå vært litt trege med å svare, samt de virker noe usikre på hva jeg skal ha, og overlater til meg å finne ut hva jeg trenger. Som den newbie jeg er, blir dette litt skummelt for meg... :)

Håper dere Land Rover Serie guruer kan øse ut litt god kunnskap slik at jeg slipper å gå på for mange unødvendige smeller!

Takk!

 

mvh

 

Mathias Davidsen

 

19_1714450892.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ordentlig bil, og velkommen som avhengig.

 

På selgessidene finner du silverstone 285/85-16, en perfekt dimensjon på en millitærbil. Du burde finne orginale eksmillfelger, de passer bilen godt.

 

Jermund har parable fjører tilsalgs under selges, de blir komfortable å kjøre på. De orginale er fryktelig stive, og om du ønsker komfort vil de aldri oppfylle det ønsket. 

 

Vestfold ship og industriservice har deler til vettuge priser, samme med Erik Winter Sørensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Silverstone dekkene under Selges er alt solgt. 285/85x16 finnes stort sett bare i grove harde gummi varianter.

 

I 285/75x16 finnes det mange andre alternativer. Der opplevde jeg at lokal dekkpusher kan konkurrere med feks dekkonline

Kjøp dekk som ikke er altfor grove. Det gir bare støy og høyere rullemotstand. Jeg kjøpte BF Goodrich All-Terrain T/A KO2 lokalt.

Alternativt synes jeg 255/85x16 vil fungere fint. Her et utvalg fra dekkonline.

 

Wolf felgene  kan kanskje falle i smak.

 

Lykke til.

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skrevet mye om dekkvalg, felger og innpress tidligere. Søk litt rundt å se hva du finner. Det kommer jo ann på om bilen skal se original ut eller ei. Det er jo individuelt.

I tabellene til dekkleverandørene finner du anbefalte felg bredder på de forskjellige dimensjonene. 

Ser at BFG anbefaler 7,5" - 9" bredde for akkurat 285/75x16 i denne tabellen.  Jeg kjører de med 6,5" felg.:o

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...