Gå til innhold

FL1, 1.8, sylinderforinger


WildRover

Anbefalte innlegg

Byttet toppakning på Freelanderen (1.8 K-motor) for en tid tilbake, pga kjølevæske i oljen. Ble bra en stund, men så begynte det å komme eksos i kjølevæsken. Siden det har bilen stått, fram til i dag.

 

Har tatt av toppen. Ser ikke noe feil på topp eller pakning. Men kan kjenne at den ene sylinderforingen, er bittelitt under høyden på blokken, eller ihvertfall ikke over slik den skal være.

 

Hva er vanligvis feilen? Holder det å bytte foring, eller må man som regel til med ny blokk? Eller ny motor? Vet at de fleste verksteder bytter motor i sånne tilfeller, men siden jeg skrur selv, har jeg jo bare delekostnader å bekymre meg for.

Hvis jeg skal kjøpe ny motor, hvor får jeg enklest og billigst tak i det?

 

Akkurat nå frister det mest å sette sammen med ny pakning, og kjøre så lenge det går. Men det holder sikkert ikke så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trekke ut foringene, og montere shims under dem. Monter sammen med Hylomar Blue. Hvordan ser toppen ut? Er det spor/fordypninger i flaten etter toppakningen? Jeg regner med at det er sylinderforing nr.4 (nærmest svinghjul) som har sunket? Bruk en stållinjal, legg denne tverrs over blokka/sylinderforingen og mål opp/nedstikket ved hjelp av følerblad. Ligger alle noenlunde jevnt?

 

Dette er mye diskutert i mine prosjekttråder her (som nå mangler bilder...):

http://forums.mg-rover.org/mg-zt-rover-75-sponsored-rimmer-bros-90/car-had-2x-hgf-need-some-advice-406154/

http://forums.mg-rover.org/land-rover-176/freelander-1-8-hgf-repair-my-plan-any-thougths-431744/

 

 

Ellers så har jeg endel brukte K-motor deler liggende i varierende tilstand om det skulle være behov. Jeg har blant annet blokk som ble overhalt med nye stempler/foringer, lager og oppgradert oil rail som har kun gått 60000km om interresen er der. Vi snakker om motoren i denne prosjekttråden: https://the75andztclub.co.uk/forum/showthread.php?t=146867 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige linker, her har jeg lesestoff for mange dager :)

 

Toppen er blankere akkurat der pakningen har ligget an, men det antar jeg er normalt. Ved sylinder 3 er det en ørliten høydeforskjell, men det kjennes faktisk mer ut som en forhøyning, enn en fordypning. Men veldig liten altså, kjenner den nesten ikke med neglen. Dro et føleblad over, og da lugger det litt akkurat der. En fordypning kunne jeg forstått, men forhøyning høres egentlig umulig ut, i mitt hode. Hvordan kan jeg finne ut, med sikkerhet, om toppen er kasserbar eller ikke da?

 

Foringshøyder: Jeg fant ikke tynnere føleblad enn 0,05 mm, neste var 0,10 mm.  Sylinder 1 og 4 ligger vel ca 0,07 mm over blokka. Sylinder 2 ca 0,04-0,05 mm over. Sylinder 3 ligger marginalt under blokka, jeg vil tippe max 0,01 mm. De er altså ganske like. Mener å ha lest at de skal være mellom 0,00 og 0,75 mm over?

 

Jeg satte trykk på kjølesystemet før jeg demonterte, og da kom det kjølevæske inn i sylinder 3. Ser også spor på toppakningen, sot, der den har ligget over kjølevæsken. I tillegg kjølevæske på oversiden av toppdekselpakningen, kun rett over syl 3.

 

Shimsing er vel en motor-ut-av-bilen-jobb? Det er veldig fristende å sette på ny toppakning, skru sammen og prøve. Går det så går det, går det ikke så koster det meg en toppakning og et par timer skruing. Eller vil det ikke være vits i å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Alternativ 1 er å prøve kun ny toppakning som du sier. Koster kun etpar bugg om en gjør det selv :) Ikke nødvendig å bytte topplokksbolter på K-motoren.

 

Alternativ 2 er å shimse opp alle sylinderforingene samt planslipe toppen og montere sammen med den beste MLS pakkninga du får tak i. 

Du trenger ikke å ta ut motoren for å trekke sylinderforingene. Dette har jeg gjort på Freelander før. Kun ned med bunnpanna, løsne oil rail, løsne råder og trekke foringene ut av blokka sammen med stemplene. Rengjør godt og plasser foringene tilbake med shims og en stripe hylomar blue tettningsmasse på annleggskanten på foringene. Husk å merke delene godt før demontering slik at alt kommer på plass igjen på rett plass og i rett posisjon. Renhold er viktig. Husk at veiva ikke skal roteres når toppen er av. Det kan føre til at du løfter foringene og ødelegger tettningsmassa til sylinderforingene. Foringene må sikres med topplokksbolter, skiver og rørbiter om du skal rotere veiven med toppen av.

 

Studer som sagt trådene jeg har linket til, der er det meste og mye mer :) 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg prøver. Ligger en ny pakning med navnet mitt på i Coventry. Nå har ikke jeg kjøpt Bugg på lenge, men kan ikke huske det var sånne priser på den :D Men helt riktig, en enslig pakning koster ikke stort.

 

Når du sier det, så er det nok mulig å gjøre dette med motor i bilen på Freelander. Jeg tenkte på min gamle Rover 45 (RIP) i farten, der må vel motoren ut for å få ned bunnpanna, mener jeg å huske. Forøvrig en fantastisk motor å skru på, nesten så jeg vurderer å kjøpe flere biler med K-motor. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, WildRover skrev:

 Forøvrig en fantastisk motor å skru på, nesten så jeg vurderer å kjøpe flere biler med K-motor. :)

 

 

Ja,

K- motoren er veldig enkel å skru på og deler er billig og enkelt å få tak i. Så lenge du har kontroll på toppakkningsproblematikken, så er denne motoren gull!

Anbefaler deg å prøve en Rover 75 om du har lyst på flere K-motoriserte prosjekter. Denne bilen har mange skjulte/glemte kvaliteter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har brukt trådene til Mr Rover 75, og gjort den samme jobben på min datters 2004 Freelander.

Ikke noe Hokus Pokus med en så god oppskrift, den har vært til god nytte og inspirasjon :-)

 

Det er null problem å gjøre jobben uten å ta ut motoren. Har ikke kjørt mer enn ca 3000 km etterpå, men ikke hatt noe problemer.

Har etterhvert sluttet å stirre blindt på tempmåleren også. ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådene til Mr Rover 75 er veldig nyttig :-) . Etter diverse prosjekter i ferien så har jeg nå endelig tid til å gå løs på motoren på min 2004 modell fl1. Den fikk olje nedi plugghull,etter svar fra hyggelige folk her på forumet,så kan dette løses med å bytte topplokkpakning. Men siden jeg har ventiltikking på den fra før+høyt oljeforbruk,så har jeg bestemt meg for å ta av toppen. Deler til dette er i hus. Men når jeg løsner og tar av boltene til toppen,var det noe jeg må være forsiktig med på undersiden av motor,eller hva? Husker ikke alt i farta :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, forsiktig bør man jo alltids være, men det jeg tror du har hørt er vel å ikke dreie på veiva etter toppen er demontert.

Ergo må veiva stå i rett stilling før du demonterer. Er et merke på reimskive og blokk, se i verkstedhandbok. Da skal kammene også stå i rett posisjon, og stempla er så langt nede at ventilene ikke når i dem om man knoter litt under montering av kamhjula/reim. I tillegg bør du være forsiktig når du setter toppboltene på plass. Ikke slipp dem ned, da du kan skade gjengene da. Det følger sikkert med nye stål styrehylser (dowels) i toppaknings settet, og de er ment å erstatte plasthylsene som stod i originalt. Er det stålhylser montert trenger du ikke bytte til nye. De sitter nå jævlig fast.

Lykke til .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker :-) . Ja har hatt i bakhodet dette med kamhjula. Kjøpte et universalt verktøy på biltema for å holde hjula fast. Disse lange boltene til toppen har jeg kjøpt inn nye,sammen med de andre delene. Trur de 2 eskene jeg handla fra island 4x4 veide tilsammen 25 kilo,så det ble da litt hehe :-). Det er bare bunnpanna disse boltene sitter i? Ikke noe annet som "ramler" ut når jeg tar ut boltene :-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å ta de ut ja, ingenting som ramler ut. De nye er nok en del kortere enn de gamle, ettersom de strekkes ved montering. Det er oppgitt i Rave og Haynes, hvor lange de kan være før de må byttes, uten at jeg husker målet i farten. Man trenger ikke bytte de hver gang toppen er av ihvertfall. Løsne de i motsatt rekkefølge av slik de skal strammes, så er det mindre sjanse for at toppen vrir seg.

 

Jeg har forøvrig vært ute på prøvetur i kveld. Ene frambremsen henger på, håndbrekket virker kun på ene siden, og DAB+-adapteret funker dårlig. Og en forferdelig raping når jeg prøver å åpne det ene vinduet. Ettersom summen av feil sies å være konstant, og nye feil har oppstått, konkluderer jeg med at motoren er i orden. Gjenstår å se hvor mye vann som mangler i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei :-) . Jeg får ta å kikke i Haynes boka,står muligens i den om målene. Boka er nyttig den,men har sett at det er ikke alt som står i den,fått flere nyttige tips her på forumet som ikke er i boka. 

Hmm...høres ut som at du ikke er heeelt arbeidsledig du heller :-) ? Ser for meg ja,at etter bytte av toppakning så har man litt angst for temperaturmåleren :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få av dette plastdekselet som sitter på undersiden av motoren,fått løsna det i bakre fester men stusser på festene foran. Ser ut som det er popnaglet ,to på hver side. Hvor mye må jeg løsne for å få ned denne plata noe som har ei skisse eller en liten forklaring :-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, der har du en utfordring ja :D

 

Det er popnaglet i framkant, mot nedre del av grillen? Ihvertfall var det det på min. Bare å borre ut. I bakkant er det to skruer på hver side, 13mm hode. Foran er det en slik skrue på hver side, står skrudd nedenfra og opp. Da tar du ned hele ramma som plastdekselet er festet i. I tillegg er det to skruer med 8 eller 10 mm hode i bakkant, men de har du vel funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha,ja det var det jeg trodde,men håpte det var mulig å la disse popnaglene sitte hehe :-) . Det var ikke noe om denne plata i Haynesboka. Ja,disse bak har jeg tatt,kikket rundt under bilen og så det satt bolter rundt der du sa. Det manglet faktisk noen bolter under der å,så jeg skal nå finne frem flere slik at det sitter bolter og skruer der det skal være når jeg er ferdig :-) .Jaujau,da får jeg fortsette med å ta av plata imorra. Takker for tips :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...