Gå til innhold

Hjelp til FL2: Motor trekker ikke, lavfrekvent during og vibrasjon bak.


Disco2blue

Anbefalte innlegg

Hei alle FL2 eiere og kjennere,

Som langtids Disco 2 eier, så vet jeg alt for lite om FL2 som jeg vurderer kjøpe:)

Håper derfor noen her kan hjelpe meg med en jeg har kikket på og prøvekjørt:

 

FL2 TD4 Automat 2009, vel 200' km.

  • Motor trekker SVÆRT dårlig, mistenker turbohavari? Andre ting? Ellers bra motorgange.
  • Lavfrekvent during bakfra, inkludert godt merkbare vibrasjoner. Mest merkbart fra 40-50 km/t og oppover (Økende vibrasjoner og lyd)

Ikke forskjell om det er rett frem eller sving, hjullager/diff?

  • Dempere bak er ferdige - kostnad?

Noe her som er enkelt DIY?

Andre spesielle FL2 ting verdt å sjekke?

 

Takknemlig for alle innspill! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brumming bak er ganske sikkert diffen, inngående lager. 

Kommer til å bli en gjenganger på FL2

Er på gang DIY tester (se annen tråd), så kanskje løsningen ligger nært. Jeg kjøper nå overhalt til ca 5' i utlandet (med innbytte)

 

Spent på motoren - har ikke hørt om problemer med den (har gått i limp mode noen ganger, men det har vert fult partikkelfilter (noe som ordna seg når jeg fikk inn ny programrev) + at et stag på turbo hoppa av (!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Vanskelig å "fjerndiagnotisere" men jeg ville først sjekket alle luftslangene på innsug/intercooler siden. Slangen mot gasspjeldhuset har en tendens til å sprekke opp med åra.

 

during bakfra kan være både dekk, hjullager eller bak diff. Ikke umulig at det er det sistnevnte. Da er byttediff fra Bell engineering det beste alternativet. Mye god info å hente på min tråd på freel2.com her: http://www.freel2.com/forum/topic28803.html?sid=30539b8d710fb5dff8ab9360bedbd489

 

Dempere bak kjøpte jeg fra island 4x4, det dyreste alternativet. Hold deg borte fra Britpart dempere. Ellers så har Eurodel.no bra dempere til OK pris, ca tusingen pr. side: https://www.eurodel.no/stotdemper-magneti-marelli-356411070200 

 

Siden dette er en bil du muligens har tenkt å kjøpe, sørg for at du før sjekket og diagnotisert den nøye samt at salgsprisen reflekterer at dette er et "rep objekt"

 

Lykke til :) 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker,

Mye gode forslag her, og det er nok pinjongen m/lager som må tas, fikk pris på vel 20' for overhaling på denne. 99% sikker på at det ikke er hjullager. Lyd og vibrasjon stemmer med pinjong, samtidig er det ingen forandring i sving:)

Dempere (og deler generelt) kjøper jeg helst bare i OEM kvalitet (2 dårlige erfaringer med Disco 2'n) 

 

Motoren er det verre å fjerndiagnostisere, verksted hadde også lite tro på turbohavari, heller EGR mente de, vi stusser allikevel fordi motorlampe skulle lyst da.. Da heller det mot staget og vakuumslanger. Og det er jo mye hyggeligere:D

Tok dette med selger, og forståelig nok ble det betenkningstid fra selgers side.

Så foreløpig avventer jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å sette slike salgsprosjekter litt på is og se utviklingen, mange ganger så kan det ende godt i kjøpers favør så lenge en er forberedt på å skru litt :) Ligger denne på finn.no?

 

P.S.

Hvis du først skal kjøpe et rep.objekt, så kan muligens denne være et alternativ?: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101126495 

Her trengs det mest sannsynlig ny kamaksling + kobling mot dieselpumpe. Er du heldig, så ender du opp på 4-5000 i deler og har en brukendes bil. Samtidig så ville jeg kalkulert inn prisen på brukt motor om utgangspunktet viser seg å være skikkelig gale. Alt kommer det jo ann på hvor mye du kan/er villig til å skru.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Disco2blue skrev:

Takker,

Motoren er det verre å fjerndiagnostisere, verksted hadde også lite tro på turbohavari, heller EGR mente de, vi stusser allikevel fordi motorlampe skulle lyst da..

 

Har 2009-modellen den elektronikken som overvåker EGR da? Jeg trodde det først kom i 2010-modellen? Min er "dum" iallfall.

 

Sjekk slanger godt... på min 07 så har de visst blitt avgangsmodne.

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at luftfilter er greit, og at luftfilterboksen er tørr og fin. Når ble dieselfilter skiftet sist? Om dette begynner å bli såpass at det tetter seg, så vil bilen gå dårlig. Begynn med de enkle (og billige) tingene først. Er ikke sikkert at det er noen stor krise.

 

...ellers - som fruen nevner, slanger, og ikke minst pakninger. På mr Free så var visst det meste av pakninger rundt innsuget kass, så de skiftes i disse dager. Dog synes ikke vi at bilen har gått dårlig, men vi kan jo ha blitt dårlig vant. Kan hende den går som ei kule når vi får den igjen. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mr Rover 75 skrev:

 

P.S.

Hvis du først skal kjøpe et rep.objekt, så kan muligens denne være et alternativ?: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101126495 

Her trengs det mest sannsynlig ny kamaksling + kobling mot dieselpumpe. Er du heldig, så ender du opp på 4-5000 i deler og har en brukendes bil. Samtidig så ville jeg kalkulert inn prisen på brukt motor om utgangspunktet viser seg å være skikkelig gale. Alt kommer det jo ann på hvor mye du kan/er villig til å skru.

 

Litt derfor jeg ønsker Freelander 2blush Litt mindre å fikse på, så de andre tingene som hus og slikt kan få fokus;)

Bilen ligger på Finn, kjenner eier fra tidligere også viste det seg når jeg troppet opp.

Enig at begge kan være gode kjøp, denne du linker til får man heller ikke prøvekjørt.. så da er jeg tilbake til start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yarnslayer:

Nå spør du godt, min tidligere D3 08'

hadde gul motorlampe ved EGR feil, ville tro at FL2 hadde det samme?

 

trondshj:

Dieselfilter og luftfilter skal være tatt på service. Verdt å sjekke feil ved det og;

Min Disco var skrudd på på verksted, når jeg skulle fjerne luftfilterboksen så hang slangeklemmen og hang rundt slangen helt inne ved turboen:blink:. Flaks at den ikke  hadde hoppet av... mange tusen km m veistøv:unsure:

Nå hører det med at undertegnede IKKE hadde byttet luftfilter på en veldig god stund, jammen ble ikke bilen mye sprekere og bruker nå veldig mye mindre drivstoffblush Rene sandtaket oppå filteret:lol:

Tettinger og slanger er kanskje grei jobb å skifte på FL2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg tviler er fordi du kan blende EGR på eldre FL2 uten å måtte endre SW (been there, done that - iallfall på manuell/2007). Jeg vet ikke når det ble slutt på dette, men vet at det kom en del endringer ut over det rent kosmetiske ifm faceliften i 2010.

 

At bilen går bedre på nytt filter gjelder FL2 også. :)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Disco2blue skrev:

Tettinger og slanger er kanskje grei jobb å skifte på FL2?

 

Tjah... Ikke gjort det selv, men det er nå høvelig trangt en del steder. Men med litt demontering, fargerik ordbruk og litt blodige knoker så går det sikkert greit. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, ny på forumet og "ny" Freelander 2. Jeg vet ikke om dette er rette plassen å starte men gjør det allikevel. 
Dere må rettlede meg slik at jeg kan gjøre det rett.
Har en stund vurdert F2 og når jeg nå leser denne tråden skulle det ikke forundre meg om den omhandler bilen jeg har kjøpt!
Ble kjøpt som rep objekt med lite trekkraft osv. Problemene ser ut til å stemme godt med det jeg leser i tråden. Hentet bilen i Drøbak
for en uke siden og kjørte hjem nesten uten trekkraft. Jeg bor i indre Telemark så veien hjem var lang og med ca. 7 mil igjen 
gikk motoren i nødmodus. Kom til slutt hjem allikevel.
På turen hjem ble det fastslått at ulyden bak mest sannsynlig kommer fra høyre hjullager, (lyden forsvinner ved hard høyresving).
Satte bilen inn på lokalt verksted for å sjekke feilkoder på motor, de fant en lang rekke med feil som ble slettet. Etter
dette går bilen som normalt - er det mulig? Fikk beskjed om å helle på 2 flasker med "rens" på tanken å kjøre for å se hvilke feil som kommer først.
Har kjørt 40 mil uten feil nå. Motor går fint og automatkassen girer som den skal.
Har bestillt nye dempere og hjullager fra Tyskland. Lenger har jeg ikke kommet..:) mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært, svært lite feil på fl2. Ta en full service, der du bytter dieselfilter, motor olje, luftfilter osv.  Så sjekker du at slanger er ok. 

Swirilflaps kan lage mye trøbbel, lurt å fjerne disse og blende egr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var begge støtdempere bak og høyre hjullager bak endelig skiftet. Vil bare bekrefte at det ble "ny" bil:)
Kjører fortsatt uten feilmeldinger fra motoren. Full service med eu kontroll ble utført nå i august før jeg kjøpte bilen, så jeg venter 
litt med mere service. Det blir service med reg. reim og oljeskift på drivverk/gir ++ i løpet av vinteren.

Endret av TeleFree
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. :)

 

Anbefaler oljeskift på bakdiff og Haldex så raskt som mulig. Ser ut som om det er en gjenganger at Haldex ikke har særlig mye olje, og at oljeskiftintervallet på bakdiff er overdrevet. Hadde byttet olje på bakdiff ved første anledning.

 

Utover det, så er FL2 en utrolig sympatisk bil med veldig lite feil og tull. Anbefaler også å blende EGR, da dette gir mer drag i bunnregisteret og reduserer forbruket noe (og sparer motoren din for å suge inn masse sot og skit). Ellers er det bare å kose seg med en bil du sannsynligvis får lite plunder og heft med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk filterskift på Haldex når du først er igang. Det beste er å ta ned hele Haldexen, ta ut pumpe og filter for så å gi den en god rengjøring i diesel/parafin bad. Som oftest så er den full av drit, på godt norsk :) Alt du trenger her: http://www.freel2.com/forum/topic16714.html?highlight=haldex+service&start=15 

 

Haldex filter får du tak i hos den lokale Volvo delepusheren (300 og noe), og Mekonomen har Haldexolje (ca 400 for en liter). 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips om diff og Haldex, dette har høy prioritert!
EGR er blendet uten at jeg merker forskjell - regner uansett med at dette er godt for motoren.
Er det et spesielt Volvo haldex-filter jeg trenger, eller er disse like til alle?

Så er det nevnt disse "swirl-flaps" Noen her som har gjort dette selv - og er det en overkommelig jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Regner med at du har Haldex gen 4.

Det meste du trenger å vite står her, klippet fra min prosjekttråd:

 

Etter endel søking og lesing, så ser det ut til at følgende ettermarkeds oljer skal brukes:

 

Manuell girkasse: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-mpm-gearboxoil-premium-synthetic-mtf-helsyntet-75w-80-ps3174a41-18001MTFno

 

Transfer/IRD: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-mpm-gearoil-tdl-helsyntet-75w-90-ps3215a41-18001Gno

 

Bak diff: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/differensialolje/diff-mpm-gearoil-mineral-80w-90-gl-5-ps3151a41-10001no

 

Haldex: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/differensialolje/diffstyring-mpm-borgwarner-gen-ii-v-ps6672a41-50001BWHSno

 

Da har jeg brukt som kilde en kombinasjon av hva Meca og Mekonomen lister for min bil samt en mail korrespodanse til miller oils funnet på et annet forum som lyder slik:

 

"Thank you for coming back to me with the info and the oils that you now need are. Gearbox TRX SYNTH 75W/80 2ltrs, Transferbox TRX SYNTH 75W/90 0.75ltrs, Rear Differential TRX SYNTH 75W/90 0.75ltrs. The front differential is from the Transaxle manual gearbox. Please note do not use the 75w/90 for the gearbox you must use the 75w/80 as you will not be able to select the gears if you use a 75w/90 grade and I know it seems a bit of a inconvenience in having to buy two gear oils but it is down to the design of the gearbox and for fuel economy. Take no notice of the antifoaming BOT oil as all gear oils have anti foam additive otherwise the oils would be all over the place. They try to frighten people into taking the car into the main dealers and pay through the nose for something which they think is special and it is not."

 

Volvo bruker visstnok et identisk filter i sine Haldex enheter, og jeg har fått pris fra lokal Volvo merkeforhandler på dette.

Haldex filter gen 3 - Volvo part no. 30787687 - 352kr hos lokal Volvo forhandler.

Haldex filter gen 4 - Volvo part no. 31325173

 

P.S.

Jeg må for ordens skyld presisere at disse valgene er gjort ut fra min sunne fornuft og veiledning fra oljefabrikantene, og jeg kan derfor ikke garantere at valget er korrekt samt stå til ansvar for eventuelle slitasje skader som blir forårsaket ved bruk av disse alternativene.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2017 den 19.29, TeleFree skrev:


På turen hjem ble det fastslått at ulyden bak mest sannsynlig kommer fra høyre hjullager, (lyden forsvinner ved hard høyresving).
 

Bremser kan lure deg og er verd å sjekke. Vibrasjoner/during bak og ulyd i sving i sving forsvant når jeg byttet skiver og klosser bak. Ikke på en FL2 riktig nok, men en Honda CR-V. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødeplugger ble skiftet for ca. 30000km siden så disse skal være bra. (dette finner jeg ut av når kulda setter inn).
Ulyden forsvant med bytte av hjullager så den saken er klar.  Kan legge til at lyden og vibrasjonen etterhvert ble så tydelig at enhver med litt hørsel og følelse ville peke på hjullageret i dette tilfellet!

 

Tror det er litt smart å ikke bli for paranoide på disse forskjellige feilene. Personlig tviler jeg også på at alle FL2 
eiere skal oppleve alle feilene som er mulige å frembringe på disse bilene. 

Det viktige er vedlikehold og det viser seg å være så som så i veldig mange tilfeller. Det er mange optimister der ute, dessverre:( (Land Rover sin service og vedlikeholdsplan inkludert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mr Rover 75 said:

Hei,

Regner med at du har Haldex gen 4.

Det meste du trenger å vite står her, klippet fra min prosjekttråd:

 

Etter endel søking og lesing, så ser det ut til at følgende ettermarkeds oljer skal brukes:

 

Manuell girkasse: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-mpm-gearboxoil-premium-synthetic-mtf-helsyntet-75w-80-ps3174a41-18001MTFno

 

Transfer/IRD: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-mpm-gearoil-tdl-helsyntet-75w-90-ps3215a41-18001Gno

 

Bak diff: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/differensialolje/diff-mpm-gearoil-mineral-80w-90-gl-5-ps3151a41-10001no

 

Haldex: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/differensialolje/diffstyring-mpm-borgwarner-gen-ii-v-ps6672a41-50001BWHSno

 

Da har jeg brukt som kilde en kombinasjon av hva Meca og Mekonomen lister for min bil samt en mail korrespodanse til miller oils funnet på et annet forum som lyder slik:

 

"Thank you for coming back to me with the info and the oils that you now need are. Gearbox TRX SYNTH 75W/80 2ltrs, Transferbox TRX SYNTH 75W/90 0.75ltrs, Rear Differential TRX SYNTH 75W/90 0.75ltrs. The front differential is from the Transaxle manual gearbox. Please note do not use the 75w/90 for the gearbox you must use the 75w/80 as you will not be able to select the gears if you use a 75w/90 grade and I know it seems a bit of a inconvenience in having to buy two gear oils but it is down to the design of the gearbox and for fuel economy. Take no notice of the antifoaming BOT oil as all gear oils have anti foam additive otherwise the oils would be all over the place. They try to frighten people into taking the car into the main dealers and pay through the nose for something which they think is special and it is not."

 

Volvo bruker visstnok et identisk filter i sine Haldex enheter, og jeg har fått pris fra lokal Volvo merkeforhandler på dette.

Haldex filter gen 3 - Volvo part no. 30787687 - 352kr hos lokal Volvo forhandler.

Haldex filter gen 4 - Volvo part no. 31325173

 

P.S.

Jeg må for ordens skyld presisere at disse valgene er gjort ut fra min sunne fornuft og veiledning fra oljefabrikantene, og jeg kan derfor ikke garantere at valget er korrekt samt stå til ansvar for eventuelle slitasje skader som blir forårsaket ved bruk av disse alternativene.

Takker for god oversikt, skal dykke ned i denne i helga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her er en oppdatering fra Telemark, følgende vedlikehold utført:
1. Nytt reservoar og ny olje på styreservo. Hyling ved sving er borte - gammel olje var kølsvart.
2. Flushet girkasse - ingen forskjell på giring, men gammel olje var kølsvart.
3. Ny olje og nytt filter på haldex + rens av pumpe/filter - olje og filtre så relativt bra ut. (bestilte Haldex filter gen 4 - Volvo part no. 31325173)
4. Ny olje på transfer - gammel olje så bra ut.
5. Ny olje på bakdiff - gammel olje så bra ut.
Kan virke som olje på haldex og differ har vært bytta tidligere, men nå har jeg oversikt og vet at det er olje der det skal.

6. Har montert ekstra jording direkte fra starter til batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎22‎.‎09‎.‎2017 at 10:55 AM, Mr Rover 75 said:

Hei,

Regner med at du har Haldex gen 4.

<snipp>

 

Volvo bruker visstnok et identisk filter i sine Haldex enheter, og jeg har fått pris fra lokal Volvo merkeforhandler på dette.

Haldex filter gen 3 - Volvo part no. 30787687 - 352kr hos lokal Volvo forhandler.

Haldex filter gen 4 - Volvo part no. 31325173

<snipp>

Jeg trodde det var haldex gen 3 iallfall pre 2010 på FL2?

 

Men om TeleFree har gått gen4-filter til å passe er de enten like eller jeg har tatt feil. :)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...