Gå til innhold

D3 Vibrasjoner ved 1500 r/min


Petter Tingve

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Petter Tingve skrev:

Takk for at du utdyper, totveit. Jeg har kikket litt på det du kaller torque converter og forstår det dit hen at den er en utsatt del, med enorm slitasje (eller er kvaliteten på delen dårlig?). Tør jeg spørre hva ny torque converter og flush koster?

 

Hei, eg har skrevet mye om mine meninger om dette tidligere. Men kort fortalt, eg blei nødt til å byte converteren til slutt, etter å ha forsøkt mye annet først. Fikk først pris fra et spesial verksted på automat + et LR verksted i Bergen. De skulle ha rundt 30.000+ for arbeid og converter. Til slutt kjøpte eg en forsterket converter fra UK og fikk et lokalt verksted til å stå for arbeidet. Fikk forhandlet meg frem til en fast pris fra de, og i lag med olje og converter mener eg det kom på til sammen rundt ca kr 16.000,-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Petter Tingve skrev:

Da er to stk Dr Tranny tilsatt automatoljen. må si det hadde umiddelbar virkning. overrasket over hvor myk bilen kjører. vibrasjonene ved 1500 r/min er borte. Vil det si at jeg må bytte automatoljen?

Bra de virket :-) Det betyr at noe er galt med friksjonen mellom olje og  lockuplammelene i converteren. Du kan være heldig og bli frisk med ny olje, eller du kan være uheldig, og behøve ny converter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om hvem som flusher i Ålesund her, men jeg fikk flusha kassa hos Davinci gir på Vestnes, de har noe dem kaller Hotflush. Fikk byttet til ZF sin stålpanne i samme slengen, så er det visst lettere å bytte filter senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lirern skrev:

Vet ikke om hvem som flusher i Ålesund her, men jeg fikk flusha kassa hos Davinci gir på Vestnes, de har noe dem kaller Hotflush. Fikk byttet til ZF sin stålpanne i samme slengen, så er det visst lettere å bytte filter senere.

husker du hva de skulle ha for gildet?

 

20 timer siden, Tysen skrev:

Bra de virket :-) Det betyr at noe er galt med friksjonen mellom olje og  lockuplammelene i converteren. Du kan være heldig og bli frisk med ny olje, eller du kan være uheldig, og behøve ny converter.

betyr det at det ikke er noe galt med girkasse?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tysen skrev:

Hei, eg har skrevet mye om mine meninger om dette tidligere. Men kort fortalt, eg blei nødt til å byte converteren til slutt, etter å ha forsøkt mye annet først. Fikk først pris fra et spesial verksted på automat + et LR verksted i Bergen. De skulle ha rundt 30.000+ for arbeid og converter. Til slutt kjøpte eg en forsterket converter fra UK og fikk et lokalt verksted til å stå for arbeidet. Fikk forhandlet meg frem til en fast pris fra de, og i lag med olje og converter mener eg det kom på til sammen rundt ca kr 16.000,-

 

akk, akk. Ja, penga ryker kjapt når man skal operere store biler.. hva heter den forsterkede converteren, og er det orginaldel eller finnes det OEM?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Petter Tingve skrev:

betyr det at det ikke er noe galt med girkasse?

 

Det er nok ikke eg rette til å svare på, men etter det eg har erfart og lest meg opp på, vil eg sei at det med 92% sikkerhet ikke er noe galt med girkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Petter Tingve skrev:

akk, akk. Ja, penga ryker kjapt når man skal operere store biler.. hva heter den forsterkede converteren, og er det orginaldel eller finnes det OEM?

 

Eg kjøpte det som ble markedsført som en forsterket ZF Torque Converter fra Bristol Transmissions. Hadde mye komunikasjon med han her:  simon@bristoltransmissions.co.uk

Nå kan det være du er heldig og bare trenger ny olje. I så fall kan også dette kjøpes i fra de samme.

converter.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot meg overtale til å flushe uten å bytte filter, da verksted/maskinleverandør mente det ikke var nødvendig. Ble ikke trygg på dette og tok det opp med noen erfarne bilmekanikere i hæren og det medførte at jeg kjøpte ny panne, filter og olje og foretok bytte hjemme i gårdsplassen. De jeg refererer til ovenfor mener det er galskap å flushe uten å bytte filter. Finnes ikke et hokuspokus stoff som løser opp fragmentene fra lamellene som sitter i filteret. 

Så start med bytte av filter og olje/flushe, som er en liten kostnad ift å gå rett på converter hvis det viser seg å ikke være nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting som kan være galt. Noe dyrt, annet billig.

 

Selv opplevde jeg svært stor forskjell på giringen etter å ha skiftet olje. Både år jeg flushet D3en jeg hadde for en stund siden, og når jeg byttet olje og filter på RRen jeg har nå. DEt ble utrolig mye bedre og er et svært naturlig sted å begynne, vil jeg si.

 

På den jeg har nå, har jeg vibrasjoner rundt 1500 under belastning, men som forsvinner når jeg låser den i gir. Jeg har lært at da antagelig er solenoidene som ikke lukker godt nok. De sitter i en boks nederst i kassa. Hele "boksen" koster ny rundt 20k, men er enkel å bytte. Solenoider koster 4000 men noe mer jobb Fremdeles ikke veldig vanskelig. En overhalt enhet jakter jeg på. Vet ikke pris.

 

Er vibrasjonene fremdeles der etter dette, antar jeg at det er "klutsjene" og eller torque conv som er gåen. Da blir det enda dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/21/2017 den 18.16, Petter Tingve skrev:

Da er det nok flushing som er tingen. Hvem gjør slikt her i Ålesund, Mads SL?

Dette fikser vi :)

 

Kom nedom en dag så kan vi prøve bilen å bli enig om hva som bør gjørest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2017 den 17.16, Petter Tingve skrev:

Da er det nok flushing som er tingen. Hvem gjør slikt her i Ålesund, Mads SL?

Man greier det fint selv også, med UK disco3  formelen. 

Og litt slanger og en bøtte , eller pumpe kanne. 

 

Det er min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, oggioffshore skrev:

Man greier det fint selv også, med UK disco3  formelen. 

Og litt slanger og en bøtte , eller pumpe kanne. 

 

Det er min erfaring. 

Litt trasig å få ned bunnpannen med det utstyret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mads SL skrev:

Litt trasig å få ned bunnpannen med det utstyret ;)

Skal man bare flushe/ bytte oljen, er det kun å koble seg inn på slanger på olje kjøleren, og la bilen tømme kassen for olje, og så pumpe inn ny olje, til det kommer ren olje ut av kjøleren. 

Man bør jo seff ha mulighet til å måle temp på oljen i girkassen, når man sjekker nivået også. 

 

 

Verksted som flusher, tar som regel ikke ned bunnpannen, nok en gang etter egen erfaring. 

 

Nå byttet eg til ny bunnpanne også,  da måtte det seff litt mere til en bare bøtten og slanger. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, oggioffshore skrev:

Man greier det fint selv også, med UK disco3  formelen. 

Og litt slanger og en bøtte , eller pumpe kanne. 

 

Det er min erfaring. 

Har kjøpt inn alt jeg trenger for å bytte olje + filter, men jeg verken kan eller orker å sette igang med det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Petter Tingve skrev:

Har kjøpt inn alt jeg trenger for å bytte olje + filter, men jeg verken kan eller orker å sette igang med det selv..

 

 

Ser den. 

 

Utfordringen, er kanskje at de fleste som driver med slikt, vil vel helst selge deg både oljen og filter. 

Men det er bra å få det gjort. Man slapper liksom enda litt mer av . 

^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Petter Tingve skrev:

klart det Mads. Jobber du på brages fortsatt?

 

Mekonomen Brages ved siden av Grautneset (bossbrenneriet) 

 

Om du alle rede har kjøpt inn det som trengs så skulle det ikkje vær noe problem for oss å gjør jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...