Petter Tingve Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 Når jeg cruiser i jevn fart på motorveien kommer det plutselig vibrasjoner fra bilen. Det er noe tilfeldig når vibrasjonene dukker opp, men når jeg ligger i 5. eller 6. gir ved 1500 r/min kommer de stortsett alltid. Og når de kommer er det en jevn dur som gir occilerende risting i setet. Ingen risting i ratt. Etter en stund, eller når jeg gasser på, forsvinner vibrasjonene kontant. Virker som det kommer fra midten av bilen mellom førersetet og passasjersetet. Det har vært økende det siste halvåret. Noen som har peiling på hva det kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinarNa Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 Når det ene hjullageret foran begynte å svikte, var det som å kjøre på rumlefelt ved gitte hastigheter på motorveien. Det kan være greit å sjekke ut dette også for deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 13. august 2017 Forfatter Del Skrevet 13. august 2017 Det skal jeg sjekke! Hvordan gjør man det btw? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 Ville tro at slark i forstilling eller hjullager burde gi vibrasjoner i ratt også. Slik har det i alle fall vært for meg. Kan være mellomakslingen som er sliten, eventuelt EPB, men vibrasjonene man får fra den pleier ikke å forsvinne ved akselrasjon. Da må man som oftest stoppe. Sistnevnte kan man jo sjekke ved å kjenne på trommelbiten av bremseskivene bak etter kjøring. Er det lunk eller varmt, så har noe begynt å subbe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 Eller automat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 13. august 2017 Forfatter Del Skrevet 13. august 2017 Ja. Heller selv mot automat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 Jeg har overhalt noen transferkasse... lageret inn i kassen har da vært helt møllspist på alle.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KetilDisco Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Har du forsøkt å låse den i gir og se om det er mer eller mindre da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 14. august 2017 Forfatter Del Skrevet 14. august 2017 MadsSL: hvordan finner jeg ut av om det er transferkasse eller girkasse som synder? Ketildisco: det skal jeg teste etter jobb idag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paaljt Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 torque converter i aut kassa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 14. august 2017 Forfatter Del Skrevet 14. august 2017 Når jeg kjører i command shift i 6. Gir kommer vibrasjonene, men ikke før 1500 r/min. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tysen Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Om du lurer på om det har noe med converteren å gjøre (dårlig olje eller glaserte lameller) kan to doser med Dr.tranny hjelpe med å stille diagnose. Er det en av de to som er årsaken vil det mest sansynlig bli midlertidig bedre med Dr.tranny (friksjonsforbedrer) tilsatt i oljen. Men det er ingen permanent fiks, bare en pekepinn på hva det kan være. Men eg har og lest mye om slitte lager i transferkassen slik som MadsSL beskriver. Dårlig opphengslager på mellomakslingen er og en billig gjenganger som bør sjekkes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 15. august 2017 Forfatter Del Skrevet 15. august 2017 Mange takk for tips, Tysen! er det noen på forumet her som selger Dr. Tranny? Dårlig opphengslager på mellomakslingen høres ut som om det må en mekaniker til, men Dr. Tranny kan man vel tilsette selv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tysen Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 1 time siden, Petter Tingve skrev: Mange takk for tips, Tysen! er det noen på forumet her som selger Dr. Tranny? Dårlig opphengslager på mellomakslingen høres ut som om det må en mekaniker til, men Dr. Tranny kan man vel tilsette selv? Eg har to poser Dr.T liggende, som ble kjøpt på e-bay en gang og som ble til overs da eg til slutt skiftet converteren. (Kan sikkert sende deg mot en liten donasjon.) Lager på mellomakslingen kan du nok noen lunde sjekke selv ved å legge deg under bilen og rikle og skubbe sideveis i akslingen, Mener lageret er gjemt bak et varmedeksel, men man skulle få en indikasjon på om lageret er løsnet i fra gummien. Det skal være noe bevegelse, men det skal ikke skramle :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 15. august 2017 Forfatter Del Skrevet 15. august 2017 Knakende god plan, Tysen! Send meg PM om hva du skal ha for Tranny så skal jeg legge meg under bilen imens! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Fint at det fortsatt finnes leger man kan få på hjemmebesøk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 17. august 2017 Forfatter Del Skrevet 17. august 2017 15 timer siden, trondshj skrev: Fint at det fortsatt finnes leger man kan få på hjemmebesøk... Hvor mye koster en slik konsultasjon, tror du.. hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paaljt Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Er det lenge siden siste oljebytte/flush av kassa? Hvis det er gjort nylig, er det kanskje ikke så lurt med dr tranny. (?) men hvis det er lenge siden, så er det på høy tid! LR oppgir oljeskift på kassen på 240 k eller noe sånt, mens produsent av kassa ZF oppgir 90 k (?) eller 120 k -husker ikke.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 18. august 2017 Forfatter Del Skrevet 18. august 2017 2 timer siden, paaljt skrev: Er det lenge siden siste oljebytte/flush av kassa? Hvis det er gjort nylig, er det kanskje ikke så lurt med dr tranny. (?) men hvis det er lenge siden, så er det på høy tid! LR oppgir oljeskift på kassen på 240 k eller noe sånt, mens produsent av kassa ZF oppgir 90 k (?) eller 120 k -husker ikke.. da må jeg sannelig få stumpen i gir å flushe kassa. Bilen har gått 135k nå.. Er vel nær døden den da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paaljt Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 På 18/08/2017 den 14.51, Petter Tingve skrev: da må jeg sannelig få stumpen i gir å flushe kassa. Bilen har gått 135k nå.. Er vel nær døden den da? neinei, jeg kjørte med vibrasjon et 1-1,5 år eller noe slikt. Flushet, så vibrasjoner helt borte. min var gått 170k eller noe sånt. nå gått 220k og like fin! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 Da er det nok flushing som er tingen. Hvem gjør slikt her i Ålesund, Mads SL? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 Da er to stk Dr Tranny tilsatt automatoljen. må si det hadde umiddelbar virkning. overrasket over hvor myk bilen kjører. vibrasjonene ved 1500 r/min er borte. Vil det si at jeg må bytte automatoljen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 23. august 2017 Forfatter Del Skrevet 23. august 2017 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totveit Skrevet 23. august 2017 Del Skrevet 23. august 2017 Du kan forsøke og flushe kassen. Vær klar over at dette omdiskuterte emnet har mange meninger og synspunkter. Det kan godt hende at vibrasjonene dine uteblir om du flusher kassen - men det kan og godt hende at de kommer raskt tilbake igjen. Noen skremselsteorier går også på havari av kasse som følge av ny olje med for lite friksjon som gir glipp i lammellenei kassen - som igjen fører til havari. Opphavet til vibrasjonene dine er nok desverre skade på torque conveteren din. En converter med glasserte lammeller vil gi typsike vibrasjoner i turtallsregister rundt 1800rpm og spesielt i 2 / 3 gir. Dette vet jeg desverre veldig godt - ettersom convertern i min bil nå kun er gått ca 20k - og ikke 220k som resten av bilen. Jeg hadde vibrasjoner fra 16-1700 - til 22-2300rpm og veldig fremtredende ved litt motstand (opp en halvbratt bakke) i 2 / 3 gir. Jeg hadde kassen og converter inne hos automatverksted - og fikk kontrollert kassen øvrig, og flushet skikkelig etter at ny converter var på plass. Utleggene var raskt glemt og smilet på plass ikke mange metrene fra verkstedet etter og ha hentet bilen. Har ikke hatt vibrasjoner i ettertid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 24. august 2017 Forfatter Del Skrevet 24. august 2017 Takk for at du utdyper, totveit. Jeg har kikket litt på det du kaller torque converter og forstår det dit hen at den er en utsatt del, med enorm slitasje (eller er kvaliteten på delen dårlig?). Tør jeg spørre hva ny torque converter og flush koster? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.