Gå til innhold

D3 Vibrasjoner ved 1500 r/min


Petter Tingve

Anbefalte innlegg

Når jeg cruiser i jevn fart på motorveien kommer det plutselig vibrasjoner fra bilen. Det er noe tilfeldig når vibrasjonene dukker opp, men når jeg ligger i 5. eller 6. gir ved 1500 r/min kommer de stortsett alltid. Og når de kommer er det en jevn dur som gir occilerende risting i setet. Ingen risting i ratt. Etter en stund, eller når jeg gasser på, forsvinner vibrasjonene kontant. Virker som det kommer fra midten av bilen mellom førersetet og passasjersetet. Det har vært økende det siste halvåret. Noen som har peiling på hva det kan være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tro at slark i forstilling eller hjullager burde gi vibrasjoner i ratt også. Slik har det i alle fall vært for meg. Kan være mellomakslingen som er sliten, eventuelt EPB, men vibrasjonene man får fra den pleier ikke å forsvinne ved akselrasjon. Da må man som oftest stoppe. Sistnevnte kan man jo sjekke ved å kjenne på trommelbiten av bremseskivene bak etter kjøring. Er det lunk eller varmt, så har noe begynt å subbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lurer på om det har noe med converteren å gjøre (dårlig olje eller glaserte lameller) kan to doser med Dr.tranny hjelpe med å stille diagnose. Er det en av de to som er årsaken vil det mest sansynlig bli midlertidig bedre med Dr.tranny (friksjonsforbedrer) tilsatt i oljen. Men det er ingen permanent fiks, bare en pekepinn på hva det kan være. Men eg har og lest mye om slitte lager i transferkassen slik som MadsSL beskriver. Dårlig opphengslager på mellomakslingen er og en billig gjenganger som bør sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Petter Tingve skrev:

Mange takk for tips, Tysen! er det noen på forumet her som selger Dr. Tranny? Dårlig opphengslager på mellomakslingen høres ut som om det må en mekaniker til, men Dr. Tranny kan man vel tilsette selv?

 

Eg har to poser Dr.T liggende, som ble kjøpt på e-bay en gang og som ble til overs da eg til slutt skiftet converteren. (Kan sikkert sende deg mot en liten donasjon.)  Lager på mellomakslingen kan du nok noen lunde sjekke selv ved å legge deg under bilen og rikle og skubbe sideveis i akslingen, Mener lageret er gjemt bak et varmedeksel, men man skulle få en indikasjon på om lageret er løsnet i fra gummien. Det skal være noe bevegelse, men det skal ikke skramle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden siste oljebytte/flush av kassa? Hvis det er gjort nylig, er det kanskje ikke så lurt med dr tranny. (?) men hvis det er lenge siden, så er det på høy tid! LR oppgir oljeskift på kassen på 240 k eller noe sånt, mens produsent av kassa ZF oppgir 90 k (?) eller 120 k -husker ikke..:wacko:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, paaljt skrev:

Er det lenge siden siste oljebytte/flush av kassa? Hvis det er gjort nylig, er det kanskje ikke så lurt med dr tranny. (?) men hvis det er lenge siden, så er det på høy tid! LR oppgir oljeskift på kassen på 240 k eller noe sånt, mens produsent av kassa ZF oppgir 90 k (?) eller 120 k -husker ikke..:wacko:

 

 

da må jeg sannelig få stumpen i gir å flushe kassa. Bilen har gått 135k nå.. Er vel nær døden den da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎/‎08‎/‎2017 den 14.51, Petter Tingve skrev:

da må jeg sannelig få stumpen i gir å flushe kassa. Bilen har gått 135k nå.. Er vel nær døden den da?

 

neinei, jeg kjørte med vibrasjon et 1-1,5 år eller noe slikt. Flushet, så vibrasjoner helt borte. min var gått 170k eller noe sånt. nå gått 220k og like fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke og flushe kassen. Vær klar over at dette omdiskuterte emnet har mange meninger og synspunkter. Det kan godt hende at vibrasjonene dine uteblir om du flusher kassen - men det kan og godt hende at de kommer raskt tilbake igjen. Noen skremselsteorier går også på havari av kasse som følge av ny olje med for lite friksjon som gir glipp i lammellenei kassen - som igjen fører til havari. Opphavet til vibrasjonene dine er nok desverre skade på torque conveteren din. En converter med glasserte lammeller vil gi typsike vibrasjoner i turtallsregister rundt 1800rpm og spesielt i 2 / 3 gir. Dette vet jeg desverre veldig godt - ettersom convertern i min bil nå kun er gått ca 20k - og ikke 220k som resten av bilen. Jeg hadde vibrasjoner fra 16-1700 - til 22-2300rpm og veldig fremtredende ved litt motstand (opp en halvbratt bakke) i 2 / 3 gir. Jeg hadde kassen og converter inne hos automatverksted - og fikk kontrollert kassen øvrig, og flushet skikkelig etter at ny converter var på plass.

 

Utleggene var raskt glemt og smilet på plass ikke mange metrene fra verkstedet etter og ha hentet bilen. Har ikke hatt vibrasjoner i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...