Gå til innhold

Mer luftfjæring Disco3 - Skifte belg eller hele "Strut"


kulien

Anbefalte innlegg

Jauda, så var vi i gang igjen. 

 

Hadde en glimrende tur til Evje på onsdag hvor neste generasjon nå har fått seg et prosjekt. Morro at første bil også der blir en serie 2. :)

 

Mens vi holdt på synes jeg å legge merke til at kompressoren gikk uvanlig mye. Tenkte ikke så mye over det, den er jo så sliten fra før, men på vei ned kom den gamle kjenningen til syne i dashbordet: Suspension fault, og når vi nærmet oss hjemme kjente jeg hvordan bilen seg ned på bumpstop'ene foran. Stoppet og startet igjen og den hevet seg igjen med deg samme, men med en gang kompressoren ga opp og lampa tente så seg den sammen umiddelbart. 

 

Videre feilsøking viser at det er høyre side fremme (heve bilen, ut med sikringen, la stå). Jeg kan høre susing og det høres ut til å være luftbelgen. 

 

Så til spørsmålet: 
Skifter man bare belg, eller hele støtdemperassembly? Jeg heller til det siste da jeg tror den har levd hele bilens 220' km. 

Er det noen stivere dempere, oppgraderinger, etc man burde montere hvis man først kjøper hele greia? 

Noe annet å tenke på når jeg først er i gang der foran? 

 

Jeg skifter begge sider hvis jeg skifter hele tårnet. Vil ikke kjøre med forskjellige støtdempere. Hvis fasiten derimot sier kun belg, kan man vel klare seg med den ene sida? 

 

Videre sliter jeg med veldig vibrasjon under oppbremsning. Tror det blir nye skiver og klosser. Er det noe annet som pleier å gi dette? Styrekuler er allerede under mistanke. 

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bytter demper& belg samtidig, de kommer som regel montert sammen . 

Har demperen passert 200K, så er den nok ferdig arbeid. Personlig ville eg tatt alle 4 med engang. 

 

Bytta selv alle 4,  når eg først var igang. rundt 160 000 km. 

Ble helt ny bil etterpå. 

 

Prøvde demontere belgen fra demper,  men det ble for mye plunder. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med såpass til kilometerstand hadde jeg nok byttet både belger og dempere. Greit å vite at alt er nytt og fint der når man først tar jobben.

 

Slitne bærekuler/nedre bærebruer kan gi vibrasjoner under bremsing. Kraftige sådan om de er slitne nok. Slet med det samme. Skiftet bremser og klosser - ble bedre, men vibrasjonene kom snart tilbake. Byttet så bærebruene og da ble det så meget bedre. Da hadde riktignok bremsene fått seg et lite kast igjen - kanskje grunnet de slitne bærebruene(?), så etter en tid ble de skiftet - igjen. Nå har alt vært vibrasjonsfritt ganske så lenge.

 

Om man ser bort fra at jeg mistenker en sliten mellomaksling da, men den vibrasjonen har ingen relasjon med bremsing. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det er lurest å bestille fire nye fjærer/dempere ja og bytte alle på likt. 

 

Må ut med spettet en dag først og se om jeg finner noe mer slark i nedre arm eller opphengskulene. Bak bytta jeg alt på en gang der også, men det har jeg ikke råd til nå tror jeg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser at jeg ikke har oppdatert her, bare i prosjekttråden min. 

 

Bestilte fra Advanced factors igjen og fikk da tid til å dynke med rustløser i flere runder før demontering. Måtte få tak på Torx 50 til bremseskivene da de to jeg hadde var av Biltema kvalitet og ga opp i prosessen. Videre trengtes også en 21 mm 12 kant pipe for å få løsnet bremsekalipperne. 

 

Nå er det meste demontert foran der og venstre side er montert sammen. Høyre side håper jeg kommer sammen i kveld. Så blir det en liten testkjøring av fjærene før jeg monterer tilbake innerskjermer osv. 

 

 

2017-08-21 15.43.26.jpg

2017-08-22 21.46.14.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ute etter en "stivere" bil så kan man sette på belger/fjærben/dempere (kjært barn har mange navn) fra Range Rover Sport. 

 

De er noe hardere støtdempere i. (Til gjenngjeld så går støtdemperene bake oftere adundas)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne definitivt vært aktuelt for min del, men nå er det D3 dempere på vei inn. Er vel egentlig bare jeg som har synes den er for myk uansett, og jeg regner med at nye dempere gir en litt stivere bil uansett sammenlignet med 220'km gamle dempere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde same jobben for ei veke sidan. Bilen min har runda 200.000 så eg regna med at det var på tide med støtdemperbytte. Eg hadde forventa større forskjell på stivhet ,men den krengar mindre i svingar. Eg streva med dei innerste muttrane. Dei satt godt og var rusta slik at det var vanskejeg å få nøkkel innpå. Delane har liggi i garasjen i 8 mnd så det var godt å få det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet selv i fjord sommer, merkbart bedre, spes over farts dumper. Slår ikke nedi og gynget liksom ikke på samme måten. 

 

Hadde eg tenkt over og visst at RR sport demperne/ belgene var stivere. Hadde eg sikkert gått for dem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sammen høyre siden også i går kveld og kjører bilen igjen i dag. Kan skrive under på at jeg har fått en mer behagelig og mindre gyngene bil. 

 

Gleder meg til å få tatt bak også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gjøre dette på min D3 også. fikk beskjed om at demperene foran må byttes/slitt, tenkte å ta alle 4. rullet 220k ca.

 

men bestille dunlop sine, eller OEM?

 

https://www.advancedfactors.co.uk/suspension-struts--air-bags-12801-c.asp

 

http://www.paddockspares.com/parts-and-accessories/land-rover-discovery-3/suspension/air-suspension.html

 

her er det både shock absorber og damper. hva er forskjellen? følger det med bolter? Litt prisforskjeller ute og går..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte de du linket til fra Advanced factors. Skal være OEM. Ingen bolter følger med og i etterpåklokskapens lys hadde det vært lurt å bestille med den nedre bolten/mutter. Det gikk greit hos meg, men det så stygt ut noen minutter der mandag kveld... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...