olehenrikfjeld Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Har en liten utfordring her, som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal løse... Plutselig forsvant kjørelysa. Jeg fant etterhvert ut at de to releene nederst til høyre bak girspaken er (a) lys og (b) startmotor. De er helt like. Det var lysreleet (a) som var gåent. Hvis jeg startet motoren og så flyttet rele (b) over til posisjon (a), fikk jeg kjørelys. Så var det bare å huske å flytte tilbake når jeg skulle starte neste gang. Greit nok. Klassisk "engelsk bil"-løsning, sier vennene mine som ikke har engelsk bil. Men jeg må jo fikse feilen, så jeg drar på biltema og får tak i et identisk rele: 30A, 12V, ikke-vekslende. Jeg setter releet inn på posisjon (a), og starter bilen. Ikkeno lys. Så setter jeg det gamle, fungerende releet fra (b) over til (a) og setter inn det nye biltema-releet på (b), altså denne gangen som startrele (eller innslagsrele, er vel mer korrekt). Nå sier det POFF og kommer blå røyk ut av rele (b). Jeg kjøpte for sikkerhets skyld to stk, og prøver igjen. Det samme skjer. Mer røyk. Da var jeg seksti kroner fattigere, og må fremdeles kjøre rundt med "engelsk bil"-løsning. Har noen opplevd dette før? Releene er altså identiske, men det originale virker og biltemareleet sier POFF. Det kan jo være at biltemareleet er bare søppel, men det ville overraske meg - jeg har dessuten LED-lys rund baut, så det går jo ikke all verdens med strøm her heller - langt under 30A ihvertfall (dessuten er jo hovedsikringen på lysa 30A også, så). Her er bilde av begge (biltema til høyre). Erfaringer? Er det noen vits i å kjøpe nytt rele ett annet sted, eller kan det være noe annet som forårsaker feilen, tror dere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olehenrikfjeld Skrevet 12. august 2017 Forfatter Del Skrevet 12. august 2017 Oppdatering: nå kjøpte jeg et Biltema 40A ikke-vekslende relé med 40!A sikring og satte i posisjon (b).. så lukka jeg øya og startet. Hva skjedde? Jo nå fungerer det. Ikkeno POFF... Skjønn det den som kan. Kan jeg ha fått TO defekte releer, da?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Å gå opp på sikring kan vel være litt risikabelt. Hva med å beholde 40a relé, men bytte tilbake til 30a sikring. Holder det da ville jeg konkludert med at BT releer ikke helt holder hva de lover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 Sjekket pinneplasseringen? Er noen Biltemareleer som ikke følger samme standard som andre der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olehenrikfjeld Skrevet 14. august 2017 Forfatter Del Skrevet 14. august 2017 Kristian Kvart: Ja, det skal jeg se på, men det er jo uansett en 30A hovedsikring på lyskursen i motorrommet, så i verste fall er det jo bare den som går i stedet. WildRover: Nå har jeg studert pinnene, og du har rett. De er faktisk forskjellige. Pinne 30 og 86 har byttet plass. Det er jo galskap at det ikke er en standard på dette. Da var det ihvertfall ikke så rart at det sa POFF. Dette gjelder Biltema varenummer 42-302. På det andre releet jeg kjøpte var formodentlig pinneplasseringen lik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Det var/er en standard på dette. Men ikke alle produsenter og kvalitetskontrollører er standardiserte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Problemet er vel at det finnes flere standarder i verden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.