Gå til innhold

Endre åpningsinnlegg uendelig.


Anbefalte innlegg

Jeg er medlem i andre fora hvor åpningsinnlegget kan redigeres av trådstarter på ubestemt tid i stedet for kun det kvarteret(?) som praktiseres her. Fordelen med dette er at det noen ganger dukker opp informasjon som med fordel kunne vært lagt inn i åpningsinnlegget i stedet for bare å legges til i en kommentar.

Det nyttigste med en slik funksjon i dette forumet måtte være å kunne legge til f.eks. "Fikset!" i en teknisk-tråd hvor man har bedt om hjelp til å løse et spesifikt problem, eller "Solgt" i en salgstråd.

I prosjekttråder kan det også være nyttig å kunne redigere en plan, en gjøremålsliste eller andre ting som endrer seg over tid.

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge førsteinnlegget blir ståande uendra burde det vere høve til å legge til nye opplysningar etterpå. Elles kan det vere at overentusiastiske rettepennar kludrar til den opprinnelege teksten slik at det heile blir utan meining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er den motsatte - at det blir mer oversiktlig fordi en slipper å lese bruddstykker nedover i teksten.

F.eks. i en tråd om tekniske problemer må man gjerne gjennom en del forskjellige forslag før man finner ut hva som kan være galt. I slike tilfeller vil trådstarter kunne oppdatere innlegget sitt med hva som var årsak og løsning i akkurat det tilfellet, og det blir enda enklere for noen senere å finne løsningen på det samme problemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje sikker på om du forstår meg rett. :)

Eg synest at det opprinnelege innlegget må stå som det er, men at ein kan legge til meir informasjon, altså skrive fleire setningar vidare på startinnlegget utan å endre spørsmålsteksten som ligg til grunn for svara vidare nedover.

 

Slik kan ein skrive t.d. "Motoren går ikkje, kva kan det vere?" i første innlegg med evt. symptom og tankar ein gjer seg innan dette første innlegget.

Så kjem forslag og tilrop av ymse slag nedover i tråden til ein har funne ut kva problemet er.

 

Når ein veit det kan trådstartar gå inn og legge til svaret etter den opprinnelege teksten men innanfor ruta av det første innlegget.

 

Då unngår ein editerte førsteinnlegg som ikkje inneheld opprinneleg spørsmålstilling og som derfor ikkje vil gje meining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet finnes det ikke noen løsning for dette, men jeg skal ta en ekstra sjekk.

Det er i alle fall uaktuelt å åpne opp for editering av det opprinnelige innlegget, deg vil fort gjøre mer skade enn nytte.

Jeg kan ikke huske å ha sett er forum der det første innlegget har vært editert på en slik måte som det beskrives her og jeg ser heller ikke den store nytten av det. En oppsummering av tråden som siste post hadde etter min mening vært minst like nyttig, men dette fordrer at tråden låses etter at dette innlegget er skrevet. Det blir mye administrasjon uten de helt store gevinstene...

I mange innlegg er det jo flere fine forslag og løsninger, og det er ikke gitt at det som trådstarter velger er den riktige/beste løsningen for andre. Det er jo det som er fascinerende med et forum; man kan få mange ideer og forslag ved å lese innlegg helt uavhengig av hva trådstarter velger som sin løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Administrator her.

 

Det hender det blir postet en del lite gjennomtenkte poster, en utvidet redigeringsmulighet på trådens overskrift eller i andre innlegg forøvrig. Vil mest sannsynlig resultere i tråder som synes å være svært ulogiske.

Bordet fanger i forumets tråder er en grei regel, så er det bedre å oppfordre til å tenke litt over hva man skriver i overskriften eller i svarene.

Det tidsrommet som eksisterer for redigering idag er bra. Det blir jo rart om spørsmålet blir endret etter 10 svar til eksempel.

 

La det være som det er, er mitt råd.

Mvh Brage   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket, og det ser ikke ut til at det er mulig kun ånlegge til noe i et innlegg. Det er fulle editeringsrettigheter eller ingenting, så da fortsetter vi som før. 

 

For de av dere som har veldig lyst til å samle alt i ett innlegg; det er fult mulig å skrive en kort notis som vi kan legge ut på wiki forumet vårt, det bør bli både oversiktlig og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne også tenkt meg endringsmulighet, ihvertfall i prosjekt trådene på første post. Tror ikke det hadde blitt så lite uoversiktlig egentlig. Det er slik på ganske mange andre forum jeg er medlem av og det er uproblematisk. Folk klarer å tenke såpass at de ikke fjerner relevant info i de fleste tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at 'låsingen' av innlegg gjør ting rotete. Ofte kan det være nyttig, -og ønskelig, å kunne oppdatere både overskriften og innholdet i hovedinnlegget. 

som, eksempel kan jeg jo ta en salgstråd (av egen erfaring) : Man vurderer å kvitte seg med en bil. Denne har mangler fra EU-kontroll, og derfor lufter man muligheten for å la den gå 'som den er'. Etter litt tid, så har man fikset det som var mangel, og så tar man etterkontroll, og så bestemmer man seg for å selge den ferdig eu-godkjent. I dag må man lage ett nytt innlegg for hver gang man ønsker å legge til, eller endre informasjon. 

Hvis man kunne ha endret på hovedinnlegget, så kunne man underveis ha f.eks streket ut det som var rettet, og enkelt fått frem status. 

Nå må man lage ett nytt innlegg hver gang, og overskriften kan ikke endres. Det kunne ha vært fint å hatt en riktigere og mer informativ overskrift. 

 

Dette gjelder jo selvsagt også for andre tråder, som nevnt lengre opp her. Eksempelvis at man står med motorstopp eller en annen feil. Og så finner man ut av det; da kunne det ha vært fint å få fremhevet dette i overskriften. Også for ettertiden da det blir lettere å finne igjen relevante innlegg når man søker etter kanskje et tilsvarende problem. 

 

For meg, så har denne 'låsingen' av innlegg ført til vesentlig lavere aktivitet for meg her på LRF, og dertil høyere aktivitet på enkelte andre bilfora. :mellow:

Sånn. Det var femøringen fra meg.

 

og til sist: alle teite skrivefeil må nå stå, da man ikke kan få rettet de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt, må man velge alt eller ingenting. Det er ingen mulighet til å definere hvilke innlegg som kan endres, f.eks startinnlegg, og hvilke som man ikke kan endre. 

Om det skulle åpnes opp for editering av innlegg, kan hvem som helst endre egne innlegg i hvilke som helst tråd når som helst. Dette vil etter min mening være en mye større utfordring for alle medlemmene enn dagens løsning...

I en ideell verden hadde fri tilgang til å editere fungert, men i praksis tror jeg det skaper fler problemer enn det løser.

 

Per i dag har dete to timer til å editere innlegg etter att det er posted, det bør holde for å endre på skrivefeil, omformulere seg osv.

 

Om det er sterke ønsker om å endre på et innlegg, overskrift e.l. er det ikke verre enn å sende meg en PM/mail om dette så løser det seg nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...