Gå til innhold

Opplæring i bilens "anatomi" og nødreparasjoner


atau

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Uansett hvor glad jeg er i Defender, kan jeg veldig lite om det tekniske. Det er utrolig mye under panseret og under bilen som jeg bare lurer på hva er.. Dette har ikke vært et problem hittil, men til neste år planlegger jeg en lang tur med min 90 (som derfor skal utstyres og forberedes litt i løpet av vinteren). Ruta er ikke klar, men turen blir lang og med store uasfalterte strekninger (Russland og Øst-Europa som et minimum, men ideelt helt til Georgia, Armenia, Azerbaijan, Kazakstan, Uzbekistan, Tadjikistan, en rund tur).

 

I løpet av høsten og vinteren vil jeg gjerne lære meg det grunnleggende om 1) bilens mekanikk og 2) de mest sannsynlige mekaniske problemer slike turer kan by på. For eksempel å skifte ei fjære / demper ved behov. Til dette ber jeg ydmykt om hjelp.

 

Videotutorials og Defenderens "Workshop manual" i pdf skal jeg gå grundig gjennom, men jeg skulle gjerne hatt noen timer med en frivillig "lærer", der vi går gjennom det viktigste og jeg får prøve meg som nødmekaniker under veiledning. Jeg kan gjerne betale noe for tiden, i formen av penger, flasker italiensk vin eller det vedkommende ønsker. Jeg har ikke garasje selv, men er mobil innenfor et rimelig radius fra Trondheim.

 

(Hadde det vært mange med samme interesse for mekanisk opplæring i samme område, kunne jeg sett for meg et kurs, men så mange i en landsdel er vi trolig ikke). Ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel medlem i Norsk land Roverklubb?  De har et flott lokale utenfor Trondheim, og der er det mange dyktige folk som kan lede deg videre.

Still på en klubbkveld der, og se og spør hva de holder på med.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, jeg vet at det er hyggelige karer der som sikkert kunne vise meg hva er hva og hvordan man skifter ei fjære, men jeg skulle gjeren visst på forhånd hvem har lyst å bli plaget med det, for de som er på klubbens lokaler, kan være der for å sysle med sine egne biler (i tillegg til å drikke kaffe). Anyway, la oss fortsette å sondere etter muligheter og forslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før en sånn langtur ville jeg byttet alt av olje, samt tatt opp hjullager og fettet inn de godt. Nye bremseklosser kan være greit, dumt om de blir utslitte i langtvekkistan.  Videre kan det være greit med et mellomakselkryss i bilen, og like greit at du kan bytte det, så det blir også et treningspunkt.

Pessimist som jeg er ville jeg tatt med clutchplate og hylse mellom girkassene. Sånne ting kan være vanskelig å finne om noe skulle skje langt unna deleleverandører. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne sikkert ramset opp en hel del med deler som jeg hadde tatt med meg på en sånn tur......men jeg er kanskje LITT opphengt i å ha deler tilgjengelig til enhver tid :) så langt har jeg ikke hatt brukt for alt det som jeg drasser med meg......ei heller det jeg har liggende hjemme..og jeg har så lang kun fartet i Norge :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en tur på 10-20 tusen km.

Det er 2 måter å tenke på i forhold til vedlikeholdet av bilen før en slik tur.

1 ting er å gjøre alle disse oljeservicene som ihvertfall gjør at du har frisk olje alle steder, også nye bremse klosser, som Laftis sier, kan være smart.

Det andre er å unngå å gjøre noen nye ( større )  inngrep i en velfungerende bil rett før en slik tur.

Det er jo ofte at man gjør noe i god tro om at ting skal bli bedre, så er det ett eller annet i prosessen som gjør at nettopp det eller noe nærliggende feiler like etterpå som en konsekvens av inngrepet.

 

Luft filter / olje / oljefilter og bremseklosser er ikke definert som større inngrep.

 

Tenk litt på dette, men kunnskapen for å være selvbergende er jo viktig å skolere seg på uansett..

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som vanlig, jo mer reservedeler, verktøy, vannpumper, cluchdiscer og mellomaksler, bremsecalipere, reservedradiatorer og annet ræl du drar med deg, jo tyngre blir bilen. Som setter ekstra press på en allerede hardt prøvet turbil.  10 av 9 ekspedisjonsbiler er alt for tunge,  med det resultat at man må kjøre med alt for høyt lufttrykk, som gir en ond sirkel man ikke kommer seg ut av.


Lær deg å tenke kreativt, og travel light ! Fokuser på det som må være på plass for at bilen skal gå framover, hverken clutch eller særlig mye i bremseregionen havner der, og DEFINITIVT ikke gjenstander som luftbelger, støtdempere eller fjører. De klarer man seg fint uten, om det er HELT krise. Husk at det er mye fint å få i plank !  :)

 

 

MINE 5 cent er å fokusere på understelllet på bilen. Super-Hevy Duty understell, med noen skikkelig grove støtdempere som virkelig tåler kjøret er lurt. Foringer osv må selvsag være i topp stand, sammen med bærekuler og ledd, men den VIRKELIGE jobben er det fjører og dempere som gjør. Sørg for at dette er 110% og velg dyre kvalitetssaker som du VET tåler det de blir utsatt for.


Jeg har hatt Koni HD-Track på to langturbiler, og kan ikke fullrose de. Dyre som bare f___n, men verd prisen. Finns sikkert andre som kan være like bra, men disse VET jeg fungerer for meg, og da velger jeg de, selv om det koster meg litt ekstra...
Samme med fjører. Kjøp kvalitet akkurat her, så sparer du deg mye bekymringer. 

Glemte nevne dekk, store dekk tåler lite trykk og mye last. Kjøp noe med solide dekksider, for kan du slippe ned trykket litt skikkelig, og da sparer du både bil og passasjerer. 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også min vane - og plan - å reise lett. Jeg er også blant de (få?) som synes det er helt greit å overlande med en Def 90, så fremt man ikke er flere enn to voksne..

 

Jeg er altså ikke veldig gira på å kjøre med masse store og tunge reservedeler. Tanken om fjærer / dempere fikk jeg blant annet fra denne videoen, der de kjørte omtrent samme rute med en spektakulær Defender og klarte å ødelegge vel 2 - 3 av disse delene. Men den kjørte tungt modifisert og belastet i utgangspunktet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte en litt lengre tur for noen få år siden - til Mongolia via Iran og så oppover  ...  http://www.gandrudbakken.no/?p=734  hvis du vil ha det meste av historien.  De landene du nevner vil ha verksteder som kan reparere det aller meste - det  vil ta litt tid og turen kan bli endret - men uansett så bør det gå bra. Ideelt så bør dere være 2 biler i følge slik at dere selv kan taue / kjøre etter hjelp. Dette er vel min viktigste anbefaling.  Ellers så er det - som flere nevner - avgjørende å starte med en "frisk" bil.  Alle lagre må være sjekket / smurt opp / sjekk for slark i drivverket / skifte alle oljer / kraftige dempere av høy kvalitet (vi har doble dempere bak) / dekk som tåler en støyt er nevnt - og 2 reservehjul som også er gode.

Når vi er på tur så tar vi med oss for mye deler og verktøy...  men så liker jeg også å hjelpe andre ;-) .  Bremseklosser / kryss / vifterem / radiatortetning / hjullager ....  og så er det jo bare å plusse på.  Oljer kan stort sett kjøpes overalt - men ta med noe.  Planlegg og sjekk opp på forhånd om der er Land Rover klubber i området - de hjelper alltid.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj, Atle, for noen turer og erfaringer du har hatt! Jeg skal finlese bloggen din, og det er mulig at jeg kontakter deg med noen spørsmål etter hvert. Vit at jeg misunner deg, i mellomtiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å begynne å kjøre ;-)  - en organisert tur (Marokko?)  kan anbefales som en god begynnelse. Og om utstyr: Hvis du har en Td5 eller nyere så er Nanocom eller tilsvarende "uunværlig" for å finne og reparere feil som måtte oppstå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...