Gå til innhold

P38 vil ikke heve - noen i Vestfold med nanocom?


Lisa_86

Anbefalte innlegg

Min p38 2.5D vil ikke heve seg, dette kom over natten. Kompressoren går når jeg jumper releet. Ingen feilmeldinger i dash. Bare at lyset blinker på knappen at den vil opp. 

Tips?

Noen med nanocom i nærområdet som kunne vært så snill å lest av bilen min? Bor i Horten. 

 

Veldig takknemlig for tips og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mulig at kompressor er defekt. En kompressor som er i stand skal fylle lufttanken på bilen på ca 10 til 15 min. Det du kan gjøre er å starte bilen og la den gå i ca 10-15 min med døra åpen. Da vil ikke bilen endre høyde og kompressor fyller da bare luft til tank. Kompressor skal stoppe etter 10-15 min når trykket i tanken er 10 bar. En annen ting du kan gjøre er å ta av innsugsfilteret foran på kompressor og kjenne om kompressor suger luft. Sjekk også etter eventuelle lekkasjer med lekkasjespray. Ny kompressor koster 2000 ca hos Island 4x4. Du får også kit så du kun bytter stempelringen, men hvis kompressor er gammel er det like greit å kjøpe ny

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å starte bilen og la døren stå åpen i 10-15min så kompressor får bygge trykk? Om du har dårlig kompressor og det har kommet en lekkasje kan den slite med å heve seg igjen om den er helt tom. Åpner du døren så forhindrer du at systemet forsøker å justere, men kompressor skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiklet litt mer med bilen i går. Jeg lot den stå å gå med døra åpen en god stund, tok ikke tiden. Jeg skrudde av filteret og den suget luft. Etter at jeg skrudde av bilen igjen kunne jeg høre litt "luft puffing" akkurat som når den vil justere seg etter man har parkert. Men den klarte bare å røre på seg en cm eller to. Skal sette på timer i dag og la den gå i 10-15 min før jeg skrur av. Prøvde å se etter lekkasje med en slik spray men ble ikke klokere av det. Kan jeg skru ut kompressoren og teste den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Kjøp ny kompressor fra UK. Koster ikke mye... skift denne, før du herjer for mye slik at du må ha diagnose for å få systemet friskt igjen.

 

Har liten tro på overhaling av kompressor deler, ja det virker for en stund..men hvis stempelet er utslitt er gjerne resten av kompressoren også utslitt.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en slags foam stempelring på stempelet. Den var kav utslitt på min, men lager og alt annet kjentes fint ut. Jeg byttet denne og noen o-ringer på min og da var den god som ny igjen. Gjenstår å se hvor lenge den holder, men har trua :) Var 40kr fiks i stede for 2000kr og det er relativt fort gjort om man er litt vandt til å skru. Er man ikke det, kjøp ny og bytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressoren er byttet hos motorpool i 2005. Den er da 12 år gammel. Har den gjort jobben sin da kanskje? Frister å prøve en overhaling.

Har hatt bilen i to år og klart å holde den i live så langt, hehe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg anbefale deg å kjøpe et manometer på ebay som du kobler mellom ventilblokken og det røret som går til lufttanken. Da kan du se om kompressor leverer luft, hvor fort det går og hva trykket et på tanken osv. Billig form for diagnose. Kjøp et gult rele i samme slengen som du bytter ut med timer releet under førersetet. Da slipper du at bilen justerer høyden når tenningen er av og sparer den nye kompressoren. Det er en tråd om dette på forumet ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er nevnt tidliger på forumet at den originale kompressoren er i minste laget. Er det tilfellet ?

Eller holder den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Velocette skrev:

Syns det er nevnt tidliger på forumet at den originale kompressoren er i minste laget. Er det tilfellet ?

Eller holder den ?

 

Vel,  hvis trådstarters kompressor holdt i 12 år, og jeg vet min forrige satt i bilen min i minst 10 år godt mulig 16 år, så må jo det være innafor. Så luft leveransen fra original kompressor duger til tiltenkt bruk med ett ellers lekkasje fritt EAS system.  Vi snakker om en slitedel til 2-3000kr. Hvis det blir personlig økonomisk uoverkommelig, så er ikke RRp38 ett fornuftig valg. 

 

Så ny kompressor hvert 10 år, det synes jeg bilen fortjener uten  å måtte grine.

Hvis man legger til siden 25 kr i mnd. over 10 år. så har man oppsparte midler til neste gang...;)

Det kan du feks spare ved å bruke tøy handlenett istedenfor 1 ny plastpose på din daglige handlerunde, miljøvennlig er det og så får du jo din neste kompressor gratis da om 10år. God ide.

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at kompressoren er en dyr del men når jeg ikke er 100% sikker på om det er den vil jeg ikke bare kjøpe ny. Det fikk jeg erfare i fjor når bilen stod i 3 mnd uten å få start. Da kjøpte jeg og bytta ut deler for flere tusner, deler som var i orden, og bilen stod fortsatt der. Så jeg vil undersøke litt mer før jeg bare springer å kjøper nye deler.

Så jeg vil prøve å bytte pakninger og hjelper det så har jeg snakket med winter sørensen og han har kompressor liggende til 4500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig der, alt for mange som bare bytter deler og ser om det blir bra. Av og til må man bare ta en sjangs, men en god mekaniker prøver bestandig å finne feilen før man bytter deler.

 

Kompressor er nevnt, og er også en sannsynlig feilkilde. Du har allerede konstantert at den suger luft, men du vet ikke hvor mye den leverer. Et manometer og litt luftkoblinger hadde vært nyttig i feilsøkingen her.

 

Nanocom vil ikke gi deg noen feilkoder, så lenge bilen fortsatt prøver å heve seg.

 

Skal se om jeg finner en dugende testmetode for kompressor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Brage skrev:

 

Vel,  hvis trådstarters kompressor holdt i 12 år, og jeg vet min forrige satt i bilen min i minst 10 år godt mulig 16 år, så må jo det være innafor. Så luft leveransen fra original kompressor duger til tiltenkt bruk med ett ellers lekkasje fritt EAS system.  Vi snakker om en slitedel til 2-3000kr. Hvis det blir personlig økonomisk uoverkommelig, så er ikke RRp38 ett fornuftig valg. 

 

Så ny kompressor hvert 10 år, det synes jeg bilen fortjener uten  å måtte grine.

Hvis man legger til siden 25 kr i mnd. over 10 år. så har man oppsparte midler til neste gang...;)

Det kan du feks spare ved å bruke tøy handlenett istedenfor 1 ny plastpose på din daglige handlerunde, miljøvennlig er det og så får du jo din neste kompressor gratis da om 10år. God ide.

 

Mvh Brage  

Da forstår jeg det slik at en original kompressor leverer nok.

 

Og når det gjelder kostnader til hobbykjøretøy   -  det er ikke tema  for meg.  Det er "andre penger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test av kompressor demontert fra bil

 

Kompressoren har tre ledninger:

Grønn +

Svart -

Orange signal fra termobryteren. Denne sender jord tilbake til styreenheten så lenge den er kald nok.

 

Altså, kobler du grønn til + (via sikring) og svart til -, skal kompressoren gå. Jeg valgte å bruke et relé, med styring fra termobryteren, så kobler den ut om den blir for varm.

Reléet kobles da slik:

30: + strøm fra sikring

85: + strøm fra sikring

86: jord fra orange ledning på kompressor

87: Strøm til grønn ledning på kompressor

 

Så trenger du et manometer. Jeg brukte en billig dekkfyller, Biltema 15458. Kuttet av dekknippelen og tredde slangen utenpå den blå slangen på kompressoren. Satte på slangeklemme og sikret med strips så den ikke glir av. Flere slangeklemmer kan sikkert være greit. Ideelt sett burde man sikkert hatt mer egnede overganger her.

 

1) Hvor mye trykk klarer den?

Sett strøm på kompressoren og se på manometeret. Bruker du dekkfyller, vil den lekke gjennom nippelen sin. Koble til en fulladet garasjekompressor, eller sett i en blindplugg.

Du skal nå komme opp i 10 bar rimelig kjapt, vi snakker sekunder, pga lite volum. Følg med, ikke la den gå for høyt! Trykkbryteren sitter igjen i ventilblokka, så nå er det din oppgave å kutte strømmen når trykket blir for høyt. Får du ikke trykkoppbygging er kompressoren gåen.

 

2) Hvor fort bygger den opp trykk?

Tøm tanken på garasjekompressoren din. Her er det en fordel med liten kompressor, ca 10 liters tank er ideelt, ettersom det er det som er på bilen. Har du ikke passende tank, bruker du heller tanken i bilen. Litt mer utfordrende å finne passende koblinger da. Ikke fall for fristelsen til å fylle en 50 liters tank uten pause, det er ikke kompressoren laget for.

Koble garasjekompressoren til dekkfylleren, og sett et strips eller tape rundt håndtaket. Sett strøm på (bil)kompressoren og ta tiden. Har du 8 bars garasjekompressor, vil sikkerhetsventilen hindre deg i å komme over 8 bar. Du får likevel en anelse av om den lader fort eller sakte.

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt av slangen på kompressoren og den leverer luft som bare det. Men skal få koblet til et manometer, jeg må bare få tak i noe ekstra slange for å ikke måtte kutte i den korte som er der fra før. 

Jeg blir bare litt stresset av at det ikke er noe feilmeldinger av noe slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lisa_86 skrev:

 Så jeg vil undersøke litt mer før jeg bare springer å kjøper nye deler.

 

Fornuftig nok det, diagnosen som du etterspør  i trådstart ville gitt deg svar på dette. På min sa diagnosen ( nanocom ) enkelt og greit " faulty compressor " så da er det jo ingen tvil.

Rart at ingen på den kanten kan hjelpe deg med 5 min tilkopling til diagnose...

 

Lykke til mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Brage skrev:

Fornuftig nok det, diagnosen som du etterspør  i trådstart ville gitt deg svar på dette. På min sa diagnosen ( nanocom ) enkelt og greit " faulty compressor " så da er det jo ingen tvil.

Rart at ingen på den kanten kan hjelpe deg med 5 min tilkopling til diagnose...

 

Lykke til mvh Brage

 

Ja det var det jeg håpet på, at noen i Vestfold eller noen som kjører forbi på e18 kunne kommet en liten tur innom Horten. 

Jeg snuser på nanocom selv, den står høyt på ønskelisten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal MULIGENS til Tønsberg uken 21-25., men det blir sikkert litt lenge å vente og det er usikkert enda. Om du ikke får ordnet noe i løpet av denne uken så kan jeg ta med nanocommen min om det blir Tønsberg tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...