Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha dekk som funker greit både på asfalt og i gjørma, og jeg har ingen planer om å heve bilen eller gjøre andre modifikasjoner med det første.

I tillegg har jeg lyst på 16" stålfelger, fordi jeg liker utseendet på slike.

Er det så enkelt som å sette på BF Goodrich AT eller Goodyear Wrangler Duratrac og kjøre i vei, eller finnes det andre vidunderdekk der ute?

Jeg har ikke tenkt å makse bredden, så jeg tenker at f.eks. 245/75/16, ev. kanskje 255/70/16, er et greit kompromiss for min bruk.

 

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som helst med AT på burde fungere. Men ikke i gjørma, da trenger du MT eller enda grovere.

Det blir uansett bedre en asfalt dekk utenfor asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist! Det er jo ikke sikkert du skal i den dypeste gjørma med det første, hvis du ikke har vært mye i terreng før. Jeg ville gått for noe mer sivilisert enn MT, hvis jeg var deg. Greit å la offroadkjøring vokse litt på seg og lommeboka.

 

General Grabber har nylig kommet med X3, som også er mer kombi AT/MT, som DuraTrac. Siden de har et litt nyere mønster, så ville jeg nok snust litt på dem også.

 

Noe mer moderat er jo GG AT. Jeg var veldig fornøyd med det til å begynne med, da jeg begynte å leke i skogen.

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg limer litt fra prosjekttråden så jeg har alle kommentarer på ett sted. 

 

LANDreas

 

 Hør med Ahok, men mener 245/70-16 er innafor. Usikker på om 245/75-16. Sjekk evt. på Dekkalkulator.com.

 

General Grabber AT er veldig gode dekk, men fortsatt bare AT ...

 

 

JokerS30

 

 MT dekk fører til en mer avslappet kjørestil. AT slipper mer på grumsete underlag, da fristes man lett til å ... satse litt ekstra... 

 

Myhre

 

Hvis det står 255/65r16 i vognkortet, slik det gjør i mitt, så er 245/75r16 akkurat innafor. (4,89%, eller 4,98% Husker ikke hvilken i farten) Det er også greit med plass til den. 245/70r16 er kanskje den mest harmoniske dimensjonen, med tanke på giringa, jeg har kjørt på D2. 255/70r16 oppfører seg, slik jeg opplever det, så likt 245/75 at jeg ikke merker forskjellen. Men 245 gir bittelitt mer luft under buken, så da holder jeg en knapp på den. 

 

 

Endret av vanilla_ninja
Sitattegn? Nei, takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist, LANdreas! 

Jeg skal nok ganske sikkert ikke ut i gjørma med det første, så MT blir uaktuelt. Bilen brukes mest på asfalt og kjerrevei uansett, og hvis det blir aktuelt med mye kjøring som krever MT får jeg heller investere mer når den tida kommer.

X3 høres interessant ut. Dem får jeg sjekke ut litt.

 

245/75R16 er så vidt innenfor rulleomkretsen til alternativ dimensjon (255/65R16) med 4,89%, men det er mulig jeg går litt ned til 245/70R16 for å harmonisere giringa, etter hva Myhre sier.

 

Et tilleggsspørsmål angående felger: Paddock selger stålfelger som de sier skal passe til Disco 2, men de oppgir offset 25mm. I vognkortet står det Min innpress 57mm.

Er offset og innpress det samme? I så fall stemmer vel ikke informasjonen hos Paddock helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare påpeke at min oppfatning av 245/70 som mest harmonisk nok er ganske subjektiv. Den gjelder med min kjørestil, under de forholdene jeg vanligvis kjører. Det er ikke sikkert dette stemmer for andre. 245/75(og 255/70) oppfører seg også veldig fint synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet det som at 245/70 passet bedre med girkassen rent teknisk. Jeg antar at 245/75 gir lockup på litt høyere hastighet enn 245/70 og at forskjellen ned til standard dimensjon dermed blir enda større?

 

Uansett: om jeg skal gå for X3 blir det 245/75. Det ser ikke ut til at noen har dem i 245/70. De andre alternativene som er nevnt finnes vel i det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 245.75x16 passer D2 veldig bra. Trenger ingen mod og speedometeret viser nesten helt nøyaktig.

Skal du løfte bilen de vanlige 40- 50mm så er 265.65x18 eller 265.75x16 fin og.

Har 245 på D2 nå, har hatt 265 på D2 og. Merket ingen bakdeler med den ene eller andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, vanilla_ninja skrev:

Jeg oppfattet det som at 245/70 passet bedre med girkassen rent teknisk....

 

For så vidt, men det er fortsatt min oppfatning, basert på mine preferanser. Jeg synes også at originaldimensjonen er for liten. Jeg har riktig nok aldri kjørt 255/65r16, men jeg har kjørt 255/55r18, som står som alt.dim. i mitt vognkort, og jeg synes både 245/70, 245/75 og 255/70 er dimensjoner som passer bilen bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, vanilla_ninja skrev:

Et tilleggsspørsmål angående felger: Paddock selger stålfelger som de sier skal passe til Disco 2, men de oppgir offset 25mm. I vognkortet står det Min innpress 57mm.

Er offset og innpress det samme? I så fall stemmer vel ikke informasjonen hos Paddock helt?

 

Mener du kan endre lovlig endre innpresset/offset +/- 7.5 mm på hver side, dvs 15mm totalt. Stålfelgene fra Paddocks passer nok, men om de er lovlige får du selv avgjøre. Det viktigste fra ett kontrollsynspunkt er nok hvorvidt skjermene og evt skjermbreddere dekker dekket godt nok. Jeg er ikke sikker på at det står innpress på felgene fra Paddocks.

 

Jeg tror Paddock sine felger gjør at dekkene fortsatt er innenfor skjermene.

 

Mine stålfelger går akkurat innenfor. Det står ikke noe innpress der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mine Duratrac 245/75-17 på min D2 som er hevet 40mm, og er superfornøyd både på og av vei. Speedometeret er spot on, og lock-up i 4. gir kommer på ca. 85 km/t. Støyer lite gjør de, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tenkt og lest litt klarer jeg ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for stål- eller aluminiumsfelger.

Utseendemessig foretrekker jeg klart stål, men er det dumt å bare styres av estetikken i dette tilfellet?

Jeg har ikke tenkt å bruke store pengesummer på felger, så det blir enten modulære stålfelger fra Paddock eller et sett originale LR-felger i aluminium.

Pros and cons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det egnetlig MUD dekk for 18" felg til D2 i " vettug " størrelse i det hele tatt ?

Syns jo 18" felger er litt tøft, men vanskelig finne dekk.... finnes noen få i AT, men aldri sett MUD... liker det best i skogen, fordrer mye mindre aggresiv kjørestil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...