24 posts in this topic

Jeg vil ha dekk som funker greit både på asfalt og i gjørma, og jeg har ingen planer om å heve bilen eller gjøre andre modifikasjoner med det første.

I tillegg har jeg lyst på 16" stålfelger, fordi jeg liker utseendet på slike.

Er det så enkelt som å sette på BF Goodrich AT eller Goodyear Wrangler Duratrac og kjøre i vei, eller finnes det andre vidunderdekk der ute?

Jeg har ikke tenkt å makse bredden, så jeg tenker at f.eks. 245/75/16, ev. kanskje 255/70/16, er et greit kompromiss for min bruk.

 

Noen synspunkter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva som helst med AT på burde fungere. Men ikke i gjørma, da trenger du MT eller enda grovere.

Det blir uansett bedre en asfalt dekk utenfor asfalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for sist! Det er jo ikke sikkert du skal i den dypeste gjørma med det første, hvis du ikke har vært mye i terreng før. Jeg ville gått for noe mer sivilisert enn MT, hvis jeg var deg. Greit å la offroadkjøring vokse litt på seg og lommeboka.

 

General Grabber har nylig kommet med X3, som også er mer kombi AT/MT, som DuraTrac. Siden de har et litt nyere mønster, så ville jeg nok snust litt på dem også.

 

Noe mer moderat er jo GG AT. Jeg var veldig fornøyd med det til å begynne med, da jeg begynte å leke i skogen.

 

:)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg limer litt fra prosjekttråden så jeg har alle kommentarer på ett sted. 

 

LANDreas

 

 Hør med Ahok, men mener 245/70-16 er innafor. Usikker på om 245/75-16. Sjekk evt. på Dekkalkulator.com.

 

General Grabber AT er veldig gode dekk, men fortsatt bare AT ...

 

 

JokerS30

 

 MT dekk fører til en mer avslappet kjørestil. AT slipper mer på grumsete underlag, da fristes man lett til å ... satse litt ekstra... 

 

Myhre

 

Hvis det står 255/65r16 i vognkortet, slik det gjør i mitt, så er 245/75r16 akkurat innafor. (4,89%, eller 4,98% Husker ikke hvilken i farten) Det er også greit med plass til den. 245/70r16 er kanskje den mest harmoniske dimensjonen, med tanke på giringa, jeg har kjørt på D2. 255/70r16 oppfører seg, slik jeg opplever det, så likt 245/75 at jeg ikke merker forskjellen. Men 245 gir bittelitt mer luft under buken, så da holder jeg en knapp på den. 

 

 

Edited by vanilla_ninja
Sitattegn? Nei, takk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for sist, LANdreas! 

Jeg skal nok ganske sikkert ikke ut i gjørma med det første, så MT blir uaktuelt. Bilen brukes mest på asfalt og kjerrevei uansett, og hvis det blir aktuelt med mye kjøring som krever MT får jeg heller investere mer når den tida kommer.

X3 høres interessant ut. Dem får jeg sjekke ut litt.

 

245/75R16 er så vidt innenfor rulleomkretsen til alternativ dimensjon (255/65R16) med 4,89%, men det er mulig jeg går litt ned til 245/70R16 for å harmonisere giringa, etter hva Myhre sier.

 

Et tilleggsspørsmål angående felger: Paddock selger stålfelger som de sier skal passe til Disco 2, men de oppgir offset 25mm. I vognkortet står det Min innpress 57mm.

Er offset og innpress det samme? I så fall stemmer vel ikke informasjonen hos Paddock helt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

La meg bare påpeke at min oppfatning av 245/70 som mest harmonisk nok er ganske subjektiv. Den gjelder med min kjørestil, under de forholdene jeg vanligvis kjører. Det er ikke sikkert dette stemmer for andre. 245/75(og 255/70) oppfører seg også veldig fint synes jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg oppfattet det som at 245/70 passet bedre med girkassen rent teknisk. Jeg antar at 245/75 gir lockup på litt høyere hastighet enn 245/70 og at forskjellen ned til standard dimensjon dermed blir enda større?

 

Uansett: om jeg skal gå for X3 blir det 245/75. Det ser ikke ut til at noen har dem i 245/70. De andre alternativene som er nevnt finnes vel i det aller meste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg synes 245.75x16 passer D2 veldig bra. Trenger ingen mod og speedometeret viser nesten helt nøyaktig.

Skal du løfte bilen de vanlige 40- 50mm så er 265.65x18 eller 265.75x16 fin og.

Har 245 på D2 nå, har hatt 265 på D2 og. Merket ingen bakdeler med den ene eller andre...

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, vanilla_ninja skrev:

Jeg oppfattet det som at 245/70 passet bedre med girkassen rent teknisk....

 

For så vidt, men det er fortsatt min oppfatning, basert på mine preferanser. Jeg synes også at originaldimensjonen er for liten. Jeg har riktig nok aldri kjørt 255/65r16, men jeg har kjørt 255/55r18, som står som alt.dim. i mitt vognkort, og jeg synes både 245/70, 245/75 og 255/70 er dimensjoner som passer bilen bedre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, vanilla_ninja skrev:

Et tilleggsspørsmål angående felger: Paddock selger stålfelger som de sier skal passe til Disco 2, men de oppgir offset 25mm. I vognkortet står det Min innpress 57mm.

Er offset og innpress det samme? I så fall stemmer vel ikke informasjonen hos Paddock helt?

 

Mener du kan endre lovlig endre innpresset/offset +/- 7.5 mm på hver side, dvs 15mm totalt. Stålfelgene fra Paddocks passer nok, men om de er lovlige får du selv avgjøre. Det viktigste fra ett kontrollsynspunkt er nok hvorvidt skjermene og evt skjermbreddere dekker dekket godt nok. Jeg er ikke sikker på at det står innpress på felgene fra Paddocks.

 

Jeg tror Paddock sine felger gjør at dekkene fortsatt er innenfor skjermene.

 

Mine stålfelger går akkurat innenfor. Det står ikke noe innpress der heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjører mine Duratrac 245/75-17 på min D2 som er hevet 40mm, og er superfornøyd både på og av vei. Speedometeret er spot on, og lock-up i 4. gir kommer på ca. 85 km/t. Støyer lite gjør de, også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svært fornøyd med Cooper Discoverer STT PRO i 245/75-16 på min D2. Bilen er moderat hevet med 1 tomme, men går helt fint originalt.

 

 

IMG_4019.jpg

Edited by Ahok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter å ha tenkt og lest litt klarer jeg ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for stål- eller aluminiumsfelger.

Utseendemessig foretrekker jeg klart stål, men er det dumt å bare styres av estetikken i dette tilfellet?

Jeg har ikke tenkt å bruke store pengesummer på felger, så det blir enten modulære stålfelger fra Paddock eller et sett originale LR-felger i aluminium.

Pros and cons?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Discovery 2 synes jeg kler alufelger best, men stålfelger er fint det også helt til de begynner å ruste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synes det er fint med stålfelger. 2017-07-27 18.38.31.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjører på bf at med dim 265/60/18 og synes det fungerer bra. Betydelig bedre giring enn 265/65/18 som jeg kjørte på før. Ser greit ut også. Bilen er hevet to tommer.

 

leif ove

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finnes det egnetlig MUD dekk for 18" felg til D2 i " vettug " størrelse i det hele tatt ?

Syns jo 18" felger er litt tøft, men vanskelig finne dekk.... finnes noen få i AT, men aldri sett MUD... liker det best i skogen, fordrer mye mindre aggresiv kjørestil...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres ut som om Bf goodrich AT ko2, eller Goodyear Wrangler duratrac er rette dekket for deg. Cooper discoverer stt eller stt pro er litt mere mud, men går god for det jeg ihvertfall - støysvakt.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har sett på begge de to allerede. I tillegg har jeg snust litt på General Grabber X3, som LANdreas foreslo. Ser ut som en mere aggressiv utgave av Duratrac.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now