Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Jeg har vært eier av en 2003 Discovery 2 i ca tre uker og har foreløpig kjørt nesten 2000 km. Jeg er glad det blir mindre kjøring nå som ferien er over, men når det er sagt er dette noe av det mest komfortable jeg har kjørt langtur i, samtidig som den kommer fram nær sagt over alt.

 

 

Ting som skal gjøres framover, i relativt tilfeldig rekkefølge:

- nye luftbelger

- AC

- bremsediagnoser

- takgrind og markise på vei

- braketter til hi-lift på takgrinda

- nye dekk og felger

- turinnredning

- forsøke å mekke trå-soner på panseret

- vinsjfanger eller -krybbe

- vinsj

 

Planen til turbruk er å bygge modulbasert tur-innredning som kan settes inn relativt kjapt når én eller to skal på tur, og ellers lagres flatt når den ikke er i bruk. Innredningen vil være avgrenset med eget hunderom som erstatter buret som vanligvis står baki. På turer hvor vi er flere enn to får taket ta noe ekstra bagasje.

 

Vi har taktelt som brettes ut bakover, så takgrinda blir stort sett stående uten sidekanter. Jeg vurderer noen passende kasser som kan boltes fast foran og som er tilgjengelige fra takteltet, slik at klær og lignende kan lagres der. Det blir etter hvert som noen passende kasser kan dukke opp.

 

Her er dyret i sin foreløpige prakt.

 

File_000.jpeg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Litt kursvirksomhet: Staget fra snekke til høyre forhjul heter styrestag. Staget fra høyre forhjul til venstre forhjul heter paralellstag.

Få laget en hydraulikslange med 10mm skrukobling. Da har du lettvindt repsett om et hydraulikrør på ace skulle lekke på tur. 

Stort pågangsmot hos bileier og sterk egeninnsats lagt ned nesten hver dag den siste tiden hjelper på.  Straks kjørbar?  Ser godt fornøyd ut spør du meg! 

Posted Images

Jeg har tenkt å gå tilbake til 16" og sette på noe grovt som ikke er helt håpløst på veien. Det jeg har lest foreløpig tyder på at f.eks. Goodyear Wrangler Duratrac eller BF Goodrich AT er gode kandidater. Jeg ser Paddock selger General-dekk, men dem vet jeg lite om.

Jeg har ikke tenkt å kjøre veldig svære dekk, men har ikke helt bestemt med for dimensjon enda.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis det står 255/65r16 i vognkortet, slik det gjør i mitt, så er 245/75r16 akkurat innafor. (4,89%, eller 4,98% Husker ikke hvilken i farten) Det er også greit med plass til den. 245/70r16 er kanskje den mest harmoniske dimensjonen, med tanke på giringa, jeg har kjørt på D2. 255/70r16 oppfører seg, slik jeg opplever det, så likt 245/75 at jeg ikke merker forskjellen. Men 245 gir bittelitt mer luft under buken, så da holder jeg en knapp på den.

Edited by Myhre
Link to post
Share on other sites

I dag kom takgrinda (og markisen) jeg kjøpte av @KinversandRed. Den er et beist av ei grind, men sånn er det jo med utstyr i aluminium. Det er sjelden særlig smekkert.

Det viser seg at sidekantene går akkurat passe langt bak, så jeg slipper sannsynligvis å gjøre noe med dem når teltet skal på.

Markisen skal også prøvemonteres etter hvert, men her er det snakk om åtte unbrakobolter som skal dras til, så det går nok greit.

 

I helgen blir det nye luftbelger og forhåpentligvis braketter til å henge hi-liften på eller under takgrinda, etter modell herfra: www.exploringoverland.com/overland-tech-travel/2013/4/22/a-hi-lift-jack-mount-for-the-jatac.html

IMG_1749.JPG

 

Link to post
Share on other sites
  • 7 months later...

Hva kan jeg si, annet enn at det ikke blir gjort stort så lenge bilen fungerer?

nye felger og dekk kom på i desember en gang. BFGoodrich AT i sånn ca original dimensjon har fungert fint hele vinteren, riktignok uten de aller største utfordringene. 

Fikk testet dem så vidt på NLRK-treff på Stjørdal i jula, og det funket fint. 

50D261F2-A108-44B2-99F9-62471CC38503.jpeg

Nå i helga begynte jeg imidlertid å gjøre litt mer. Jeg har bestemt meg for at bilen blir turbil for litt færre mennesker enn tidligere tenkt, så i går tok jeg ut baksetene. Jeg vurderer å sette inn ekstrasetene igjen bare for å ha noe der, men for øyeblikket er det altså toseter jeg kjører rundt i. Like greit, når man ser hvor fort det går å fylle opp med rot. :) 

91D4CF97-FB22-4482-B6EE-DC6347A243DE.jpeg

Etter dette tok jeg for meg kupévifta som har irritert meg med pipelyder flere ganger i vinter. Den ble skrudd ut, men foreløpig ikke renset, da jeg ikke hadde trykkluft tilgjengelig. Den så skikkelig jævlig ut, og til alt overmål fant jeg en håndfull barnåler inni hamsterburet. Satser på å få den ferdig i morgen. 

AFCA1B40-17DD-4157-8226-2ED914FAF8A1.jpeg

 

Litt mere tid og overskudd nå, så blir snart turbilen en ordentlig turkamerat. 

Edited by vanilla_ninja
Link to post
Share on other sites

Ser du vil lage deg tråsoner på panseret. Er du i fredrikstad traktene så har jeg papirmal liggende fra da jeg lagde dørkplate til min.

 

20171221_135329.jpg

 

Mvh

leif ove

 

 

Edited by leiohel
Link to post
Share on other sites

Vifta ble renset, smurt opp og montert i går. Den gikk fra å høres ut som et spurvereir til å spinne uten annen lyd enn lufta som ble blåst inn i kupeen. 

I dag starta jeg på monteringsbraketter til hi-lift og Maxtrax. Det blir noe enkelt med firkantstål og bolter. Må bare finne fram sveiseapparatet først. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

@Erik Iversen fiksa sensor. Bytta på omtrent fem minutter på parkeringa foran ishallen etterpå. 

Alt ser ut til å være på stell. 

Det er dyrt å kjøpe lokalt, men du verden hvor glad jeg er for at de lokale sjappene finnes når jeg trenger ting kjapt. 

 

BDA0986C-1E5D-4E43-A762-3E253FFAC818.jpeg

 

For øvrig fikk jeg nye turkopper i posten i dag. De blir fast følge på roadtrip. 

 

F2E1F7B3-5879-4B5B-9B31-0BD96A1FD6EA.jpeg

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Høyden kjentes bra ut med det samme, men etter halvannen time på landeveien i dag, uten særlig mulighet for å skifte sittestilling, var det tydelig at venstresida er bittelitt for høy. Ryggen krangla ganske kjapt. 

 

I dag fikk jeg fiksa et irritasjonsmoment godt på overtid: koppholderen foran har aldri kommet ut av seg selv. Det viste seg at fjæra som sender den ut hadde hoppa av og kilt seg fast. 

Det tok ca tolv minutter å fikse. 

Det ble ikke mindre irriterende av det. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Det er mai, og pynten er selvfølgelig på plass.

Det vil si: akkurat for øyeblikket ligger grillen i garasjen, plukka av fordi jeg ville prøve å få i gang AC-vifta. Den er så fastrusta som det kan gå an, så om ikke rustløserbadet som nå flyter inni motorkassen gjør underverker i løpet av natta. IMG_4311.JPG

 

Link to post
Share on other sites

I helga fikk jeg tatt en prøvetur til Fosen. Greit å sjekke at utstyret fungerer før man drar på lengre turer. Stakk innom LafteRolf og fikk kaffe og vaffel pluss et nytt reservehjul. Stigen hadde jeg kjøpt før av samme mann. 

E6875DC7-0031-4E96-AAA3-72042C6AD030.jpeg

I går testa jeg så vidt at markisen er i orden. Alt klart, ser det ut til. 

5B5054A9-0F54-4D36-A93A-B52EB0B5FBDE.jpeg

 

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal konfigurere sitteplasser og bagasjeplass. Fram til nå har jeg hatt kun to seter i bilen, men jeg satte inn det doble baksetet igjen i går. Det er tross alt fint med selskap. 

Jeg plukket også av trekket på bakdøra for kanskje å skru på ei plate med nedfeltbart arbeidsbord. Alternativet er å bruke en kjøkkenkasse som kan dras ut, men det blir en del tyngre og krever mer bygging. Får bruke hjernen og finne ut noe. 

 

For øvrig synes jeg bilen kjennes treg ut på styringa. Det må testes. 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Før ferien gjorde jeg en liten endring baki som løste problemene med løsøre som slenger rundt. Et stykke 16mm forskalingsplate på IKEA-bein danner et falskt gulv med akkurat passe høyde slik at bord og stoler trygt kan pakkes vekk. I tillegg ble både gulv og plate dekket med solid gummimatte slik at det som ikke bindes fast likevel ikke sklir rundt så lett. Her vist i profil med nyinnkjøpt kjøleboks installert på plassen sin. 

46F32D8B-2F17-43FB-94AF-A7E827B39084.jpeg

 

Ellers har nå både AC og cruise control sluttet å funke, så jeg har en jobb foran meg når jeg kommer hjem. Da blir det montert ekstra forbruksbatteri i tillegg. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...