Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Diagnose får være diagnose. I kveld fikk bilen heller oljeskift og nye filter, rock/tree sliders og diffbeskytter bak. Jeg har en foran også, men den krever et par påsveiste fester, og det gadd jeg ikke å styre med i kveld. 

Sliderne passa sånn passe etter å ha blitt jekka på plass, men de må nok finjusteres litt før de siste boltene kommer på plass. 

 

9ED84BA0-B785-4B90-9566-A71EAEDE0372.jpeg

E98E6355-F79B-4ECA-872D-A4C4F1CCBA70.jpeg

E496F49B-B492-45A2-ABF8-15B8A53EF775.jpeg

685C5EF6-4853-4BEA-84BC-08A6E0F3CD2B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Heh. Et halvår siden sist oppdatering, gitt. Det må bety at alt funker som det skal, vel?

 

Før jul ble kjerra tung på rattet. En kjapp kikk under viste at det var lekkasje fra en oljeslange. På vei ned fra bukken begynte plutselig bremsevarsellampa å lyse. Det viste seg å være litt lavt nivå av bremsevæske i reservoaret. Jeg fylte på, og lyset forsvant i noen dager, for så å komme tilbake. Jeg antok det var en liten lekkasje ey sted og begynte å planlegge verksteddager. 

Siden i høst har bilen plystra under pådrag. Erik diagnostiserte det til å være lekkasje mellom eksosmanifolden og motoren. Vanlig feil, grunnet at manifolden på TD5 på disco vrir seg når den blir varm. To av boltene som holder manifolden var knekt rett av. 

Dermed: satte av formiddagene ei hel uke med seinvakt og kjørte bilen opp på bukken i NLRK-lokalet her i byen.

Heldigvis kjører jeg LR. :-) 

AB24100D-04AC-4749-9514-B1C373E4AF5E.jpeg

 

Plukka av luft- og kjøleslanger for å komme til og demonterte vifte og multireim. 

Slangen til servoen var definitivt ferdig. 

37B83D1B-9CD8-4EC5-9682-2CD6D263701C.jpeg2259144F-F13F-464F-BA77-AA597DA3131A.jpeg

 

Etterpå var det manifolden sin tur. Den bar preg av å ha stått litt skeivt en stund. 

9973F3A1-84BB-4777-ADAA-385A4257B7B2.jpegFCE0586B-B8BB-4012-9934-1E1BA7DC78B2.jpeg

 

Den ble lagt til side mens jeg starta jakta på lekkasjen i bremsene. Den var lett å finne. 

 

76DB3A7F-FC83-45F4-B864-7A0CDC4D3F71.jpeg

 

Typisk plassering: oppå toppfestet til luftbelgen, der det er aller trangest. 

 

49302958-BC4A-4894-9D7E-54A1C7F3DCCD.jpeg

 

I dag starta jeg å jobbe på eksosmanifolden. Jeg bestemte meg for å plane den før jeg remonterer den, i håp om at boltene skal holde lenger. Jeg fikk tips om å slipe den mot sandpapir på glassplate, så jeg sjekka Finn.no og fant et salongbord som skulle gis bort. Vanlig vindusglass blir for tynt. 

Avviket mellom det midterste og det bakerste røret var over 2mm. Dritt. 

A5E8A986-22A4-42DB-AE8D-20F3493946A4.jpeg

 

Jeg starta på P80-papir og pussa i vei. Det gikk ganske greit å få et fint plan over de tre første rørene, men de to siste viste seg å bli verre. 

7E5852F4-BC15-48C7-B1C2-B287DC985316.jpeg

 

Nå, etter et ukjent antall drag fram og tilbake og en oppbrukt rull papir er det bare det siste røret som gjenstår. Avviket der er fremdeles ca 1mm, men jeg har god tro på å bli ferdig i morgen. Kanskje jeg går opp til 60-papir. 80 tok nemlig veldig lang tid, og jeg må jo uansett finpusse flatene etter å ha fått det plant. 

Om jeg har flaks rekker jeg å begynne på bremserørene også. 

 

Som en bonus har jeg bytta ut lyspærene i AC-kontrollen og starta å innrede en koffert med kjekt-å-ha-ting til tur. Foreløpig har jeg putta nedi en luftbelg og en høydesensor. Tips til hva annet som kan være bra å ha med mottas med takk. 

 

13133E27-079E-4E8F-ADCA-A88761B29F1B.jpeg

Apropos AC, forresten: jeg fikk utført service på Nardo bil. Mekanikeren kunne fortelle at det var helt tomt for kjølegass i rørene. Så enkelt var det altså. 

 

Mye på én gang, gitt, men sånn blir det når man mekker etter skippertaksmetoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussa videre på eksosmanifolden i kveld. Steike, for et slit! Det ville vært enklere å sykle til Tynset og finne han som tilbød seg å plane den der. Fint med maske i støvete miljø, men vått blir det. 

 

743168F8-EDBD-4A60-B5F9-012574FF272C.jpeg

 

1E166DE6-9368-4D1E-93B6-7AF4DC5E6BB6.jpeg

 

Alle porter er i hvert fall slipt til nå, men fordi glassbordet gav etter litt for hvert drag er det nå rundt 0,5mm avvik mellom de tre på midten og de to på endene. Jeg tror jeg lar det være slik, for jeg har uansett tenkt å kappe veggene som går mellom portene, slik at manifolden blir litt mer fleksibel senere. Dessuten er jeg lei av sideveis hjertekompresjon og av å nynne på Staying Alive / Another One bites the dust / Smooth Criminal. 

Jeg hadde kjøpt feil bremsenipler, viste det seg, så jeg fikk ikke gjort mer med bremsene i dag. Det får bli neste gang. 

 

@Erik Iversen var også innom og hjalp meg å flytte bilen ut siden jeg ikke kan jobbe på den på en ukes tid. Dårlig gjort å ta opp plass på bukken. 

Neste verksteddag blir det finsliping/polering av dingsen, og så skal motoren sammen. Da kan den forhåpentligvis gå selv opp på bukken igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye av det vi driver med på LR fronten som er artige prosjekter, og så er det de som er mye mindre artige. Det beste med denne jobben er vel at du har gjenoppfrisket «Staying Alive», slik at denne er med deg natt og dag i dager/uker fremover :)

Men, godt jobbet, det blir nok bra dette. Tror også på å kappe vekk veggene mellom. Ingen erfaring selv, men det ryktes at dette kan avhjelpe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kappe?

Det hjelper ikke å kappe mellom portene, tvert i mot. Det hjelper derimot å frese avlange hull til pinneskruene. Manifolden vrir seg ikke, den krymper, og den krymper mest der den blir varmes, og derfor slår den seg. Så jeg ville bare sørget for at festehullene er store nok til at den fortsatt kan krympe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja, der kom det litt voksenopplæring. Godt at det er flere til å korrigere. 

Jeg mener at blant annet Sondre B har noen tanker om å fjerne veggene mellom rørene, ref hans tidliger D2.

Mulig jeg surrer her altså...gjør det ofte :wacko:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det telindnor. På min forrige D2 var manifolden skeiv.

jeg planet den, fjernet webbinga (eller hva det heter . forsterkinga mellom tutene)

og boret opp til større hull til studsa. Aldri noe problem etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2019 den 20.54, vanilla_ninja skrev:

 

 

Som en bonus har jeg bytta ut lyspærene i AC-kontrollen og starta å innrede en koffert med kjekt-å-ha-ting til tur. Foreløpig har jeg putta nedi en luftbelg og en høydesensor. Tips til hva annet som kan være bra å ha med mottas med takk. 

 

13133E27-079E-4E8F-ADCA-A88761B29F1B.jpeg

Apropos AC, forresten: jeg fikk utført service på Nardo bil. Mekanikeren kunne fortelle at det var helt tomt for kjølegass i rørene. Så enkelt var det altså. 

 

Mye på én gang, gitt, men sånn blir det når man mekker etter skippertaksmetoden. 

 

 

Jula kofferter til kjekt å ha med er helt konge.

 

mvh

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De siste ukene har jeg vel vært innom verkstedet et titalls ganger, tror jeg. Det blir kjedelig å jobbe alene i lengden, men jeg har heldigvis hatt godt selskap. Verkstedbikkja har vært med hver dag og har etter hvert blitt så vant til verkstedet at han går bort til døra og venter på å få slippe inn.

 

IMG_7571.JPG

 

Han har fått egen seng ved sida av snila og har stort sett sovet seg gjennom hele prosessen.

 

IMG_7606.JPG

 

Den før nevnte manifolden har nok tatt mest tid. Å pusse ned så mye stål for hånd når det i tillegg skal være plant er en prøvelse.

Til slutt ble den uansett bortimot plan, og etter et par runder på ti meter finere sandpapir ble den skikkelig fin. Synd ikke denne overflata skal synes i motoren.

IMG_7560.JPG

 

Resultatet etter hhv. 80-, 120- og 180-papir:

IMG_7561.JPG

 

Det som ikke er med på bildet er en utvidelse av hullene til den bakerste porten. En kompis med fres utvida de to hullene til 10mm og ovaliserte dem noe i lengderetningen. 

 

For å prøve å utjevne oppvarming og nedkjøling over hele godset pakket jeg manifolden inn i glassfiberbånd/eksosbandasje fra Biltema. Jevnere nedkjøling vil gi mindre deformering, og sammen med fiksinga av de to hullene håper jeg at jeg slipper noensinne å demontere denne delen av motoren igjen.

 

IMG_7573.JPG

 

IMG_7610.JPG

 

Før jeg fikk motoren i gang igjen dro jeg på tur en ukes tid, så bilen måtte ut av verkstedet for ikke å ta opp plass. Erik trådte til med trekkbil og fikk dråget ut av garasjen før tur og inn igjen etterpå. LR i arbeid, altså.

 

IMG_7565.JPG

 

Før helga fikk jeg endelig motoren i gang og bilen gikk ut for egen maskin. Det var imidlertid fremdeles lekkasje i et bremserør, så den måtte stå igjen mens jeg kjørte menneskebilen hjem.

I dag dro jeg ned etter frokost og fortsatte. Bremserørene ligger så kålete til oppå ramma at jeg ga opp planen om å kappe og skjøte. Heldigvis er røret til venstre side bak skrudd fast til bremseslange like ved framhjulet, så jeg kobla like godt fra hele greia og trakk det ut, strekte nytt kobberrør hele veien og lagde flenser i begge ender. Deretter var det bare å skru fast begge endene (glemte enden bak så det lakk en del bremsevæske ut da Erik trykte på bremsepedalen da vi skulle lufte, men det ordna seg) og lufte bremser. Vi gikk over alle fire hjul før alt funka som det skulle. Det var mye luft inni der.

Det gamle røret var så sprøtt rundt lekkasjestedet at det knakk da jeg rulla det sammen for å kaste det.

IMG_7607.JPG

Ikke mye materiale igjen der.

 

Etter å ha fiksa bremsene fikk jeg tatt tak i et par andre ting som har venta en stund, som f.eks. Å montere skikkelige koppholdere. De har vært savna på tur.

IMG_7608.JPG

Den oppvakte leser ser kanskje også at dekselet rundt rattet er borte. Det er fordi jeg skal smøre opp bryterne til blinklys og viskere slik at begge deler slår seg på på mindre enn ti sekunder i minusgrader. Det vil forhåpentligvis gjøre kjøring i tunnel og rundkjøring mindre hasardiøst.

 

Den lekke slangen til styrepumpa ble også byttet her om dagen, forresten. Ingen bilder derfra, men her er et som viser at oljenivået i tanken har holdt seg stabilt siden sist. :)

 

IMG_7611.JPG

 

Nå har jeg fått skyss ned til garasjen og skal hente hjem gullet. Det blir godt med en tur igjen.

 

Edit: i en ledig stund plukka jeg ut kontrolleren til klimaanlegget og bytta lyspærer til knapperekka nederst og pluss- og minusknappene på sidene.

Kontrolleren gikk fra kølsvart til juletre. 

 

0E6D4D4F-6DAF-441D-AB59-0A923D1F0A07.jpeg

 

Endret av vanilla_ninja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg innom garasjen igjen, denne gangen for å finne ut hvorfor jeg har så mye dødgang på rattet. Var alene, så fikk ikke testa all verden. Prøvde å vri styrestaget før snekka for å kjenne etter slark i leddet der. Ingen stor slark. Fikk ikke sjekka resten. Klatra inn i bilen og tok av rattet i stedet for å plukke av blinklysbryteren og smøre opp alt inni der. Fant ikke ut hvordan bryteren kunne demonteres etter å ha blitt tatt ut. Drakk kaffe med andre folk i klubben i stedet, monterte sammen cockpiten og kjørte på trening. Før jeg dro festa jeg isolasjonen mot torpedoveggen, den som alltid løsner og henger midt på veggen. Får lese internett om åpning av bryter før jeg prøver meg igjen der.

 

IMG_7624.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldsøkt i går: plukka av blinklysbryteren for å åpne og smøre. 

Ikke rart det har tatt tid å få på lyset i kulda. Der var det seigt. 

 

1B9E5C55-75CD-4B75-8D8E-3E1FE4207461.jpeg

 

Heldigvis hadde jeg alt mulig nødvendig fludium tilgjengelig. 

 

75461C35-7E3D-4558-901C-E931893EF301.jpeg

 

Etter remontering funker det som bare det. Tipper jeg tar viskerbryteren i ettermiddag. 

Endret av vanilla_ninja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så gjort. 

Viskerbryteren var enda verre enn blinklysbryteren. Kontaktene var dekket av noe som minnet om tjære. 

 

81025467-2245-4DA3-BD64-4A3BA7F86658.jpeg

 

Slik så den ut etter først en runde med hjemmebrent (funka bedre enn rødsprit), så oksidfjerner og så en runde med WD40 for å hindre at fjærene henger seg opp. Merk mengden oksid jeg gnukka av kontaktene. 

 

A225929D-2C8C-4D38-B7FE-E12C19CB9487.jpeg

 

Etter montering starter viskerne momentant når jeg vrir på bryteren. Tvangskjøring i høy hastighet funker helt uten at viskerne henger seg opp midt i løpet. 

Smøring av disse kontaktene anbefales varmt. Ikke er det vanskelig heller.

 

Endret av vanilla_ninja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stakk ned til garasjen i dag for å få hjelp av Erik Iversen til å sjekke hvor dødgangen i rattet kom fra. Vi kom kjapt fram til at det var høyre fremre styrekule som var synderen.

 

Heldigvis er Erik skrotnisse og har deler fra både tidligere og nåværende biler liggende, så vi fant fire styrekuler fra fordums P38 oppi hylla.

Kula var så slitt at den delte seg da vi prøvde å demontere, så det ble litt ekstra jobb å få den ut. Det gikk til slutt, og ny kom på plass.

Den gamle så ikke særlig bra ut.

IMG_7704.JPG

IMG_7705.JPG

IMG_7706.JPG

 

Etter å ha fiksa styringa avslutta jeg med å fylle spylevæske. Det gikk på akkurat ei kanne. :-)

 

IMG_7707.JPG

 

Hele operasjonen tok 25 minutter. En grei investering for å slippe å krepere i en krapp sving et sted på Byåsen.

 

Edit: etter å ha fiksa styringa tok jeg av rattet og rettet det opp, men satte det på én spline skeivt, slik at det fremdeles må stå noen få grader til høyre når bilen går rett fram.

Bittert.

Endret av vanilla_ninja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rattet retter du med å justere på staget foran, ikke med å plukke av rattet inne i bilen ;)

Edit: staget fra snekka

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...