Gå til innhold

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Jasswass skrev:

Kult å følge. Imponert over insatsen med å slipe manifolden. Bra jobba!

 

Takk, takk!

Den innsatsen håper jeg å slippe å gjøre en gang til, for å si det sånn. Makan til drittjobb. Alt lukta og smakte jern i flere dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lørdag som var: bytta ABS-sensor V bak. Fikk øyeblikkelig feilmelding på vei hjem. Justerte på søndag og ble kvitt feilen. Resten av lørdagen sto jeg og løfta på ei styresnekke. 

Søndag ble det endelig bytta olje på automatkassa. Det har jeg glemt noen besøk på rad. Fikk god peke- og holdehjelp av Erik. Etterpå skifta jeg toppdekselpakning. Fikk hjelp da også. Den gamle pakningen var hard som stein og lakk rundt hele kanten bortsett fra ved to bolter. Den har garantert ikke vært bytta annethvert år. 

43DF32F0-8AFB-44F9-A13D-A8107063B8DC.jpeg

 

989E829F-C021-41AB-908A-6963DA2B7384.jpeg

 

På slutten av dagen monterte jeg diff-beskytter foran. Den har også ligget lenge, for to braketter måtte sveises fast, og jeg kan ikke sveise. Plukka fram apparatet og prøvde og feila. Fikk hjelp igjen og fikk noen tips. Sveiste fast greiene etterpå. Det ble ikke pent, men det satt fast. Bilde kommer kanskje senere. 

 

Nå er det meste klart til pkk, håper jeg. Finner ut det om et par uker, etter hv-øvelse og tilhørende moro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var innom verkstedet på søndag og fikset noen småting som ble påpekt etter pkk. På vei hjem oppførte bilen seg rart, med smell og risting fra understellet. Håndbrekket har nettopp blitt stramma, så jeg slakka det igjen i tilfelle jeg hadde vært for voldsom i stramminga. Det hjalp lite. Etter noen meter prøving stoppet lyden. Det gjorde også framdrifta. Fin knaselyd da jeg satte spaken i P. 

@Erik Iversen kom kjørende på ydmyk forespørsel og tok en titt. Fremre mellomaksel gikk rundt da jeg satte giret i D, så det ser ut til at et drivledd eller en -aksel har tatt kvelden. 

Bilen ble taua tilbake til verkstedet på Øysand, hvor vi skal ta en kikk på den i morra. 

Nå sitter jeg på buss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Synderen er funnet. Vi lyttet litt etter rare lyder og hørte det skranglet inni framdiffen. Åpnet påfyllinga og kikka og kom fram til at noe så løst ut. Da vi tok ut tappepluggen så den ut som Bjartmar Gjerde.

 

IMG_7884.JPG

 

Etter hvert ble alt demontert, og sånn så det ut inni diffen:

IMG_7892.JPG

IMG_7893.JPG

Framdiffen hadde eksplodert på innsida, gitt. Knekte pinner og ødelagte planetgir.

 

IMG_7887.JPG

 

Stikkakslingene hadde klart seg bra, så det er visst bare diffen som må byttes ut.

 

IMG_7888.JPG

 

Med det samme tror jeg det er på sin plass med en overhaling av bremsekaliperne, i hvert fall den høyre.

IMG_7890.JPG

 

Kanskje gjøre noe med den originale "styrebeskyttelsen" også.

 

IMG_7891.JPG

IMG_7889.JPG

 

Det mangler liksom noe, sett forfra.

 

Nå blir det jakt etter deler, og så blir det forhåpentligvis skruing igjen i løpet av ei uke eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er en stund siden kjerra havna på bukken nå, men der står den altså fremdeles.

Jakten på å få tak i en ny diff er godt i gang, og det nærmer seg at reservedeler kommer inn. I mellomtiden blir det fiksa andre ting som må på plass før bilen kan godkjennes, så som bærekuler. Alle fire foran ble underkjent, så deler er kjøpt inn og arbeidet påbegynt.

På søndag fikk jeg hjelp av Erik til å bytte begge på høyresida. Det ble noen timer med flammer og slegge, men de kom ut til slutt.

 

IMG_8152.JPG

Erik gjemmer seg inni hjulbuen. Aner ikke hva han gjør der.

 

IMG_8153.JPG

Vi fikk i gang acetylen-brenneren som har ligget på vent i årevis. Bedre enn propanflamme.

 

IMG_8154.JPG

Gammelt borte, nytt på plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbinga fortsetter nå og da, men tråden oppdateres etter skippertaksmetoden.

I helga fortsatte jeg med bærekuler, men gikk tom for acetylen. Uten det ble det ikke varmt nok til å få ut den siste nedre kula, så den måtte tas på mandag etter shopping av gass. Den satt så godt at da den endelig kom ut, etter mye sliping, kapping og veldig mange slag, hadde hammeren jeg brukte som mellomstykke gnagd seg nesten en cm inn i overflata. Jeg er glad sånt ikke må gjøres hvert år.

 

Så langt kommer man uten skikkelig varme.

 

IMG_8219.JPG

 

Sånn blir det derimot med skikkelig varme. :)

IMG_8223.JPG

 

Offer for voldsbruk.

IMG_8225.JPG

 

Mens jeg slo ihjel tid uten gass fortsatte jeg med småtteri. Foringer på framdemperne ble bemerket på PKK, så jeg plukket ut begge og byttet. Det var helt tydelig at de gamle ikke kunne gjøre jobben lenger.

 

IMG_8213.JPG

 

Jeg bytta også pærer i høyre støtfangerlykt bare for å gjøre noe enkelt med synlig resultat. Det gikk sånn passe etter at jeg fant ut at pærene var blitt utsatt for vann og glasset løsna fra soklene, og soklene satt dønn fast i holderne. De måtte ut med tang og gjorde skikkelig motstand.

 

IMG_8220.JPG

 

I mellomtiden har jeg også lett mer etter en diff. Jeg sjekket muligheten for å bruke P38, men fant ut at den ikke kan passer. Framdiffen er imidlertid den samme på RRC, 90, 110, D1 og D2, fant jeg ut. Midt under nesa mi, eller egentlig ute på parkeringsplassen, har jeg hele tiden hatt en RRC 94-framaksling, komplett med drivverk. Den burde funke. Dermed gikk jeg til angrep på den i dag og skrudde omtrent alt fra hverandre og bar inn. Et par ekstra knokkelhus og stikkakslinger kan vel også komme godt med, så de ble med sammen med alt annet. Differensialen ser finfin ut, så den vil nok gjøre jobben. Det eneste problemet er at flensen hvor mellomakslingen går inn har litt annerledes hullmønster på RRC enn på D2. Løsningen er derfor enten å bytte flens eller å bytte mellomaksling. Siden jeg allerede har tenkt på å bytte mellomkassen med en BW-kasse jeg har liggende fra samme RRC 94-modell, blir det jeg går for å ta det prosjektet med det samme bilen likevel skal fikses.

Girkasse og transfer lå på pall, og alt som trengtes var å skille dem. Ting var imidlertid tunge, og jeg er bare én, så jeg måtte finne på noe lurt. Heldigvis har vi motorjekk, så jeg fikk rigga opp og avlasta noe av vekta slik at de to kunne skilles.

 

IMG_8371.JPG

 

IMG_8374.JPG

 

På lørdag skal bilen inn på bukk, og alt skal forhåpentligvis monteres sammen i løpet av helga. Jeg grugleder meg.

 

 

Endret av vanilla_ninja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolv timer på verkstedet i dag. Fikk på plass framdiff, nyoverhalte kalipere, styrestag, skiver og bremseskjold. Demonterte transfer og begynte å gjøre klar BW-transfer. Den trenger ny brakett til å holde wiren til girvelgeren. Startet med noe altfor svært i kveld, fortsetter i morgen. 

Bilder kommer etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, vanilla_ninja skrev:

Tolv timer på verkstedet i dag. Fikk på plass framdiff, nyoverhalte kalipere, styrestag, skiver og bremseskjold. Demonterte transfer og begynte å gjøre klar BW-transfer. Den trenger ny brakett til å holde wiren til girvelgeren. Startet med noe altfor svært i kveld, fortsetter i morgen. 

Bilder kommer etter hvert. 

 

Brukbar innsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fortsatte jobben med å bytte transfer. Braketten som skal holde fast L-N-H-wiren ble sveist og frisert og til slutt montert. Deretter brakk den tvert av da Erik prøvde å løfte kassa etter den (hovedsakelig fordi sveisinga mi sugde) og ble sveist sammen en gang til, ordentlig denne gangen. 

IMG_8409.JPG

 

Siden dette var det siste som måtte til før kassen kunne monteres, tok vi et løft og monterte hele greia, med noen små problemer. BW-transferen bytter ca 10cm ekstra bakover i forhold til LT32-kassen, så vi måtte løsne og få unna eksosanlegg og senke girkassen. Det ble ikke tatt noen bilder av denne prosessen, fordi begge mekanikerne var opptatt med å løfte og vri med dødsangst lysende ut av øynene.

 

Etter alt var på plass ble den nevnte braketten montert. Den originale ser sånn ut:

IMG_8408.jpg

Den er montert midt oppå kassen og har derfor god plass. På BW havna den i bakkant, og grunnet kombinasjonen av dette og de nevnte 10cm ekstra ble det ikke plass til wiren som skal trekke i velgeren. Dermed må jeg lage en annen løsning for å veksle mellom L og H, eventuelt gjøre det manuelt fra undersida av bilen. :)

 

Da jeg skulle montere håndbrekktrommelen viste det seg at hullmønsteret i bakplata er forskjellig på D2 og RRC. Selvfølgelig skulle det dukke opp noe sånt.

Løsningen ble å lage seg litt mat og få næring i kroppen, ta med verkstedhunden og gå en lang tur ned til stranda. Alternativet ville blitt stygt.

 

IMG_8412.JPG

 

Vel inne igjen kom jeg fram til at den eneste løsningen var å bytte bakplate på tromlene. Wiren og strammemekanismen er nemlig (selvfølgelig) heller ikke lik.

 

IMG_8414.JPG

 

Ved demontering dukka to ting opp: wiren er låst på plass i trommelen med et lite blikk som er klemt rundt den på innsida. Det må lirkes av med mer nennsom hånd enn min for å kunne brukes igjen. 

IMG_8415.JPG

 

Armen som wiren trekker i har et par bøyer og knekker som skal forhindre at wiren hopper av. Resultatet er at den heller ikke lar seg demontere med vilje, så den måtte friseres med vinkelsliper. Siden alt nå er fint og stramt justert, tar jeg sjansen på at det holder seg sammen uten mekanismene som låser fast wireenden.

 

Da jeg endelig var ferdig med montering av stikkakslinger og brems var klokka halv ti, så jeg rydda verktøy i stedet for å ta bilder. Kanskje jeg prioriterer litt fotografering i morgen i stedet.

IMG_8416.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner ting å nærme seg. Jeg måtte lage en mekanisme mellom L-N-H-spak og fordelingskasse/transfer/mellomkasse/overføringskasse (klarer aldri å bestemme meg for hva jeg skal kalle den). Valget falt på å lage et enkelt stag som går rett bakover fra enden av spaken. For å få koblet fra wiren som gikk til den gamle kassen måtte jeg imidlertid demontere spaken og ta den ut av bilen. Det innebar å demontere midtkonsollen og skru den løs fra innsida.

Mye rot bare for én dings, gitt.

IMG_8438.JPG

IMG_8439.JPG

 

Etter endelig å ha fått den ut var det tydelig hvorfor wiren ikke bare lot seg klipse av der den stod. Noe på LR ruster visst.

 

IMG_8440.JPG

IMG_8441.JPG

IMG_8442.JPG

 

Til slutt var den likevel plukka av, og jeg kunne montere den tilbake og mekke et stag. Det ble lagd av noe gammelt stål som var sånn passe tjukt. Kappa en lengde som var omtrent riktig, satte på ei tverrplate for å øke høyden og komme klar av kablene som går langs toppen av fordelingskassa og pusset til det hele. Sveisekunnskapene mine er under enhver kritikk, så det var greit å få prøvd noen cm på noe som egentlig ikke telte så mye hvordan det ble seende ut (og var enkelt å kappe til på nytt, om nødvendig). Jeg har litt å hente på å se hvor jeg skal stoppe. :D

 

IMG_8444.JPG

IMG_8446.JPG

IMG_8447.JPG

 

Vridningen måtte til fordi velgeren på fordelerkassa står skjevt. Innlysende, egentlig.

 

Jeg fikk også fylt olje på alt som trenger det. Bakdiffen hadde ikke blitt rørt, men tatt i betraktning hvordan det så ut i den gamle framdiffen tappa jeg ut oljen der også. Den var heldigvis helt klar og uten en eneste metallpartikkel. Endelig en positiv overraskelse.

 

IMG_8434.JPG

IMG_8435.JPG

 

Bakbremsene ble forresten også overhalt. Den høyre var mildt sagt sliten, og både glidepinner og stempel gikk rimelig dårlig. Satser på at ting blir litt bedre med nytt av alt i gamle kalipere.

 

IMG_8450.JPG

IMG_8451.JPG

 

Irriterende nok viste det seg at traversen under fordelerkassa ikke passa, siden BW-kassa stikker litt lenger ned enn LT320. Den må derfor friseres og sveises om før den kan monteres. Det får bli fjerdeprioritet (ferdig innen utgangen av mai).

 

IMG_8457.JPG

 

Bremsene ble lufta til slutt, og bilen var dermed egentlig klar til å kjøres ut. 

Jeg kom imidlertid på at jeg hadde en styrebeskyttelsesplate liggende. Som tidligere nevnt er det gamle røret som står der framme for lengst modent for utskifting, så jeg brøt meg på montering av ny beskyttelse i halv elleve-tida da jeg egentlig var litt for trøtt til å tenke. Enden ble at jeg gjorde nødvendige tilpasninger for å få montert brakettene, men selve plata kræsja med den nederste delen av plastfangeren. Den må dermed også friseres, men jeg valgte ikke å gjøre det når jeg var for trøtt til å se helt klart hva jeg holdt på med. Å måle opp et par ganger før bajonettsaga settes inn i plasten er sikkert på sin plass. Det blir en gang til helga.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...