Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kappa støtfanger etter en god natts søvn. Trodde jeg hadde kontroll på alle slanger og ledninger inni der, men tror du ikke det dukka opp et T-ledd på spylerslangen, da? Kappa litt inn i slangen, og da jeg skulle koble av for å reparere knakk stussen på pumpa som slangen var tredd innpå. Herlig, herlig. Tappa av all spylevæska og fiksa kobling, men det tok sin tid.

Etterpå skulle bremsene luftes en ekstra gang, og da røk bremserøret til høyre bakbrems. Midt over fjærfestet, akkurat samme sted som det venstre tidligere i vår. Det ble et par timers knot for å få fikset disse greiene, men jeg ble da ferdig til slutt.

Fronten ble fin, synes jeg.

IMG_8496.JPG

 

I dag var endelig dagen kommet for å få bilen på etterkontroll, etter å ha utført en del arbeid. Jeg gikk gjennom hva som var blitt gjort i dag, og det er en grei liste:
- bytta begge demperfôringer foran
- bytta alle fire bærekuler foran
- overhalt alle fire bremsekalipere
- byttet en del av bremserøret høyre side bak
- renset kontakter i baklykter og byttet omtrent alle pærer
- strammet hengslene på tre av fire dører
- polert lykteglass og reparert festemekanismer på framlyktene

I tillegg kommer jo jobben med overføringskasse, diff, mellomaksling og alt det der.

 

Resultat:

IMG_8523.jpg

 

Jeg gadd rett og slett ikke å bytte hengerfestekontakten midt oppi alt det andre. Tror ikke jeg gidder det i morgen heller.

 

Nå begynner klargjøring og bygging til tur til Elvedalen. Det skal bli godt å bare sette seg og kjøre en stund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra jobbet her altså. Men kjenner vel at ikke jeg blir såå veldig nysgjerrig på D2 etter å ha lest og sett dine utfordringer.

Men i følge PKK lappen, så er det jo nå bare et lokk på el kontakten til hengern som er utfordringen, og DER kunne jeg kommet inn i bildet ift en D2...

Bare surrer, veldig fin bil og godt utført arbeid. Heldig er dere som er et par som jobber i lag, og har kunnskap i tillegg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, telindnor skrev:

Men kjenner vel at ikke jeg blir såå veldig nysgjerrig på D2 etter å ha lest og sett dine utfordringer.

 

Pyse <_< ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om mange differ som har gått på D2, så det tror jeg nok ikke er så sannsynlig kommer til å skje. Resten av ombyggingen er stort sett bare for å se hvordan det blir. Slitasje på hjuloppheng og annen mekanikk skjer jo uavhengig av hvilken bil man har, og det meste er relativt enkelt å komme til og bytte ut på denne bilen. I tillegg går jo både motor (i hvert fall TD5) og girkasse for å være omtrent uslitelige, så alt i alt er det ikke så stor risiko å hive seg utpå.

Lokket på kontakten blir sikkert ikke bytta det neste året uansett, så der er du jo trygg. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Det er jammen sant. 

 

Jeg brukte forresten tida før jobb i dag til å lage hi-lift-feste til takgrinda. Fant noe firkantstål på rundt 50x50, kappa til et par biter og sveiste inn en 12mm bolt i hver. 

For å holde fast håndtaket festa jeg ei ekstra plate som jeg bøyde til sånn passe. Den er sannsynligvis så myk at den ikke holder veldig godt på bøyen, men gummifestet som står på fra før hjelper også til. 

Bilder fra prosessen under, for den som ønsker inspirasjon. 

838BD520-F24D-4316-8728-0A000B884D7F.jpeg

14318334-A432-4BDB-9601-3E39C7DBEA85.jpeg

67D3A71B-45CA-40BF-AE21-744EC674922D.jpeg

51C739D9-A242-4359-AB58-70218DF243AE.jpeg

C581C746-C2F9-4E07-BB31-CE68F91CB7A0.jpeg

62BC08DC-131E-4EEA-8FB5-98CBAB709CED.jpeg

5748F4B5-A209-4CD1-B2BE-978A1CB7EB6D.jpeg

93B935A1-5BBE-481C-BBA7-C362E12BCFAB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Lenge siden noen oppdatering nå, gitt. Lenge siden jeg har gjort noe særlig også, for å være ærlig.

Jeg har kjørt en stund med BW mellomkasse nå, og selv om den er finfin å ha i terrenget, er den litt for kilen på sperra til at jeg blir bekvem med den på vinterføre. Et par ganger har viskosekoblingen slått inn uten videre i en sving, med sleng på bakparten som resultat. Det er ikke noe man ønsker seg i høy fart. Jeg mistenker at BW har skylden for at venstre bakskjerm på classic-en jeg skulle ha skrudd på var most også, så jeg har planer om å bytte den ut i løpet av året.

I helga begynte jeg å plukke fra hverandre en kræsja D2 V8, med tanke på å bruke noen av delene på TD5-en. Det viser seg at mellomkassa der har sentersperre, men bilen har selvfølgelig ikke overføring for å aktivere den. Dermed må jeg enten lage noe sjøl eller kjøpe en svindyr sak fra Ashcroft hvis jeg skal bruke den. Om jeg får til det, havner kassa sannsynligvis i denne bilen etter hvert.

En annen plan jeg har er jo å plukke ut omformeren fra girkassa i kollisjonsofferet og bygge om kassa i denne, slik at den får litt mindre sluring og kanskje også litt lavere forbruk. Både motor og kasse blir sannsynligvis plukka ut den kommende uka, hvis ikke altfor mye kommer i veien.

 

Vakthunden følger med.

IMG_7886.JPG

 

Alltid én bolt som må være kuk.

IMG_7888.JPG

 

Sentersperre og alt i orden!

IMG_7890.JPG

 

Helgas fangst av nyttig og unyttig.

IMG_7895.JPG

 

Vakthunden har gått av vakt.

IMG_7883.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett på det. Alternativt tenkte jeg å se på en mekanisk løsning à la H/L-velgeren. Nå har jeg jo en wire og fører til overs, så jeg vurderer å lage en toveis spak og kjøre mekanisk overføring på begge deler, slik Ashcroft gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var en kjapp tur innom garasjen i dag. ACE hadde fått en ordentlig lekkasje i det ene røret, så jeg kappa vekk den lekke delen og bytta den ut med 10mm kobberrør og klemringskoblinger. Funka fint på vei hjem, i hvert fall. Det lekker olje et sted under motoren også. Tørka rent rundt toppdekslet før jeg kjørte fra garasjen, så jeg får se om det kommer derfra.

 

For et par uker siden merka jeg at det var mye vann som hadde samla seg i gulvmatta. Dro den opp og klemte ut en hel del, og lot bilen stå tørt en stund inne på verkstedet for å tørke opp. Jeg antok bare at det var mye sludd og dritt og fukt som hadde samla seg, men i dag så jeg at jeg har vannskade i taktrekket, i hjørnet foran til høyre. Nærmere inspeksjon viste at det er en sprekk nede i takrenna, etter ei kile som har ligget under braketten til takgrinda. Noen tips til å tette igjen der? 

 

 

Endret av vanilla_ninja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen timer i garasjen i dag. Takgrinda ble løftet av, og under åpenbarte det seg en hel del lekkasjer i takrenna. Fyllmassen har blitt gammel og sprø og ikke tålt vekta i det hele tatt. Det var sprekker hele den første meteren og så ikke helt bra ut bak der heller, så jeg skrapte vekk hele greia og la Tec7 i skjøten. Glattet det ut med fingeren så det ble en fin hulkil som leder vannet inn til taket og ut i enden.

Hvorfor de har valgt å legge fyllmassen helt flatt vet jeg ikke. Om de la det i hulkil i utgangspunktet, ville jo takgrinda stått rett på stålet og ikke presset på gammelt fyll.

 

IMG_8275.JPG

Jeg tok ned taktrekket også. Det har jo lidd litt under lekkasjen, og det høyre fremre hjørnet ser ikke bra ut. Stoffet har løsnet, og både skummet og stoffet har fått soppskader. Får se hvor mye jeg gidder å gjøre med det. Siden det allerede er ute, kanskje jeg bare skal bytte ut stoffet?

 

IMG_8274.JPG

ACE-røret jeg skjøtet sist har visst holdt. Nivået i oljetanken har sunket et par cm, men det satser jeg på er systemet som har fylt seg opp. Jeg ser i hvert fall ingen lekkasjer.

 

I morgen skal jeg bytte toppdekselpakning eller oljetetning på høyre framnav, eller begge deler, hvis det blir tid.

 

Åja, jeg monterte antenne til CB også med det samme trekket er nede. Skrudde den i det originale antennehullet bakpå taket og vinklet den så den ligger ned mot taket akkurat nå. Tror den ble nokså rett også, så jeg kan legge tilbake takgrinda om ønskelig og fremdeles kunne vippe den opp igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag plukka jeg av toppdekselet og bytta pakning. Den gamle var bare to år gammel, men allerede hard og ufleksibel. Olje på nesten hele anleggsflate på motoren. Rensa dekselet skikkelig og tørka av olje nedover på motoren også, så får vi se om det slipper ut noe mer med tida.

Noen hadde forresten lagt i flytende pakning i dumpa bak på motoren, og den dritten var nesten umulig å få ut igjen. Håper det ikke var jeg som gjorde det, for jeg tenkte at den personen er skikkelig dust.

 

Bilen er for øvrig utrolig responsiv og kvikk nå som takgrinda er plukka av, så det er mulig jeg går for noe litt lettere etter hvert og heller drar på tur med henger enn med taktelt og greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For ei ukes tid siden så jeg at det dryppa noe ned på bakken ved det høyre bakhjulet. Ser ut som om filterholderen til dieselfilteret har sprukket, så nå må jeg bytte den. Da får bilen stå utenfor garasjen en liten stund, mens jeg summer rundt i elektrisk menneskebil i stedet.

Det har forresten fortsatt å dryppe olje under motoren, men jeg tror jeg fant kilden nå i helga. Det store plastlokket som er pressa inn i forkant av blokka hadde ikke særlig med pakning igjen, så jeg plukka den av, skrapte flatene sånn passe rene og la på godt med pakningssilikon. Får se hvordan det funker.

Hva er egentlig poenget med å sette inn et sånn lokk? Bruker andre biler med samme motorblokka det hullet til noe lurt?

Jaja. Det blir vel greit etter hvert, dette også. Bare ny tetning ved høyre framnav og få blåst ren luftinga til diffen nå, så kan jeg få godkjent bilen, godt på etterskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokket er der for å komme til og løsne boltene til drevet som registerkjede går rundt. F.eks ved topplokk demontering.

 

Det er også et mindre plastlokk bak motoren.

 

Jeg har tidligere byttet det fremre lokket, men kommer også til og bytte ut toppdekselpakningen for og få det tettere.

Endret av Er i garasjen
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Giv kommer og går, gitt.

Det viser seg at alt en trenger for å få ut finger'n og få bilen godkjent er et kvinnemenneske som sier at hun liker store biler og gjerne vil på tur.

 

Den siste uka har jeg tatt for meg det som sto igjen for å få ting i orden og bilen på veien igjen:

- simmerring høyre foran

- dieselfilterhus

- finne chassisnummer under gammel møkk og rust

- hengerfestekontakt

- montert alle setene jeg ikke trenger når jeg drar på tur alene

- fikset fester til skiltlys

- småtteri som lyspærer og annet tjafs

 

Alt i alt er bilen nå helt fin igjen, og til helga blir det tur.

Det ligger en vinsjfanger fra en D1 og venter på prøvemontering, men det får vente til etter tur. 

 

For noen dager siden plukka jeg ut motor og girkasse fra en D2 V8 også, hvor girkassen skal slaktes for å bruke omformeren i min egen bil, og blokka muligens skal settes inn i RRC-prosjektet som står og visner i garasjen. Alt jeg trenger for å komme i gang med den er litt ekstra giv, men det kommer forhåpentligvis etter hvert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Her om dagen begynte M og S å blinke. Synderen viste seg å være XYZ-bryteren. Byttet den, og alt var i orden. 

 

I dag prøvemonterte jeg stålfanger. Den må tilpasses litt mer, men sitter ikke så verst. Ble tøff bil, synes jeg selv. 

 

 

IMG_1550.JPG

 

Endret av vanilla_ninja
Endre filtype, laste opp, laste ned, tungvint å legge inn bilder, gitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...