Gå til innhold

Discovery 4 - Bremseskiver bak!


Daniel Nymo

Anbefalte innlegg

Kjære Discovenner!

 

Har nylig byttet bremseskiver og klosser foran på min D-4 2010 modell. Dette gikk helt problemfritt og var enklere enn jeg først var redd for. 

MEN, nå står skiver og klosser bak for tur og her er jeg skeptisk med tanke på elektronisk håndbrekk. Har forhørt meg rundt, men ingen konkrete svar. Må det tilkobles PC eller lignende for å frigjøre håndbrekket? Eller så leser jeg at man kan ta ut en sikring eller to som har med håndbrekket å gjøre. 

Siden bilen brukes av samboer er jeg avhengig av å kunne bli ferdig tør ikke risikere å få alt av, men ingenting på :) 

 

Hvis det er noen som kan noe om dette, så antar jeg disse menneskene finnes på dette forumet :) Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://media.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11748/Bodsys_Brake_Bible_V1_6a_CompressPics.pdf

Her finner du alt du trenger å vite. Jeg skiftet sko til parkeringsbremsen samtidig, litt knot men det verste var å få av gamle skiva (den henger på de gamle skoene - som da fikk litt medfart da skiva ble "overtalt" med tung hammer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes!

Jeg hadde ikke skoene eller monteringssettet til disse for hånden når jeg måtte gå hardhendt til verks for å få av skivene. De ble heldigvis ikke ødelagt, men var i dårlig stand pga. korrosjon. Skulle gjerne hatt nye tilgjengelig.

PS: Armen på skoene har en lei tendens til å ruste fast/gå tregt og forårsake vibrasjoner som kommer å går. Må løsnes og smøres opp før du monterer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg holder på og bytter bremser bak på d3. I guiden står det at man skal skru med en flat trekker på det lille tannhjulet vekk fra fjæren til trommelbremsen er løs. Hvor mye er det? Jeg får bare til en runde omtrent før tannhjulet står fast. Skiven er løs ift trommelen og kan roteres. Hvordan får man nå av skiven? Sitter bom fast. Jeg har komplett sett med bremsesko som skal på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en tar justeringen så langt tilbake som den går, så er det ikke sikkert at skiven går av allikevel. Dels fordi skiven har rustet og dermed "est" litt utenfor det området som skoene sitter, dels fordi "bedding in"-prosedyren trekker litt i wiren.

 

For å være helt sikker, skru på tenningen, og trykk håndbrekkbryteren ned, og hold den nede. Etter noen sekunder, så skal du høre at EPB slakker av bittelitt.

 

Det er imidlertid ikke helt usannsynlig at skiven fortsatt sitter god fast. Normalt skal det være litt slakk, men ikke mange millimeter.

 

Jeg foretrekker å bruke sleidehammer/glidehammer for å trekke av skiven, men før jeg fikk det, så brukte jeg følgende metode:

 

Se litt på videoer og bilder på nettet om hvordan skoene inni er plassert. Roter så skiven slik at hullet for å nå justeringsskruen (det som det satt en liten plastikkpropp i) står foran den ene bremseskoen, og hullet for festeskruen som holdt skiven til navet står foran den andre. (så bra som det lar seg gjøre) Allier deg gjerne med en nabo, ektefelle, partner eller andre.

 

Sett så en dor/skrutrekker eller annet egnet inn gjennom hullet mot bremseskoen. Få partneren til å trekke ut skiven så langt det går på samme side som bremseskoen du er i ferd med å arbeide med. Bruk så hammer og gi dor/skrutrekker et par solide slag. Gjenta prosedyren på den andre bremseskoen. Fortsett vekselvis frem til skiven løsner. Det kan kreve ganske mye vold for å få den av. 

 

Når du har fått teknikken, så vil den andre skiven sannsynligvis gå av en del lettere. :)

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten vits i å skifte noe som er godt som nytt, om du da ikke vil ha på nye, og legge de gamle på delehylla. :)

 

Få bevegelse i armen på den ene skoen. Den skal være helt løs, og ramle ut ved hjelp av tyngdekraft om du snur skoen "på hodet". Jeg har smurt opp hengslet med bremsefett etter at jeg har fått fri bevegelse på de. :)

 

Setter du på de nye, så sett hengselet inn med fett her også, så slipper du at det setter seg fullt så raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er det tid for montering igjen. Justeringsskruen for håndbrekket har ikke noen justeringseffekt da den ikke har noen gjenger innvendig. Alle guidene viser til at den skal strammes og løsnes, men her vil det ikke skje annet enn at det roterer fritt.. Mangler jeg noe eller har de gått vekk fra denne justeringen på de senere modellene? Jeg har en '09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

justeringsdelen består av 3 deler

 

456886-Large.jpg

 

mutteren skal kunne skrus helt av.

Et annet triks for å få det sammen er å finne nødutløseren til brekket, ca midt under bilen litt til høyre for mellomakselen. Vri den og trekk den ut. Dra wiren helt ut og fest den med en vicegrip tang så den står i utdratt stilling når du monterer brekkbånd. Må slippes opp igjen før du justerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal strammes til et visst moment som må til for å vri der rundt.

Det er bare å stramme til du ikke får snurret skiva. Så må du skru tilbake 8 hakk. Så ut på tur, stopp bilen:

Start bilen, innen 10 sek trykk bremsen 3 ganger og ikke slipp opp pedalen siste gang. 

Så skrur du brekket på med knappen 4 ganger før du skrur det av 3 ganger.

Da.er du i bedding in prosedyren. Kjør opp til max 30 km. Bruk brekk knappen til å stoppe bilen. Så skal man kjøre 500 meter for å kjøle ned før man bremser igjen med brekket. Skal gjøres flere ganger husker ikke hvor mange ganger. 

Dette skal også gjøres hvis du har kjørt ut gjørme eller vann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bardemil skrev:

Da er det tid for montering igjen. Justeringsskruen for håndbrekket har ikke noen justeringseffekt da den ikke har noen gjenger innvendig. Alle guidene viser til at den skal strammes og løsnes, men her vil det ikke skje annet enn at det roterer fritt..

 

Den ene som har gjenger skal jo holdes fast av bremsebåndet og når du vrir justeringen mot klokka strammes brekket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bardemil skrev:

Jeg har de delene som er avbildet over, men det mangler gjenger i den store delen, så å skru på tannhjulet funker ikke.. Skal det være sånn får vi sette det sammen igjen. 

 

Gjengene er på hjulet med hakk

Og den som går ut av den

Sitter det fast bruk en tang og trekker for å løsne den. Smør også med litt kobberfett på skruen og inni den store delen. Ikke mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...