Daniel Nymo Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Kjære Discovenner! Har nylig byttet bremseskiver og klosser foran på min D-4 2010 modell. Dette gikk helt problemfritt og var enklere enn jeg først var redd for. MEN, nå står skiver og klosser bak for tur og her er jeg skeptisk med tanke på elektronisk håndbrekk. Har forhørt meg rundt, men ingen konkrete svar. Må det tilkobles PC eller lignende for å frigjøre håndbrekket? Eller så leser jeg at man kan ta ut en sikring eller to som har med håndbrekket å gjøre. Siden bilen brukes av samboer er jeg avhengig av å kunne bli ferdig tør ikke risikere å få alt av, men ingenting på Hvis det er noen som kan noe om dette, så antar jeg disse menneskene finnes på dette forumet Takker for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 http://media.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11748/Bodsys_Brake_Bible_V1_6a_CompressPics.pdf Her finner du alt du trenger å vite. Jeg skiftet sko til parkeringsbremsen samtidig, litt knot men det verste var å få av gamle skiva (den henger på de gamle skoene - som da fikk litt medfart da skiva ble "overtalt" med tung hammer). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ewikran Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Støttes! Jeg hadde ikke skoene eller monteringssettet til disse for hånden når jeg måtte gå hardhendt til verks for å få av skivene. De ble heldigvis ikke ødelagt, men var i dårlig stand pga. korrosjon. Skulle gjerne hatt nye tilgjengelig. PS: Armen på skoene har en lei tendens til å ruste fast/gå tregt og forårsake vibrasjoner som kommer å går. Må løsnes og smøres opp før du monterer igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Jeg holder på og bytter bremser bak på d3. I guiden står det at man skal skru med en flat trekker på det lille tannhjulet vekk fra fjæren til trommelbremsen er løs. Hvor mye er det? Jeg får bare til en runde omtrent før tannhjulet står fast. Skiven er løs ift trommelen og kan roteres. Hvordan får man nå av skiven? Sitter bom fast. Jeg har komplett sett med bremsesko som skal på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Banke hardt, kjør inn en grov skrutrekker eller liknende der du har fått åpning og banke hardt på andre siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Hammer eller sleggehardt? Hvor mye skal tannhjulet snurres? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Stor hammer-hardt i mitt tilfelle. Knudrehjulet snurres til det stopper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Høres en omdreining omtrent passe ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 (endret) Selv om en tar justeringen så langt tilbake som den går, så er det ikke sikkert at skiven går av allikevel. Dels fordi skiven har rustet og dermed "est" litt utenfor det området som skoene sitter, dels fordi "bedding in"-prosedyren trekker litt i wiren. For å være helt sikker, skru på tenningen, og trykk håndbrekkbryteren ned, og hold den nede. Etter noen sekunder, så skal du høre at EPB slakker av bittelitt. Det er imidlertid ikke helt usannsynlig at skiven fortsatt sitter god fast. Normalt skal det være litt slakk, men ikke mange millimeter. Jeg foretrekker å bruke sleidehammer/glidehammer for å trekke av skiven, men før jeg fikk det, så brukte jeg følgende metode: Se litt på videoer og bilder på nettet om hvordan skoene inni er plassert. Roter så skiven slik at hullet for å nå justeringsskruen (det som det satt en liten plastikkpropp i) står foran den ene bremseskoen, og hullet for festeskruen som holdt skiven til navet står foran den andre. (så bra som det lar seg gjøre) Allier deg gjerne med en nabo, ektefelle, partner eller andre. Sett så en dor/skrutrekker eller annet egnet inn gjennom hullet mot bremseskoen. Få partneren til å trekke ut skiven så langt det går på samme side som bremseskoen du er i ferd med å arbeide med. Bruk så hammer og gi dor/skrutrekker et par solide slag. Gjenta prosedyren på den andre bremseskoen. Fortsett vekselvis frem til skiven løsner. Det kan kreve ganske mye vold for å få den av. Når du har fått teknikken, så vil den andre skiven sannsynligvis gå av en del lettere. Endret 1. september 2017 av trondshj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Da kom skivene av, de satt ikke i bremseskoene, men rustet ved navet. Jeg hadde egentlig tenkt å bytte bremsesko, men måler det samme som de nye, er uten sprekker, synlige spor eller glassering. Har skifte da noe for seg? Tenkte å smøre opp uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Liten vits i å skifte noe som er godt som nytt, om du da ikke vil ha på nye, og legge de gamle på delehylla. Få bevegelse i armen på den ene skoen. Den skal være helt løs, og ramle ut ved hjelp av tyngdekraft om du snur skoen "på hodet". Jeg har smurt opp hengslet med bremsefett etter at jeg har fått fri bevegelse på de. Setter du på de nye, så sett hengselet inn med fett her også, så slipper du at det setter seg fullt så raskt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Da er det tid for montering igjen. Justeringsskruen for håndbrekket har ikke noen justeringseffekt da den ikke har noen gjenger innvendig. Alle guidene viser til at den skal strammes og løsnes, men her vil det ikke skje annet enn at det roterer fritt.. Mangler jeg noe eller har de gått vekk fra denne justeringen på de senere modellene? Jeg har en '09 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 justeringsdelen består av 3 deler mutteren skal kunne skrus helt av. Et annet triks for å få det sammen er å finne nødutløseren til brekket, ca midt under bilen litt til høyre for mellomakselen. Vri den og trekk den ut. Dra wiren helt ut og fest den med en vicegrip tang så den står i utdratt stilling når du monterer brekkbånd. Må slippes opp igjen før du justerer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Er sånn på min D4 også. Tror det er "bedding in"-prosedyren som skal sørge for at skoene står som de skal. Sett sammen, kjør prosedyre og se til at bilen henger på brekket i en bratt bakke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Skal strammes til et visst moment som må til for å vri der rundt. Det er bare å stramme til du ikke får snurret skiva. Så må du skru tilbake 8 hakk. Så ut på tur, stopp bilen: Start bilen, innen 10 sek trykk bremsen 3 ganger og ikke slipp opp pedalen siste gang. Så skrur du brekket på med knappen 4 ganger før du skrur det av 3 ganger. Da.er du i bedding in prosedyren. Kjør opp til max 30 km. Bruk brekk knappen til å stoppe bilen. Så skal man kjøre 500 meter for å kjøle ned før man bremser igjen med brekket. Skal gjøres flere ganger husker ikke hvor mange ganger. Dette skal også gjøres hvis du har kjørt ut gjørme eller vann. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Jeg har de delene som er avbildet over, men det mangler gjenger i den store delen, så å skru på tannhjulet funker ikke.. Skal det være sånn får vi sette det sammen igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 8 timer siden, bardemil skrev: Da er det tid for montering igjen. Justeringsskruen for håndbrekket har ikke noen justeringseffekt da den ikke har noen gjenger innvendig. Alle guidene viser til at den skal strammes og løsnes, men her vil det ikke skje annet enn at det roterer fritt.. Den ene som har gjenger skal jo holdes fast av bremsebåndet og når du vrir justeringen mot klokka strammes brekket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 2 minutter siden, bardemil skrev: Jeg har de delene som er avbildet over, men det mangler gjenger i den store delen, så å skru på tannhjulet funker ikke.. Skal det være sånn får vi sette det sammen igjen. Gjengene er på hjulet med hakk Og den som går ut av den Sitter det fast bruk en tang og trekker for å løsne den. Smør også med litt kobberfett på skruen og inni den store delen. Ikke mye Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bardemil Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Jeg har de delene som er avbildet, men det er bare et stort hull i den største av de, så de sitter ikke sammenskrudd og justerer ingen ting om man skrur på hjulet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Er det ikke gjenger som på bildet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 dette er prinsippet.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.