Gå til innhold

Hard/vibrerende bremsepedal på D2 2003


vanilla_ninja

Anbefalte innlegg

Ved et par tilfeller har bremsepedalen vært hard å trykke ned før den rister og gir etter slik at bilen bremser normalt.

Dette har primært skjedd ved hard nedbremsing på motorveien.

Er det noen som kjenner til problemet og vet om/hvordan det kan løses? Jeg vil gjerne kunne stole på bremsene, spesielt i høy fart. :-P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt tanken på servoproblem, at pumpa ikke reagerer raskt nok eller noe sånt.

iCarsoft støtter påstanden, men jeg vet ikke om denne feilkoden er ny eller gammel. Sletta den etter avlesning så jeg kan se om den dukker opp igjen.

Kaliper eller stempel som henger tror jeg ikke er årsaken, for problemet er der bare innimellom. Et stempel som står fast vil jeg tro merkes hver gang man bremser i høy fart.

IMG_1732.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er bremsevæske skiftet sist? Kan se fin ut i beholder men tjukk gugge ved kaliper. Fant ut det når jeg

skiftet på MC. Hadde OK bremser synes jeg på den men med tidvis dårlig funksjon som kom og gikk.

I beholderen var bremsevæske klar og fin som ny, nede ved kaliper lignet væske mer som sirup... :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme feil på min, defekte skiver og/eller klosser muligens grunnet korroderte stempler på calipere bak.  Bytter nevnte og setter for sikkerhets skyld inn nye glidepinner, så regner jeg med problemet er løst om noen dager.

Måling av bremseeffekt ga for øvrig ingen feilmelding, men det kjennes vibrasjon fra pedal omtrent som tidlige ABS-systemer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Ymk. Ingen av symptomene du skulle ha med de feilene vil være sporadiske eller synes på diagnosetester.

Men vi får nok snart svar på problemet til v-n.

 

Har æ skrevet noe her?

Eneste meningen jeg kan ha her er at icarsoft hoster ofte opp rare feilkoder på D2... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, gautes skrev:

Ymk. Ingen av symptomene du skulle ha med de feilene vil være sporadiske eller synes på diagnosetester.

Men vi får nok snart svar på problemet til v-n.

 

TNJ skulle det være.:rolleyes:

Beklager så mye YMK.blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næææhh, noe diagnosetester tror jeg ikke jeg trenger.

Men lurvete bakbremser ga altså ingen feilmelding på rulla, full bremseeffekt foran og bak.  Har prøvd panikkbremsing og et par ganger når det kommer en bitteliten luring på steder det ellers er normalt at bittesmå luringer viker, og bilen min stopper.  Men det er altså ei lita remse med noe brunt, akkurat nok til at det ikke ga 2-erfeil, og akkurat nok til at det bremser bra, men og akkurat nok til at jeg får en sånn derre tidlig ABS-følelse i pedalen.

 

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere: det er altså ikke snakk om lurvete bremser, men en bremsepedal som plutselig ikke lar seg trykke ned før etter et halvt sekund (eller mindre, men det føles lenge), og så går hakkete innover når den først gir etter.

Imellom at dette har inntrådt har bremsene fungert prikkfritt, både i lav og høy fart.

Feilen har ikke gjentatt seg i det siste, så jeg venter med ny diagnose inntil jeg merker noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal uansett sjekke over bremsene før det blir noen flere turer på motorveien.

I 110-sona nord for Oslo kom en Fiesta ned en påkjøringsrampe og kjørte ut i noe som virket som 50 km/t, med meg kanskje 100 meter bak. Det førte til en nødbremsing fra min side, med steinhard bremsepedal som møtte foten min. Det "halve" sekundet det tok før bremsene reagerte er det lengste halvsekundet og den skumleste forsinkelsen jeg har vært borti på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en kikk på klosser og skive venstre bak i dag, og klossene er fullstendig nedslitt. Skiva er mange mm tynnere enn den skal være. 

En stor takk til selger som mente at bremsene var gått over for "ikke så lenge siden" (og til meg selv som ikke tok meg tid til å sjekke ordentlig). 

Det blir en delebestilling av en viss størrelse i morgen, tenker jeg. 

IMG_1762.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...