vanilla_ninja

Hard/vibrerende bremsepedal på D2 2003

19 posts in this topic

Ved et par tilfeller har bremsepedalen vært hard å trykke ned før den rister og gir etter slik at bilen bremser normalt.

Dette har primært skjedd ved hard nedbremsing på motorveien.

Er det noen som kjenner til problemet og vet om/hvordan det kan løses? Jeg vil gjerne kunne stole på bremsene, spesielt i høy fart. :-P

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finn frem feilkodeleser.

Høres ut som ABS eller servopumpe-feil.

Kun basert på logikk,ikke erfaring på denne feilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går alle kalipere lett og klossene sitter ikke fast? En eller flere kalipere som henger/stempelet har satt seg  kan også gi hard pedal 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har også tenkt tanken på servoproblem, at pumpa ikke reagerer raskt nok eller noe sånt.

iCarsoft støtter påstanden, men jeg vet ikke om denne feilkoden er ny eller gammel. Sletta den etter avlesning så jeg kan se om den dukker opp igjen.

Kaliper eller stempel som henger tror jeg ikke er årsaken, for problemet er der bare innimellom. Et stempel som står fast vil jeg tro merkes hver gang man bremser i høy fart.

IMG_1732.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

God feilsøk,V-N.

Samme jeg ville gjort.:rolleyes:B)

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når er bremsevæske skiftet sist? Kan se fin ut i beholder men tjukk gugge ved kaliper. Fant ut det når jeg

skiftet på MC. Hadde OK bremser synes jeg på den men med tidvis dårlig funksjon som kom og gikk.

I beholderen var bremsevæske klar og fin som ny, nede ved kaliper lignet væske mer som sirup... :-o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt bilen i tre uker nå, så jeg vet det er i hvert fall tre uker siden. :-P

Skal sjekke bremsevæska når jeg først holder på, men jeg tror ikke i930 inneholder luftefunksjon for servoen, så jeg må skaffe/låne meg et annet diagnoseverktøy først.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan lufte på gammeldags metode, bare pass på at beholder ikke går tom for væske.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samme feil på min, defekte skiver og/eller klosser muligens grunnet korroderte stempler på calipere bak.  Bytter nevnte og setter for sikkerhets skyld inn nye glidepinner, så regner jeg med problemet er løst om noen dager.

Måling av bremseeffekt ga for øvrig ingen feilmelding, men det kjennes vibrasjon fra pedal omtrent som tidlige ABS-systemer.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymk. Ingen av symptomene du skulle ha med de feilene vil være sporadiske eller synes på diagnosetester.

Men vi får nok snart svar på problemet til v-n.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, gautes skrev:

Ymk. Ingen av symptomene du skulle ha med de feilene vil være sporadiske eller synes på diagnosetester.

Men vi får nok snart svar på problemet til v-n.

 

Har æ skrevet noe her?

Eneste meningen jeg kan ha her er at icarsoft hoster ofte opp rare feilkoder på D2... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timer siden, gautes skrev:

Ymk. Ingen av symptomene du skulle ha med de feilene vil være sporadiske eller synes på diagnosetester.

Men vi får nok snart svar på problemet til v-n.

 

TNJ skulle det være.:rolleyes:

Beklager så mye YMK.blush

Share this post


Link to post
Share on other sites

Næææhh, noe diagnosetester tror jeg ikke jeg trenger.

Men lurvete bakbremser ga altså ingen feilmelding på rulla, full bremseeffekt foran og bak.  Har prøvd panikkbremsing og et par ganger når det kommer en bitteliten luring på steder det ellers er normalt at bittesmå luringer viker, og bilen min stopper.  Men det er altså ei lita remse med noe brunt, akkurat nok til at det ikke ga 2-erfeil, og akkurat nok til at det bremser bra, men og akkurat nok til at jeg får en sånn derre tidlig ABS-følelse i pedalen.

 

Edited by tnj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare for å presisere: det er altså ikke snakk om lurvete bremser, men en bremsepedal som plutselig ikke lar seg trykke ned før etter et halvt sekund (eller mindre, men det føles lenge), og så går hakkete innover når den først gir etter.

Imellom at dette har inntrådt har bremsene fungert prikkfritt, både i lav og høy fart.

Feilen har ikke gjentatt seg i det siste, så jeg venter med ny diagnose inntil jeg merker noe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gå over bremsene uansett. Skifta nettopp hele rukla på min, og fikk en nesten.. ny bil. 

 

Det kan være at det er bremsevæska som kødder det til for forsterkeren. 

 

Uansett er det en to tonns bil i fart. Ikke noe å kødde med. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg skal uansett sjekke over bremsene før det blir noen flere turer på motorveien.

I 110-sona nord for Oslo kom en Fiesta ned en påkjøringsrampe og kjørte ut i noe som virket som 50 km/t, med meg kanskje 100 meter bak. Det førte til en nødbremsing fra min side, med steinhard bremsepedal som møtte foten min. Det "halve" sekundet det tok før bremsene reagerte er det lengste halvsekundet og den skumleste forsinkelsen jeg har vært borti på veien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja i 110  er ett halv sekund  ca 15 meter, det er jo greit å ikke måtte ha den ekstra marginen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tok en kikk på klosser og skive venstre bak i dag, og klossene er fullstendig nedslitt. Skiva er mange mm tynnere enn den skal være. 

En stor takk til selger som mente at bremsene var gått over for "ikke så lenge siden" (og til meg selv som ikke tok meg tid til å sjekke ordentlig). 

Det blir en delebestilling av en viss størrelse i morgen, tenker jeg. 

IMG_1762.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paddocks hadde tidligere fult sett med skiver og klosser til 100gbp og skivene er helt kurante men klossene endte jeg opp med å bytte til Delphi som var av mye bedre kvalitet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now