Gå til innhold

Offroad camper / tilhenger


haga

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her blir det en liten byggetråd på mitt offroad camper prosjekt. Det har vært noen tråder her på forumet tidligere, men jeg har enda ikke sett noen fullføre (?)

Som mange andre her inne har jeg siklet på de rigga camper`ne fra australia. Conqueror, Bruder X osv =D

 

Siden jeg kjøpte den første 300tdi defender`n i fjor m/ taktelt så har detta eskalert. Nå kjører kjerringa discovery 3 til daglig og jeg er på andre defender`n (TD5).

Takteltet har vi brukt på flere turer men vi har funnet ut at telt ikke er helt greia for oss. Derfor er det naturlig å tenke campingvogn. Jeg har dog litt problemer med vanlige vogner og prisen for en australsk offroad rigga vogn er langt .. LANGT over vårt budsjett.

 

Vi bygger`n sjæl!

 

Spesifikasjonene jeg har sendt rundt til de ulike "tilhengerchassi"-byggerne i Norge er som følger:
Maksvekt: 2 000kg 
Antall akslinger: 1
Brems: Ja
Dekk: 265/65-17 BF Goodrich All-terrain (samme som trekkbilen)
Felg: 7x17 ET 0
Alt dekk/felg: 15"/16" men med så store dekk som mulig 
Bredde aksel: 1800mm (fra utvendig nav til utvendig nav)

Fjæring: Ikke spesifisert

 

Under har jeg lagt ved de første utkastene av vogna. Enkelte ting skal justeres, men skissa er i hovedsak til for å vise ideen til de som skal gi tilbud på chassi. Jeg er litt fleksibel på de forskjellige målene. Forhåpentligvis lar det seg gjøre å få tak i et nytt chassi til en fornuftig pris. Når chassiet er bestemt lager jeg nye tegninger. 

"Nødløsningen" vil være å få tak i en regga henger for så å bygge om denne. 

 

Det blir dessverre ikke uavhengig fjæring med luftbelger og det hele.. i hvertfall ikke på versjon #1 =)

 


 

utkast1.JPG

utkast1-1.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, haga skrev:

Det har vært noen tråder her på forumet tidligere, men jeg har enda ikke sett noen fullføre (?)

 

:huh:??

 

Bilde fra Vidfare..

20170405_095057.jpg

 

 

Nokså fullført, til bestått karakter også. Finner det rett og slett merkelig at du ikke har fått med deg denne tråden som jo heter - Offroad camper bygg -  som tittel.

Ser jo nesten ut som om skissen er din klippt og limt fra denne halvår lange tråden.

 

Bare hyggelig at flere bygger, men introduksjonen og ideen din ble litt deja vu..

 

Lykke til 

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Kult at flere har fått bygget campere =D 

 

EDIT: 

Jeg har selvsagt sett den tråden det linkes til, men jeg så ikke sluttresultatet. Er ikke her på forumet med "fast rutine" over hva jeg sjekker så da kan ting glippe. At vogna mi ligner både i størrelse og utseende er vel for det vi har hentet inspirasjon fra samme sted =)

Endret av haga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haga ,æ har samme plan.   "vinterarbeid" :)

E begynt så smått å tegne no på papir, hengerchassi  har jeg, og det som gjelder er å få innkjøpt materialer.

Men mine mål på bygget er litt mindre enn din tegning, men det er jo for en bagatell å regne.

Tar kontakt i neste uke , så kan vi jo "drodle" litt over en kopp kaffe:D

PS!

Vi har nok samme type henger i tankene, dog blir de australske uoppnåelig pga. slunken pengebok:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft!

 

Jeg har tenkt å bygge i "lastebilskap"-plater. Om jeg kjøper nye, eller om jeg får tak i brukte er jeg ikke sikker på enda.

Pris på 30mm nye sandwichplater er forøvrig 50-60eur + frakt. Alt avhenger av mengden.

Bare å ta kontakt! Er ikke så mye på reisejobber som jeg har vært tidligere i sommer. 

 

Blir årets vinterprosjekt da! =) Skal sies at jeg begynte ganske smått men den vokser og vokser :P Ordna meg chassi og greier men det har jeg i etterkant sett at blir for lite. Kjerringa skal ha både dass og dusj! haha 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har vi en plan:), er hjemme igjen søndag kveld.

Men planer , skisser og krav bruker jo aldri å gå i hop på første arb.tegning , så man må jo legge inn rom for de "feminine " kravspesifikasjoner som resulterer i "noen" justeringer iht. oppsatt plan:D

Snakkes !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til informasjon så betalte jeg ca kr 730 pr kvadratmeter for 40 mm sandwichplater i Norge. Det var med moms og frakt. Hentet de hos leverandør. Bygger ikke henger men camper til bilen. Er noen bilder i tråden:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 den 0.49, Laurence skrev:

Var det ikke en fyr som het Vidfare som nettopp lagde en slik? Planene hans var også å selge halvfabrikat hengere mener jeg å huske? 

 

Laurence

 

 

Hei.

 

jeg kom i mål og selger byggesett for de som ønsker å bygge selv.

 

kom nettopp tilbake fra 6000 km tur til Normandie med hengeren på slep.

 

lykke til med prosjektene deres.

 

mvh

leif Ove 

IMG_0244.JPG

20170806_232423.jpg

Endret av Vidfare as
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ikke skjedd så altfor mye på camper fronten. Har funnet ut endel ting rundt godkjenning og bestilt inn materialer. 

Solid lass med firkantrør og aluplater kom på torsdag =)

DSC_0156.JPG

 

I tillegg til det gjør jeg klar verkstedet for vintern. Dvs akuratt nå lager jeg pulverlakkovn. Forhåpentligvis klarer jeg å pulverlakke mdf-plater m.m (har hørt det er vanskelig pga lav fukt innhold i plata etc)

 

DSC_0136.JPGDSC_0157.JPGDSC_0158.JPGDSC_0159.JPG

 

 

Måtte knipse et bilde av defender`n i solnedgang. Får jeg tid i morgen blir det å fikse litt på den. Sliter med at den soter fælt ved motstand.

 

DSC_0160.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Laurence skrev:

Får jeg spørre hvem du bestilte materialer (alu) fra? :)

 

Bestiller via lokale sveisesjappa men materialene kommer fra Tibnor. Handler mye fra han, men akuratt hva dette kom på vet jeg ikke enda. Venter på faktura :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, leiohel skrev:

Hvordan tenker dere å løse aksling/brems utfordring med store dekk. 265/65/17 som nevnt i tråden. Spesielt med vekt på to tonn. Ikke akkurat noe hyllevare.

 

mvh

loh

 

 

Dette er vel en av de tingene som jeg ikke vet helt hvordan jeg skal løse enda. Dekkdim skal være i.h.t produsent og her blir det jeg som blir produsent. Jeg antar at AL-KO kan skaffe dokumentasjon på bremsekraften på de ulike akslingene og da bør det være mulig å regne seg frem til hvilken dekkdim jeg kan kjøre mtp tilstrekkelig bremsekraft.

Finner informasjon i katalogen til AL-KO om en "single axle max 3500kg" - aksling med anbefalt dekkdim på 235/75-17.5 som er litt større enn 265/65-17. 

Nå vil ikke jeg ha en torsonsaksling med maksvekt på 3500kg pga demping etc. Derfor tror jeg nok at det blir en spesialbestilt aksling for å få riktig kombo med vekt / bremser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...