Gå til innhold

Klunke lyd / dunk


jonasraahauge

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)  jeg har en D3 2006
Merker når jeg slipper gassen og gir på igjen høye hastigheter ( 60-100 km/t )
 så kommer det ett lite klunk / dunk under bilen,  dette kan fremprovseres. 
Skjer ikke så ofte i lave hastigheter. Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme fenomenet, men ikke fått sjekka det opphenget enda.

 

er det enkel jobb å bytte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å bytte hele mellomakselen.

Ser at det er flere i UK som har forsøkt å bytte bare opphenget og lageret, men det har ikke vert en god løsning.

Feilen kommer tilbake fordi lageret ikke kommer på rett plass, eller noe i den duren.

 

Byttet på vår for ett år siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, for meg, så kan det se ut som at det bare kan monteres på et sted. 

 

Vet ikke om de som har byttet, har merket opp akslingen, slik at den blir montert sammen igjen akkurat slik den var. 

Ser for meg at du må splitte aksling, for å få inn nytt lager. Regner med akslingen er avbalansert, med lodd. 

Så bommer man der, blir ubalanse, og lageret ryker vel fortere? 

 

Ihvertfall slik på audien eg hadde, var viktig å få satt den sammen igjen riktig, med å lage noen overrett merker. 

 

Nå koster jo ikke den allverden da... så kanskje eg bare bytter hele også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lageret til mellom akslingen , bestilte nytt lager dra lrparts.dk ( noen som har erfaring med de?) skal forsøke å skifte lageret.

 

ja du må merke akslingene , da de har lodd og er balansert, så bommer man der vil lageret gå istykker igjen med en gang, merk begge akslingene med en hvit tusj slik at du kan "line" de opp etter demontering :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2017 den 19.07, Nybakken skrev:

Jeg har en mellomaksling som er i orden med lager fra min 2008mod som har gått 150k km om noen er interessert. 3-400kr ? 

Jeg skiftet den da jeg trodde det var den som var årsaken til vibrasjoner ved pådrag men det var det ikke.

Hvor holder du til ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dele akslingen må du av med en "kopp". Den er presset på opprinnelig, og skal du få koppen på igjen (tett nok) må du være ekstremt varsom nå du tar den av..

 

Med unntak av å få av koppen i grei nok tilstand, en grei jobb. Hadde det vært nye "kopper" ute på markedet plankekjøring..

 

Husk å merke av på hver sin side av akslingen før du splitter slik at du får montert sammen riktig .

 

Her er noen bilder og beskr av prosessen;

http://www.disco3.co.uk/forum/topic58033.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...