Gå til innhold

Kjøpe/leie/låne taktelt


MrAnders

Anbefalte innlegg

Hei, har takgrind til Brumle, med skjært ut åpning for taktelt. Det er ingen som selger på finn.no for tiden, annet enn i Stjørdalen, og det haster litt. Må ha den på Østlandet midten neste uke.

 

Noen som har noe å selge eller leie ut for ett år, helst kjøpe. Enbruker telt holder, ikke de moderne glassfibersakene, gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte taktelt legges ut på Finn sjeldent og forsvinner umiddelbart. Akkurat nå er det nesten like vanskelig å få kjøpt nytt, jeg prøver selv å finne meg et slikt telt for tiden, for flere i Norge sier at de er utsolgt og de ikke får nye før til vinteren. Derfor bestiller jeg direkte fra Italia (http://shop.autohome-official.com/en/#blocklinkhomeeleven) eller England, https://www.boab.biz/acatalog/AutoHome.html. Det blir jo samme pris som ved kjøp i Norge.

 

Til deg som trenger et rimelig telt enda kjappere og på Østlandet: Har du prøvd på Smartlager? https://www.boab.biz/acatalog/AutoHome.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praesto 4x4 har jeg vært i kontakt med denne uka. De insisterer på at en bør kjøpe et James Baroud telt av de i skiboks-stil som koster 30.000 kr og veier >65 kg. I og med at Defender 90 allerede er litt mindre stabil enn 110 og 130, er det for meg viktig å begrense vekten på taket. For meg kunne bare et telt av James Baroud være interessant, det "soft" teltet Horizon Vision som veier bare 45 kg, men Praesto virker ikke like ivrige etter å selge dette, av en eller annen grunn. Derfor bestiller jeg meg en Autohome Columbus Variant, som har svært gode referanser og veier kun 52 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Derfor lander jeg på et Columbus: I tillegg til det letteste "skiboksteltet" er det også det med lavest profil (30cm mot 33cm for James Baroud teltene). Tror det blir bra på min 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med krokansjefen. Godt fornøyd med mitt Gordiegear-telt. Har rundt 80 døgn i teltet. Står på taket om vinteren, og det ser fremdeles relativt nytt ut.

 

Forøvrig morsomt at man bekymrer seg for vindfang når man kjører Defender :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic men uansett:

 

Hva er fordeler ulemper med skibokstelt i motsetning til feks Eezi eller Gordie?

Er forøvrig enig med Pesto at Eezi ser bedre ut. Men utover det ser jeg ikke mange fordeler kontra Maggiolina.

 

Noen som vil dele litt her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defenderen har den store fordelen at alle varianter av taktelt ( nesten da ) ser bra ut på denne. Fordelen med typ colombus / maggiolina boks teltene er jo at de er mye raskere å ta opp/ ned. Samt bedre beskyttet mot klimaet og ikke minst bedre aerodynamikk som Laftis nevner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg kan se det, har skibokstelt følgende fordeler i forhold til vanlige taktelt:

 

- Mye raskere og enda enklere å åpne og legge sammen (15 - 30 sek vs. noen minutter). Dette er spesielt fordelaktig for de som flytter leiren hver dag.

- Tåler skikkelig uvær bedre. For eks. er skibokstelt fra Autohome og James Baroud testet i fullstormvind og blaffrer betydelig mindre i vind.

- Mye mer aerodynamisk, og det gjelder også på Defender. Dvs. mye mindre lyd. Jeg har mer enn nok av den allerede i Defenderen..

- Kan enkelt låses (med lås) for å hindre at fremmede åpner teltet.

- Dersom teltet må stå på taket hele året, og du har ikke garasje, er skibokstelt helt tett. Ikke alle de vanlige takteltene har like gode og tette løsninger til overtrekk (noen har borrelås, noen har tau / elastiske snorer, noen har knapper, men jeg kjenner ingen som er 100% tette. Mulig at de finnes).

- Kan brukes som skiboks eller beholder (det er faktisk en del plass).

- For de beste skiboksteltene finnes braketter som lar en montere sykkel / ski / surfebrett osv. på toppen av teltet. Du trenger ikke å ta disse ned før du åpner teltet.

- Stikker ikke ut fra bilens "fotavtrykk", og dermed krever mindre plass.

 

Argumenter som jeg kan se for vanlig telt:

 

- Opptar bare 50 - 75% av takstativet, vs. hele takstativet, og dermed kan du laste noe mer på taket

- Ved at halvparten av teltet stikker ut på siden eller bak bilen, får du litt ly for regnet. Denne utstikkende delen kan stenges med egne opsjonelle vegger, slik at du får en lukket plass (toalett, dusj, for eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste, synes jeg med virus på balansen, er at man slipper å klatre oppå teltet for å løsne beskyttelsesduk på glassfiberboksene.

 

Estetisk passer vanlig taktelt bedre på klassiske biler. Ikke samme stasen med aerodynamisk glassfiberboks på en seriebil.^_^

Synes også de er koseligere å ligge i, med åpninger i alle ender.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, lafterolf skrev:

Ikke samme stasen med aerodynamisk glassfiberboks på en seriebil.^_^

 

På seriebil er heller ikke den dårligere aerodynamikken til vanlige telt sååå problematisk da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primetech er et rimelig merke på taketelt. Jeg var så heldig å få tak i et billig brukt et. I følge en danske som selger disse,  er de fleste av denne  rypen laget på samme fabrikk. Mitt har fungert kjempebra i sommer.

 

Link til forhandler i Tyskland:  http://prime-tech.de/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde jeg rett? Jeg fikk jo ikke tak i verken taktelt eller teltseng. Så jeg bodde i lavoo. På bakken.

Siste natten kl 01.00 omtrent så åpner alle himmelens sluser seg, og det regner noe så inne i helvete mye. Mesteparten av vannet havner i teltet mitt etterhvert, ble ca 20 cm vann over hele det området jeg lå. Jeg evakuerer kl 02.15 til Brumle og sitter pakket inn i en Jervenduk hele natten. Kunne ikke starte bilen, ville ikke vekke alle andre.

 

Fikk god tid til å tenke på egen dumhet, ikke riktig telt, ikke riktig teltplass.

 

Nå skal dette løses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Learning the hard way. Der var et av de viktigste argumentene for taktelt, vs. vanlig telt: Komme seg unna bakken.

Samme argument fikk jeg oppleve i sommer i Mongolia, men der var det rotter som fikk oss til å forlate bakketelt (og sove heller inne i bilen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har gjort ett meget godt valg med Colombus teltet, det virker å være meget praktisk til ditt tenkte bruk. Det er også veldig pent tilpasset til Def.90 Du er heller ikke avhengig av bakkeforholdene rundt bilen med ett slikt telt.

Tror også du får kit til de som gjør at du kan ha ett reservehjul oppå taket av teltet også uten at det ødelegger funksjonen ( om det skulle være behov for det )

 

Blir nok ordentlig bra det.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ble det til slutt et James Baroud Extreme telt (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=80621089), som ligner på Columbus Variant, men skal tåle enda mer uvær. Det er dette fra James Baroud som har plass til et reservehjul bakerst / oppå, men det er ikke lurt å legge et Defenderhjul der (for mye vekt så høyt oppe). Skal nok legge noe lettere der uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...