Mr.Trucker Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Heisann, har en D2 som er påstillt, sliter med manifolder som vrir seg. Har nå planet den orginale flere ganger, og har også kjøpt en ny, skrudd på og kjørt til motoren ble varm før den også ble banan. Mitt spørsmål, er eksostempen så varm at den vrir seg på grunn av at den er påstillt? Er det noe annet jeg kan gjøre for å senke eksostempen, men samtidig beholde det som er gjort i forhold til at den er påstillt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Bytt til HD-converter. Det senker turtallet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Trucker Skrevet 5. august 2017 Forfatter Del Skrevet 5. august 2017 Hmm, ok, kan lite om akkurat den biten. For å spørre litt dumt, hva gjør den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Momentomformer til girboksen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Trucker Skrevet 5. august 2017 Forfatter Del Skrevet 5. august 2017 Aha, men vil det i grunn hjelpe på eksostempen? Lavere turtall ja, ser den, men vil det kunne ha så mye å si i forhold til å senke temperaturen så mye? lest litt om andre som har slitt, og de har registrert temperaturer opp i mellom 900-1000 grader. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Har du opp mot 1000grader i eksostemp har du tøyd strikken litt.. Evt har du problemer med å bli kvitt eksosen fort nok. Katalysator kan nok fjernes i så tilfelle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Det må være en grunn til at problemet er størst på biler med automat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Trucker Skrevet 5. august 2017 Forfatter Del Skrevet 5. august 2017 23 minutter siden, YMK skrev: Har du opp mot 1000grader i eksostemp har du tøyd strikken litt.. Evt har du problemer med å bli kvitt eksosen fort nok. Katalysator kan nok fjernes i så tilfelle Dette var en jeg leste om, men at min er høyere enn den skal være er sikkert. Vil det ha noe å si for EU kontrollen at katalysatoren er borte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 (endret) Ingen sa noe om manglende katalysator på min D2 gjennom 5 år i hvert fall (rakt rør var jo mye billigere enn ny katalysator ). Men jeg også hadde store problemer med banan-manifold. Tre ganger skjedde det meg, og jeg tror Lafter´n har et godt poeng med at det er lurt å få ned turtallet. D2 er jo generelt litt "rusete" satt opp, for å holde momentet nede ved igangsetting. Rart den ikke kun er satt opp med det i lavserie, egentlig. Det er jo ikke akkurat voldsomme krefter originalt. Det finnes også en tubular manifold å få kjøpt, altså med runde rør og ikke støpegods. Den skal visstnok funke bedre. Noen har prøvd å ta vinkelsliperen og fjerne "webbingen"/plategodset mellom grenene, og noen mener keramisk overflatebehandling skal funke. Har liten tro på annet enn tubular, eller å få ned temp.´en. Men tubular koster jo litt ... Endret 5. august 2017 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Jeg tviler, uten at jeg vet, at andre manifolder løser problemet. Støpegods beveger seg mindre enn vanlig stål, og siden lengden på rørene er så ulike for hver sylinder må det bøye seg. Røret fra fremste og bakerste sylinder er veldig langt, mens midt på er de veldig korte. En smed jeg pratet på mente at manifolden måtte glødes rød for å ta bort spennet. Det krever ei bra esse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Her er også et forslag til løsning: http://www.landroveraddict.com/land-rover-discovery/land-rover-discovery-2/144/how-to-fix-a-td5-warped-exhaust Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Trucker Skrevet 5. august 2017 Forfatter Del Skrevet 5. august 2017 Kjøpte en ny i rustfritt som passet d2 en, måtte riktignok skjære bort ene festet til ac'en for å få den på plass. Men den også ble banan etter bare 20 min med kjøring. Har satt på større intercooler under prosessen. Men nå borrer jeg opp til m10 pinnebolter, får tak i lange bolter og hylser til dem, så satser jeg på at jeg får trykket manifolden godt på plass slik at den holder spennet. Jeg mistenker at endten mutterene eller pinneboltene som er der nå skrur seg ut. Den gamle fikk jeg planet og fjernet mitt stykket på, men det var det samme med den etter kort tids kjøring. Om ikke det fungerer, så blir det orginal ECU. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Kjør gjerne kontramuttere også, så er det mindre sjans for at mutterne løsner og at manifolden får rom til bøying. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Trucker Skrevet 5. august 2017 Forfatter Del Skrevet 5. august 2017 9 minutter siden, LANDreas skrev: Kjør gjerne kontramuttere også, så er det mindre sjans for at mutterne løsner og at manifolden får rom til bøying. Prøver jeg det også, poenget er vell at manifolden vil flekse litt i varmen, regner jeg med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Større pinneskruer forhindrer ikke at manifolden krymper, man må sette sin lit til at gjengene i toppen holder. Problemet vil være der til noen kommer med manifold som er delt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 7 minutter siden, Mr.Trucker skrev: Prøver jeg det også, poenget er vell at manifolden vil flekse litt i varmen, regner jeg med? Ja, det er håpet at den ikke "vandrer" så mye. Ofte løsner mutterne litt og da blir det mye rom for bevegelse på manifolden. Pass på at de blir dratt til skikkelig kontra, to av mine skrudde seg ut sammen ... Laftis: Det skal være fordelen med tubular, at ikke alt henger sammen. Pluss at man vel får større overflate for kjøling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 (endret) Har enda ikke hørt om at gjengene i toppen er gått, så vidt jeg husker. Kun muttere eller bolter som skrur seg ut eller bolter som knekker. Endret 5. august 2017 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Er det høy km stand på motoren når dette skjer? Kjenner ikke disse motorene, men på enkelte diesel motorer får man høy EGT dersom kam kommer mye ut av timing pga slitasje. Motor går også mindre effektivt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 På min skjedde dette tre ganger, mellom 130' og 220' km. Men første gang en stund etter at trimboks var montert. Men har hørt om flere utrimmede som også har hatt det, så skal ikke se bort fra at du har rett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Vår med manuell girboks, 330.000km, og aldri vært oppe med manifold. Det hører med til sjeldenhetene at turtallet er særlig over 2000omdr. Den er chippet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 2 timer siden, LANDreas skrev: På min skjedde dette tre ganger, mellom 130' og 220' km. Men første gang en stund etter at trimboks var montert. Men har hørt om flere utrimmede som også har hatt det, så skal ikke se bort fra at du har rett. For mye diesel inn vil føre til unødig høy EGT, cam ute av timing slik at den slipper ut eksos for tidlig eller brent ventilsete vil jo alt dra opp EGT så om motor begynner å bli litt slitt så hjelper det sjeldent å skru på mer diesel Jeg har ikke mye greie på det så det var mest bare en liten teori om hva som kan forårsake det. Tar ikke mye tid å ta av toppdekket for å sjekke camtiming og ditto med brente ventilseter om manifold først er av og man har et lite kikkhullskamera fra eBay til 100lappen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 21 timer siden, LANDreas skrev: Har enda ikke hørt om at gjengene i toppen er gått, så vidt jeg husker. Kun muttere eller bolter som skrur seg ut eller bolter som knekker. Naboens D2 slet gjengene på en av boltene ut av toppen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Feil tenningspunkt er ikke vanlig på td5. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 1 time siden, GuttormG skrev: Naboens D2 slet gjengene på en av boltene ut av toppen. Oi! Nå har jeg hørt om det ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.