Gå til innhold

D2: manifold problem


Mr.Trucker

Anbefalte innlegg

Heisann, 

 

har en D2 som er påstillt, sliter med manifolder som vrir seg. Har nå planet den orginale flere ganger, og har også kjøpt en ny, skrudd på og kjørt til motoren ble varm før den også ble banan. Mitt spørsmål, er eksostempen så varm at den vrir seg på grunn av at den er påstillt? Er det noe annet jeg kan gjøre for å senke eksostempen, men samtidig beholde det som er gjort i forhold til at den er påstillt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, men vil det i grunn hjelpe på eksostempen? Lavere turtall ja, ser den, men vil det kunne ha så mye å si i forhold til å senke temperaturen så mye?

 

lest litt om andre som har slitt, og de har registrert temperaturer opp i mellom 900-1000 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du opp mot 1000grader i eksostemp har du tøyd strikken litt.. 

Evt har du problemer med å bli kvitt eksosen fort nok. Katalysator kan nok fjernes i så tilfelle 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, YMK skrev:

Har du opp mot 1000grader i eksostemp har du tøyd strikken litt.. 

Evt har du problemer med å bli kvitt eksosen fort nok. Katalysator kan nok fjernes i så tilfelle 

 

Dette var en jeg leste om, men at min er høyere enn den skal være er sikkert. Vil det ha noe å si for EU kontrollen at katalysatoren er borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sa noe om manglende katalysator på min D2 gjennom 5 år i hvert fall (rakt rør var jo mye billigere enn ny katalysator :rolleyes:). Men jeg også hadde store problemer med banan-manifold. Tre ganger skjedde det meg, og jeg tror Lafter´n har et godt poeng med at det er lurt å få ned turtallet. D2 er jo generelt litt "rusete" satt opp, for å holde momentet nede ved igangsetting. Rart den ikke kun er satt opp med det i lavserie, egentlig. Det er jo ikke akkurat voldsomme krefter originalt.

 

Det finnes også en tubular manifold å få kjøpt, altså med runde rør og ikke støpegods. Den skal visstnok funke bedre. Noen har prøvd å ta vinkelsliperen og fjerne "webbingen"/plategodset mellom grenene, og noen mener keramisk overflatebehandling skal funke. Har liten tro på annet enn tubular, eller å få ned temp.´en. Men tubular koster jo litt ...

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler, uten at jeg vet, at andre manifolder løser problemet. Støpegods beveger seg mindre enn vanlig stål, og siden lengden på rørene er så ulike for hver sylinder må det bøye seg. Røret fra fremste og bakerste sylinder er veldig langt, mens midt på er de veldig korte.

 

En smed jeg pratet på mente at manifolden måtte glødes rød for å ta bort spennet. Det krever ei bra esse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en ny i rustfritt som passet d2 en, måtte riktignok skjære bort ene festet til ac'en for å få den på plass. Men den også ble banan etter bare 20 min med kjøring. Har satt på større intercooler under prosessen. Men nå borrer jeg opp til m10 pinnebolter, får tak i lange bolter og hylser til dem, så satser jeg på at jeg får trykket manifolden godt på plass slik at den holder spennet. Jeg mistenker at endten mutterene eller pinneboltene som er der nå skrur seg ut. Den gamle fikk jeg planet og fjernet mitt stykket på, men det var det samme med den etter kort tids kjøring. Om ikke det fungerer, så blir det orginal ECU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, LANDreas skrev:

Kjør gjerne kontramuttere også, så er det mindre sjans for at mutterne løsner og at manifolden får rom til bøying.

 

Prøver jeg det også, poenget er vell at manifolden vil flekse litt i varmen, regner jeg med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mr.Trucker skrev:

 

Prøver jeg det også, poenget er vell at manifolden vil flekse litt i varmen, regner jeg med? 

 

Ja, det er håpet at den ikke "vandrer" så mye. Ofte løsner mutterne litt og da blir det mye rom for bevegelse på manifolden. Pass på at de blir dratt til skikkelig kontra, to av mine skrudde seg ut sammen ... <_<

 

Laftis: Det skal være fordelen med tubular, at ikke alt henger sammen. Pluss at man vel får større overflate for kjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det høy km stand på motoren når dette skjer? Kjenner ikke disse motorene, men på enkelte diesel motorer får man høy EGT dersom kam kommer mye ut av timing pga slitasje. Motor går også mindre effektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LANDreas skrev:

På min skjedde dette tre ganger, mellom 130' og 220' km. Men første gang en stund etter at trimboks var montert. Men har hørt om flere utrimmede som også har hatt det, så skal ikke se bort fra at du har rett.

 

For mye diesel inn vil føre til unødig høy EGT, cam ute av timing slik at den slipper ut eksos for tidlig eller brent ventilsete vil jo alt dra opp EGT så om motor begynner å bli litt slitt så hjelper det sjeldent å skru på mer diesel :D Jeg har ikke mye greie på det så det var mest bare en liten teori om hva som kan forårsake det. Tar ikke mye tid å ta av toppdekket for å sjekke camtiming og ditto med brente ventilseter om manifold først er av og man har et lite kikkhullskamera fra eBay til 100lappen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, LANDreas skrev:

Har enda ikke hørt om at gjengene i toppen er gått, så vidt jeg husker. Kun muttere eller bolter som skrur seg ut eller bolter som knekker.

 

Naboens D2 slet gjengene på en av boltene ut av toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...