Gå til innhold

Hva i all verden er det som ryker unde panseret?


FrankChristian

Anbefalte innlegg

På 3.8.2017 den 20.32, Stig-RRune skrev:

Er ikke beholderen til Ace-pumpen tom?

I så fall snakker vi brent pumpe :o

Jo det stemmer! Bra observert! Takk skal du ha!

Så da er pumpa brent og et eller annet sted er det en lekasje.

etter et kort forhør med mekaniker hos Bilbutikk1 i Moss, så var anslaget på bytte av pumpe på 14.000. Så kommer feilsøking av lekasjen som kan ta en arbeidsdag i tillegg.

mekanikeren nevnte at enten var det en pakning som måtte byttes. Det var visst enkelt. Hvis det var rør som hadde gått i stykker var det betydelig mer arbeid

 

Er det noen som har noen gode råd for å gjøre dette mer økononisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fjerne hele ACE-systemet for betraktelig mindre penger. 

Jeg har kobla meg forbi pumpa (ny reim og et løpehjul) etter jeg fikk en lekkasje på et av røra og er litt på gjerdet ift om jeg skal bytte røret med lekkasjen eller fjerne hele systemet. 

Hvis sistnevnte har jeg en brukt pumpe til overs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til brukt pumpe. Ville ikke bli overasket hvis det lekker bak på høyre side der røra går gjennom en feste ting på oversiden av uteriggeren. Du kutter røra og bytter ut så mye som mulig med kobberrør. Du bruker lite penger og fix klarer du selv. 

Jeg byttet røra på den måten og potte tett. 

 

Mvh

Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette er prosjekt som en som aldri har skrudd bil kan klare med litt forum veilledning?

 

Her er et opptak av at jeg prøver å starte bilen, om det har noe relevans:

 

 

Har gått på youtube for å sjekke noen how-to videoer. I det minste vet jeg hvilken del som er ødelagt da. 

ACE pumpen er av metall, men det luktet brent plastikk/gummi. Kan det være flere deler som har blitt ødelagt?

 

Ser ut som jeg prøver å gjøre dette selv da! Jeg trenger da en brukt pumpe og resten fåes vel på biltema?

 

Bilen er strandet i Drøbak. Hvor bor dere og hva vil dere ha for en pumpe?

 

Endret av FrankChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette antar jeg er effekten av lav batterispenning eller at skjært pumpe hindrer at motor osv går ordentlig rundt.

 

Jeg bor i Ski. Om mer er gåent, vet jeg ikke. bytte av pumpen er "plankekjøring".

Pris pumpe? 500?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, leiohel skrev:

Er ace systemet tomt for olje ville du vel førstfått blinkende gult lys med bil med piler til hver side før du får det samme rødt. 

Gule lyset blir borte ved stopp og start.

 

Mvh

Leif Ove 

Enig, men kanskje det er lurt å ta av reima og prøve å snurre pumpa. Den skal gi svak motstand og "plup plup'e" når du snurrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Stig-RRune skrev:

Dette antar jeg er effekten av lav batterispenning eller at skjært pumpe hindrer at motor osv går ordentlig rundt.

 

Jeg bor i Ski. Om mer er gåent, vet jeg ikke. bytte av pumpen er "plankekjøring".

Pris pumpe? 500?

Det var både billig og lokalt! Jeg slår til på den!

 

det er helt supert hvor hjelpsomme dere er her inne på forumet. Jeg må ta meg av hatten for dere!

 

Når det gjelder selve byttet av pumpa er jeg helt blank, men når jeg henter pumpa hos deg Stig-Rune, så hadde det vært hjelpsomt om du viste meg hvor jeg bør skru. Har du mulighet til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å hjelpe hverandre vi landrovere.

Og i den sammenheng tror jeg noen som bor i nærheten av Drøbak og som kjenner d2 burde tatt en titt på bilen før det skrus for mye. Fått startet opp og med en god lykt sett hva som lager røyken. I tilfelle det ikke er pumpen. 

 

Loh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spotter jeg en manifold under der? Aner ingenting om motoren der, men synst jeg skimtet en turbo. Om det er tilfelle se hva som skjedde når jeg tynte min bil på test tur med campingvogn. Varmeskjoldet var sikkert fullt i gammel olje eller noe for hele greia lå å ulmet og lagde røyk etterpå. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det område har du en varm eksos manifoil og godt med ulike slanger som ebentuelt kan ryke og sprute veske på noe varmt. Derfor tenker jeg at en som kjenner litt til burde ta en titt.

Trådstarter skriver ikke at han fikk opp varsellys før han stoppet. Noe han burde hvis ace går tom. 

 

Loh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2017 den 20.22, leiohel skrev:

Vi pleier å hjelpe hverandre vi landrovere.

Og i den sammenheng tror jeg noen som bor i nærheten av Drøbak og som kjenner d2 burde tatt en titt på bilen før det skrus for mye. Fått startet opp og med en god lykt sett hva som lager røyken. I tilfelle det ikke er pumpen. 

 

Loh

 

Hvis du kunne hjulpet med med å få til det, hadde det vært helt supert.

 

jeg har forresten filmet litt under..vet ikke om det gir noe særlig innblikk...men here goes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2017 den 23.55, leiohel skrev:

I det område har du en varm eksos manifoil og godt med ulike slanger som ebentuelt kan ryke og sprute veske på noe varmt. Derfor tenker jeg at en som kjenner litt til burde ta en titt.

Trådstarter skriver ikke at han fikk opp varsellys før han stoppet. Noe han burde hvis ace går tom. 

 

Loh

 

 

Jeg vet at det kunne komme litt lyd når jeg svingte hard i svinger noen ganger, og ace tanken er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda! Har nettopp byttet dynamo, er grei jobb, men noe trangt, som det meste på disse bilene. Hvis du vil, kan vi demontere pumpa til ACE sammen en dag det passer, og du kan få låne vifteverktøy og Haynesbok til jobben;)

 

Men dynamo er gåen sier du, får du ikke lading? Ofte streiker disse pga de har blitt fulle av olje og drit, denne så aldeles rein ut, og er neppe den som bilen forlot fabrikk med.

Endret av Stig-RRune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har ikke lading, for du har ikke lengre noe mulitireim:lol:

Det betyr sannsynligvis at du ikke trenger å bekymre deg for dynamoen. Men det kan være reima di som produserte røyk, muligens fordi ace-pumpa skar seg, eller noei den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt youtube-søking så skjønte jeg iallefall hvordan jeg skulle starte å ta av litt deler, så her fant jeg ut at en ledning har ligget inntil en enhet (tror det er power control unit?) og smeltet. Men hvilken ledning er dette? Og hva er denne delen som ledningen ender i?

og er dette en mekaniker-jobb plutselig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er styringa til wastegate modulen, den lille dingsen med tre slanger på, skulle vel gå greit å åpne opp ledningsmatta og bytte ut dei ledningane som er øydelagde. Den har nok liggi inntil ace-pumpa som har blitt veeeldig varm utan olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...